INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wiadomości


Kraków Airport po raz 5. w Raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”

2018-04-13
     

Krakowskie lotnisko znalazło się w gronie 9 małopolskich przedsiębiorstw, których praktyki z zakresu CSR zostały ujęte w 16. edycji Raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Wśród rekordowej liczby 11 praktyk Kraków Airport opisanych w tegorocznej publikacji znalazło się 5 praktyk długoletnich, prezentowanych w poprzednich edycjach Raportu i aż 6 działań zainicjowanych przez lotnisko w ubiegłym roku.

 

Opisana w 16. edycji Raportu aktywność Kraków Airport w zakresie społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju została podzielona na pięć obszarów – zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej, praktyki z zakresu pracy, zagadnienia konsumenckie, ład organizacyjny i po raz pierwszy środowisko. Łącznie w tegorocznym Raporcie znalazło się 1190 dobrych praktyk realizowanych przez 177 firm z całej Polski.

 

Radosław Włoszek, prezes Zarządu Kraków Airport powiedział:

 

- Społeczna odpowiedzialność i działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju to elementy strategii biznesowej Kraków Airport. Kompleksowe podejście do zarządzania możliwe jest dzięki znaczeniu kapitału społecznego w naszej spółce. Dbałość o relacje, zaangażowanie i innowacyjne myślenie zespołu Kraków Airport przynoszą dobre rezultaty takie jak np.: organizacja otwartych spotkań z mieszkańcami okolic lotniska, wdrażanie nowych czy udoskonalanie istniejących rozwiązań, a także publikacja raportu zrównoważonego rozwoju.

 

WYRÓŻNIONE PRAKTYKI KRAKOWSKIEGO LOTNISKA

 

1.       Ład organizacyjny

  • Raport zrównoważonego rozwoju Kraków Airport za rok 2016

  • Spotkania informacyjne dla mieszkańców

 

2.       Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej:

  • konkurs grantowy "Wspieramy Sąsiadów” (praktyka długoletnia publikowana od edycji 2013)

  • program praktyk „Need Help” (praktyka długoletnia publikowana od edycji 2016)

  • Centrum Edukacji Lotniczej Kraków Airport

 

3.       Praktyki z zakresu pracy:

  • konkurs grantowy „Wspieramy Wolontariuszy” (praktyka długoletnia publikowana od edycji 2016)

  • odlotowa biblioteczka Kraków Airport

  • świąteczna akcja pomocy (praktyka długoletnia publikowana od edycji 2015)

 

4.       Zagadnienia konsumenckie:

  • aplikacja mobilna Kraków Airport (praktyka długoletnia publikowana od edycji 2016)

  • pętle indukcyjne dla pasażerów z niepełnosprawnością narządu słuchu

 

5.       Środowisko:

  • zakup hybrydowych samochodów

 

SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE DOTYCZĄCE WYRÓŻNIONYCH PROJEKTÓW

ŁAD ORGANIZACYJNY

  • Raport zrównoważonego rozwoju Kraków Airport za rok 2016.Kraków Airport, jako pierwszy regionalny port lotniczy w Polsce, opublikował raport zrównoważonego rozwoju. Dokument przedstawia podstawy zarządzania Spółką, osiągnięte wyniki, plany na przyszłość i co najważniejsze, działania z zakresu społecznej odpowiedzialności w kontekście strategii biznesowej Spółki. Celem publikacji jest również ułatwienie interesariuszom zrozumienia złożoności codziennego funkcjonowania portu lotniczego. Raport Kraków Airport został przygotowany zgodnie z wytycznymi standardu GRI G4 przy zastosowaniu suplementu sektorowego dla branży lotniczej, a także przy użyciu wskaźników własnych. W trosce o środowisko naturalne zdecydowano o publikacji raportu w wersji online na stronie www.krakowairport.pl/CSR (w polskiej i angielskiej wersji językowej). Minimalny nakład (40 egzemplarzy) wydrukowano na papierze ekologicznym.

  • Spotkania informacyjne dla mieszkańców. W 2016 przyjęto Plan inwestycyjny Kraków Airport do roku 2023, którego najważniejszym elementem jest budowa nowej drogi startowej. Kraków Airport kierując się troską o zapewnienie równego dostępu do informacji, związanych z planami rozwojowymi lotniska rozpoczął akcję informacyjną na temat planowanej inwestycji. Zaledwie dwa dni po przyjęciu planu inwestycyjnego przedstawiciele Kraków Airport rozpoczęli spotkania dialogowe z przedstawicielami lokalnej społeczności. W 2017 r. odbył się cykl otwartych spotkań informacyjnych dla mieszkańców ośmiu sołectw położonych najbliżej lotniska. Dodatkowo kontynuowano spotkania z przedstawicielami lokalnej społeczności i biznesu. Łącznie w 2017 r. odbyło się 20 spotkań, podczas których przedstawiane były szczegółowe informacje dot. planowanej inwestycji. W trakcie spotkań konsultowany był również nowy program, skierowany do lokalnej społeczności. Efektem spotkań jest drugi konkurs grantowy „Blisko lotniska” oraz dokument „Polityki ograniczania oddziaływania akustycznego Lotniska Kraków-Balice (EPKK) na środowisko” Na podstawie ww. Polityki powstał pilotażowy „Program na rzecz poprawy klimatu akustycznego”, adresowany do mieszkańców obszaru ograniczonego użytkowania.

 

ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE I ROZWÓJ SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ

  • Konkurs grantowy „Wspieramy Sąsiadów” - flagowy program realizowany przez Kraków Airport od 2010 r., którego zadaniem jest finansowe wsparcie lokalnych inicjatyw z terenu gmin bezpośrednio sąsiadujących z lotniskiem. W trakcie 9 edycji konkursu dofinansowano 132 projekty, przy realizacji których zaangażowanych było ponad 800 wolontariuszy. W 2017 na stronie internetowej portu powstała interaktywna mapa zaangażowania, zawierająca wszystkie lokalne inicjatywy zrealizowane w ramach program „Wspieramy Sąsiadów”. W kwietniu zostanie ogłoszona 10. Jubileuszowa edycja konkursu.

  • Program praktyk „Need Help” funkcjonuje w Kraków Airport od 2007 r. Dotychczas odbyło się 11 edycji programu, w których uczestniczyło 472 praktykantów (36 osób w 2017 r.). W trakcie czterech tygodni praktykanci zapoznają się m.in. z topografią lotniska, zasadami bezpieczeństwa, zadaniami służb i bieżącym funkcjonowaniem portu. Po zdobyciu odpowiedniej wiedzy, uczestnicy programu przechodzą do zadań praktycznych, służąc pomocą pasażerom oraz wspierając służby operacyjne w terminalu. To najlepszy sposób, aby w krótkim czasie poznać złożoność funkcjonowania lotniska. Po przebytej praktyce najlepsi studenci otrzymują propozycję pracy na stałe. Oprócz Kraków Airport, z doświadczenia i zdobytych umiejętności praktykantów korzystają partnerzy krakowskiego lotniska, w tym linie lotnicze.

  • Centrum Edukacji Lotniczej Kraków Airport otwartew październiku 2017 r. jest unikatowym w skali kraju ośrodkiem edukacyjnym, przybliżającym zasady funkcjonowania lotniska oraz jego organizację. Zadaniem centrum jest przybliżenie, w ciekawy i przystępny dla różnych grup wiekowych sposób, wiedzy z zakresu lotnictwa. W Centrum prowadzone są zajęcia specjalistyczne, szkolenia, warsztaty, kursy e-learningowe. Najmłodsi mogą obejrzeć teatrzyki o tematyce lotniczej i uczyć się poprzez zabawę. Na powierzchni 400 m2 Centrum powstało „lotnisko w pigułce” (ogólnodostępna sala wyposażona w elementy infrastruktury terminalowej oraz imitację strefy operacyjnej dla samolotów). W Centrum są też sale tematyczne oraz dwie sale do e-learningu, każda z 6 stanowiskami komputerowymi. Centrum wyposażone jest w najnowsze technologie, w tym symulator lotów i robota humanoidalnego wchodzącego w interakcję z odwiedzającymi.

 

PRAKTYKI Z ZAKRESU PRACY

  • Konkurs grantowy "Wspieramy Wolontariuszy" promujący prospołeczną postawę pracowników Kraków Airport, którzy poświęcają swój wolny czas i energię aby pomagać innym. Polega na przyznaniu dotacji najlepszym projektom, zgłoszonym przez pracowników i skierowanym do podopiecznych instytucji publicznych lub organizacji pozarządowych. W trakcie 2 edycji konkursu zgłoszono 20 pomysłów, z czego dofinansowanie otrzymało 12 projektów, przy których pracowało ponad 70 wolontariuszy. W 2017 r. pracownicy, którzy realizowali swoje projekty w 1. edycji konkursu, otrzymali dodatkowy dzień urlopu tzw. Dzień Wolontariusza.

  • Odlotowa biblioteczka Kraków Airport – topomysł pracowników Kraków Airport. Każdy pracownik może tam przynieść książkę, wymienić na inną, , pożyczyć na weekend czy „przygarnąć“ na stałe. Zanim powstała Odlotowa Biblioteczka Kraków Airport, przeprowadzono wśród pracowników konkurs na nazwę tego miejsca. W zbiorach odlotowej biblioteczki znajduje się już kilkaset pozycji. Przy regałach z książkami została zaaranżowana strefa czytelnika.

  • Świąteczna akcja pomocy na rzecz rodzin pracowników Kraków Airport, które znalazły się w trudnej sytuacji ekonomicznej prowadzona jest cyklicznie od 2015 r. Podczas akcji zachowana jest anonimowość potrzebujących, a do informacji pracowników podaje się wyłącznie wiek i płeć dzieci oraz potrzeby rodzin. Przez tydzień wolontariusze zbierają wśród pracowników portu datki oraz dary rzeczowe. Za zebrane pieniądze kupowane są niezbędne rzeczy. Lista potrzeb dostępna jest w intranecie i na plakatach w siedzibie Spółki. W grudniu 2017 r. pomoc otrzymały trzy rodziny.

 

PRAKTYKI KONSUMENCKIE

  • Bezpłatna aplikacja mobilna Kraków Airport oferowana jest podróżnym oraz sympatykom lotniska od 2016 r. Wyposażona jest m.in. w intuicyjną nawigację po terminalu, zbiór informacji przydatnych podczas podróży, powiadomienia typu push o zmianie statusu lotu (wyskakujące alerty) czy cieszącą się dużą popularnością wśród pasażerów możliwością wysyłania pocztówki z pozdrowieniami w formie selfie. W 2017 r. rozbudowano funkcjonalność aplikacji m.in. interaktywną mapę 3D parkingu z funkcją nawigacji oraz wskazywania dokładnej lokalizacji samochodu. Wprowadzono również funkcję Kraków Airport Blog. W ubiegłym roku aplikację zainstalowano aż 8 891 razy. Średnia ocena aplikacji Kraków Airport w centrach dystrybucji aplikacji mobilnych wynosi 4,5 (Android).

  • Pętle indukcyjne dla pasażerów z niepełnosprawnością narządu słuchu to odpowiedź na kłopoty ze słuchem, które stają się chorobą cywilizacyjną. Coraz więcej osób na świecie korzysta z aparatów słuchowych. Aby poprawić tym osobom komfort podróży, Kraków Airport wyposażył punkty informacji lotniskowej w tzw. pętle indukcyjne. Urządzenie zbiera głos pracownika informacji lotniskowej i przekazuje go bezpośrednio do aparatu słuchowego obsługiwanego pasażera. Użytkownik aparatu słuchowego z odbiornikiem pętli indukcyjnej słyszy czysty dźwięk, co pozwala wyeliminować problemy związane z akustyką terminalu. Pętla indukcyjna daje możliwość odbierania głosu równocześnie przez nieograniczoną liczbę użytkowników.

 

ŚRODOWISKO

  • Zakup hybrydowych samochodów, jest konsekwencją przyjętej „Polityki ograniczania oddziaływania akustycznego Lotniska Kraków-Balice (EPKK) na środowisko” orazpotwierdza wspieranie przezKraków Airport nowoczesnych i ekologicznych rozwiązań Sześć hybrydowych samochodów zakupiono w sierpniu 2017 r. dla koordynatorów ruchu lotniczego naziemnego krakowskiego lotniska. Działanie wpisuje się w realizację Strategii społecznej odpowiedzialności Kraków Airport na lata 2016-2018, która w obszarze ochrony środowiska zakłada m.in. stosowanie rozwiązań energooszczędnych na etapie nowych inwestycji. Nowe auta minimalizują negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne (mniejsze zużycie paliwa, niższa emisja gazów cieplarnianych oraz emisja hałasu).

 

Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”

 

Wersja PDF raportu

 

16. edycja raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” prezentuje dane za 2017 rok i zawiera 1190 przykładów działań społecznie odpowiedzialnych, zgłoszonych przez 177 firm z całej Polski. Raport grupuje działania firm według 7 obszarów normy ISO 26000: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.

 

Po raz drugi w Raporcie zawarto 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals - SDG), ustanowionych przez ONZ w 2015 roku. Obok tradycyjnego zakwalifikowania do danego obszaru normy ISO 26000 praktykom w raporcie zostały przyporządkowane również realizowane przez nie cele SDG.

 

Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to najważniejsza cykliczna publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, wydawana od 2002 roku. Raport jest przeglądem aktywności firm, które zgłosiły swoje działania w zakresie CSR, oraz podsumowuje najważniejsze kwestie związane z odpowiedzialnym biznesem w danym roku w Polsce. W części wprowadzającej znajdują się artykuły i komentarze ekspertów/ekspertek. Stałym elementem publikacji jest także przegląd wybranych artykułów prasowych oraz kalendarium wydarzeń związanych z CSR.

 

Premiera Raportu odbyła się podczas 7. Targów CSR 12 kwietnia na stadionie PGE Narodowym. Publikacja dostępna jest wersji online, a tegoroczne praktyki dołączono do przeglądarki praktyk ze wszystkich 16 lat, dostępnej na portalu www.odpowiedzialnybiznes.pl/dobre-praktyki/ .

 

 

Źródło: Kraków Airport

 

 

 

Tagi:

Lotnisko Kraków | Odpowiedzialność


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony