INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Dostawcy Usług

Turystyka

ANALIZY

Barometr Świat

Barometr Europa

Barometr lotniska europejskie

Barometr AEA

Barometr Polska

Raport finansowy branży

BRANŻA

Prawo

Bezpieczeństwo

Nawigacja powietrzna

Środowisko

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA



Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Informacje EKES


Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wiadomości


Warszawa-Modlin: Bramka ABC - biometryczna, automatyczna odprawa osób na lotniskach

2017-02-17
     

Przedstawiciele Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie oraz Straży Granicznej 16 lutego 2017 roku rozpoczęli testy pierwszej w Polsce biometrycznej bramki do Automatycznej Odprawa Osób (bramki ABC - Automatic Border Control). Zastosowanie tego rozwiązania już niedługo pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo oraz wygodę pasażerów portów lotniczych.

 

Celem biometrycznej bramki do Automatycznej Odprawa Osób jest przyspieszenie procesu odprawy na lotniczych przejściach granicznych. System ten powstał w ramach realizacji projektu rozwojowego na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa DOBR/0017/R/ID1/2012/03, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, pt. „Usprawnienie procesu odprawy granicznej osób przy wykorzystaniu biometrycznych urządzeń do samokontroli osób i kontroli środków transportu przekraczających granicę zewnętrzną UE”. Liderem projektu i głównym wykonawcą jest Wojskowa Akademia Techniczna (Instytut Optoelektroniki). W skład konsorcjum weszła także firma Mlabs Sp. z o.o. z Poznania. Gestorem projektu jest Polska Straż Graniczna.

 

- Tej projekst ma zapewnić wygodę dla samych odprawianych pasażerów, ale także podwyższa poziom bezpieczeństwa. Wkraczając na lotnisko, pasażer musi być otoczony taką opieką, która zagwarantuje mu bezpieczną odprawę i dotarcie do celu. Tego typu urządzenia gwarantują znacznie większą precyzję kontroli bezpieczeństwa niż metody stosowane tradycyjnie do tej pory. Dzięki wprowadzeniu tego rozwiązania, funkcjonariusze, którzy wcześniej dedykowani byli do obsługi pasażerów metodą tradycyjną, teraz będą mogli skoncentrować się na innych zadaniach związanych z utrzymaniem bezpieczeństwa w porcie lotniczym, powiedział Leszek Chorzewski, p.o. Prezesa Zarządu Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.

 

 

System ma za zadanie zweryfikować biometrycznie podróżnego - pobrać rzeczywiste odciski linii papilarnych palca oraz zdjęcie wizerunku twarzy. Następnie pobrane dane ma za zadanie porównać z danymi odczytanymi z paszportu biometrycznego. Jego zadaniem jest także sprawdzenie wiarygodność dokumentów i wykrycie ewentualnych fałszerstw. Bramka ABC ma potwierdzić, że osoba odprawiająca się jest rzeczywiści osobą z dokumentu.

 

 

Cały proces odprawy jest monitorowany przez Funkcjonariusza Straży Graniczniej i Asystenta podróżnego, którzy na ekranach swoich tabletów widzą odpowiednie dane z paszportu oraz dane pobrane od podróżnego. Dane te wyświetlane są na bieżąco w miarę postępu procesu odprawy. Podróżny przed przystąpieniem do testów ma możliwość zapoznania się z procesem odprawy. Na dużym monitorze wyświetlany jest film instruktażowy oraz obok bramki ustawiony jest roll-up opisujący i wizualizujący kolejne etapy odprawy i elementy bramki ABC. Warunkiem poddania się odprawie jest posiadanie polskiego paszportu biometrycznego.

 

 

Opracowana przez Wojskową Akademię Techniczną oraz Mlabs bramka ABC jest przyszłościowym systemem. Bramka skraca czas odprawy osób i wymaga nadzoru mniejszej liczby osób niż podczas tradycyjnej odprawy na lotniskach. Obecnie używane na lotniskach w Europie rozwiązania bazują na automatycznej weryfikacji tylko wizerunku twarzy. Prezentowane rozwiązanie oprócz wizerunku twarzy analizuje także odcisk palca podróżnego, który jest unikatową cechą biometryczną jednoznacznie identyfikującą osobę. Biometria, szybka odprawa, odciążenie funkcjonariuszy i wygoda dla podróżnych jest kluczowym dążeniem  systemów do automatycznej odprawy osób w obecnych czasach.

 

- Większość, jeśli nie wszystkie bramki biometryczne stosowane obecnie na lotniskach UE bazują na weryfikacji podróżnego tylko na podstawie porównania wizerunku twarzy zarejestrowanego na „żywo” z tym odczytanym z chipu paszportu. Jest to tzw. pierwsza cecha biometryczna. Obecnie polskie paszporty biometryczne zawierają oprócz wizerunku twarzy także zdjęcia odcisków palców. Opracowana w ramach prezentowanego projektu bramka weryfikuje obie cechy biometryczne, co jest rozwiązaniem na pewno bezpieczniejszym z punktu widzenia pewności działania. Ponadto, po pewnych niewielkich modyfikacjach, taka bramka może być również zastosowana do wstępnej kontroli podróżnych przyjeżdzających do UE spoza krajów ze strefy Schengen, powiedział ppłk dr hab. inż. Norbert Pałka z Instytutu Optoelektroniki WAT

 

 

Źródło: Port Lotniczy Warszawa-Modlin

 

 

 

 

Tagi:

Lotnisko Modlin | Bezpieczeństwo | Inwestycje | Praca | Odprawa pasażerska | Testy | Innowacje | Rozwój | WAT | Bramka ABC


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA








Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony