INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Rozmowy PRTL.pl


ROZMOWA PRTL.pl

Elżbieta Wiszniewska, 2017-01-31
     

Opłaty lotniskowe w 21 największych portach europejskich wzrosły od 2005 r. o 80%! To odwrotnie niż ceny biletów linii lotniczych, które spadły w tym samym czasie o 20% - mówi Thomas Reynaert, Dyrektor Zarządzający Airlines For Europe (A4E) w rozmowie z Elżbietą Wiszniewską z PRTL.pl.

 

Elżbieta Wiszniewska: Jakie były główne powody utworzenia nowej organizacji europejskich przewoźników powietrznych?

 

Organizacja A4E została założona przez 5 największych grup lotniczych w Europie: Air France i KLM, easyJet, International Airlines Group, Lufthansa Group i Ryanair, aby reprezentować ich interesy w kontaktach z europejskimi instytucjami publicznymi, międzynarodowymi organizacjami i rządami państw członkowskich UE. W ostatnich miesiącach dołączyły do nas jeszcze inne europejskie linie lotnicze: Norwegian, Finnair, Jet2.com, Volotea, Aegean, TAP Portugal, airBaltic, Icelandair i Cargolux. Skupiamy się na sprawach, które zwiększają konkurencyjność tych przewoźników i prowadzą do obniżenia cen biletów oraz poszerzenia oferty dla pasażerów.

 

Dlaczego przyjęta została nowa formuła organizacyjna, która dopuszcza członkostwo nie tylko przewoźników sieciowych, jak to było w stowarzyszeniu AEA (Association of European Airlines), ale także przewoźników niskokosztowych?

 

W ten sposób A4E jest w stanie zająć się problemami całego lotnictwa cywilnego w Europie. Po raz pierwszy połączyły swoje siły linie sieciowe, niskokosztowe, czarterowe oraz cargo, aby wesprzeć wdrożenie nowej strategii dla europejskiego lotnictwa. Stoimy wszyscy przed takimi samymi wyzwaniami w Europie, stąd wypracowanie wspólnego stanowiska jest łatwiejsze, niż mogłoby się wydawać…

 

A nie obawia się Pan, że jednak w niektórych przypadkach podstawowe interesy przewoźników sieciowych i nisko kosztowych mogą bardzo się różnić?

 

Takie tematy jak reforma systemu zarządzania ruchem powietrznym, minimalizacja skutków strajków kontrolerów powietrznych, poprawa działalności portów, likwidacja nadmiernych obciążeń podatkowych czy przyjęcie rozsądnego dla lotnictwa systemu handlu emisjami (ETS) są bliskie wszystkim europejskim liniom lotniczym.

 

Jakie są obecnie priorytety działalności A4E?

 

Przede wszystkim obniżyć koszt korzystania z portów lotniczych w UE. Można to uzyskaćpoprzez lepsze uregulowanie działalności portów-monopolistów, zapewnienie iż pasażerowie w pełni skorzystają z dochodów handlowych, jakie generują na lotniskach, a także zadbanie o to, aby opłaty lotniskowe były dobrze wykorzystywane, nakładane sprawiedliwie i ściśle powiązanie z kosztami. Ostatnia analiza Aviation Economics pokazuje, że opłaty lotniskowe w 21 największych portach europejskich wzrosły od 2005 r. o 80%! To odwrotnie niż ceny biletów linii lotniczych, które spadły w tym samym czasie o 20%. A4E popiera kontrolę nad prawidłowością wdrażania Dyrektywy UE dot. Airport Charges, a nawet jeśli konieczne, jej zmianę. Apelujemy do Forum of Airport Charges Regulators w Tesalonikach o przekazanie Komisji Europejskiej jasnego stanowiska, czy przepisy dot. działania portów muszą zostać zmienione i, jeśli tak, to jakie zmiany powinny być dokonane.

 

Ponadto,należy zapewnić dostęp bez zakłóceń do przestrzeni powietrznej nad Europą i zwiększyć jej wydajność poprzez sfinalizowanie prac nad Europejskim Wspólnym Niebem (SES) oraz uregulowanie finansowe na poziomie unijnym. Trzeba również zapobiegać zakłóceniom w ruchu spowodowanym przez strajki kontrolerów powietrznych w Europie, sięgnąć po nowe technologie, które pomogą zwiększyć wydajność i zmniejszyć koszty. Fundusze przeznaczone na SESAR należy pilnie wykorzystać w ramach Europejskiego Wspólnego Nieba. Popieramy propozycję Komisji Europejskiej dot. Pakietu 2+ SES i zapowiedziane działania zapobiegające strajkom kontrolerów ruchu powietrznego. Apelujemy do wszystkich stron o podjęcie dialogu, sami postaramy się pilnie spotkać z agencjami żeglugi powietrznej w państwach członkowskich, aby przygotować plan działania.

 

Należy także zmniejszyć obciążenia podatkowe dla przewoźników, wprowadzić wyważone ustawodawstwo, co pozwoli stworzyć nowe miejsca pracy i pobudzić rozwój ekonomiczny. A4E jest przeciwne nadmiernemu opodatkowaniu lotnictwa; to szkodzi gospodarce i zatrudnieniu. W 2016 r. włoski rząd nagle podniósł o 2,5 euro opłaty pasażerskie, ale ostatnio zawiesił tę decyzję, bo niekorzystnie odbiła się na włoskiej gospodarce. Badania pokazują, że zmniejszenie podatków przynosi korzyści, np. w Holandii, kiedy rząd zniósł opodatkowanie biletów lotniczych w 2009 r., wzrósł poważnie ruch pasażerski, to samo miało miejsce w Irlandii w 2014 r., a w ub.r. podróże turystyczne wzrosły tam o 8%. Firma doradcza PwC wykazuje, że likwidacja UK Air Passenger Duty (APD) mogłaby zwiększyć PKB Wlk. Brytanii o 1,7% i stworzyć 60 tys. nowych miejsc pracy.

 

Czy A4E zamierza publikować zbiorcze wyniki przewozowe swoich członków?

 

Nie, A4E skupi się na działalności lobbingowej. Istnieje wiele firm specjalizujących się w dostarczaniu tego rodzaju danych rynkowych.

 

Czy, Pana zdaniem, unijne organy i poszczególne państwa członkowskie będą chętnie współpracować z A4E?

 

O tak, już sporo osiągnęliśmy. I jesteśmy największym stowarzyszeniem przewoźników lotniczych w Europie. Na kilka tygodni przed powstaniem naszego stowarzyszenia Komisja Europejska przedstawiła nową Strategię Lotniczą, której celem jest silniejsze i bardziej konkurencyjne lotnictwo w Europie. Będziemy ją popierać, ale jest wiele spraw do załatwienia w pilnym trybie: wielkie lotniskowe monopole, wysokie opłaty i podatki oraz brak wydajności i skuteczności charakteryzują cały łańcuch dostaw usług w transporcie lotniczym. Chcemy wspólnie z Komisją, państwami członkowskimi, Parlamentem Europejskim i innymi interesariuszami pracować nad wdrożeniem Strategii i apelujemy do rządów i Parlamentu Europejskiego o wsparcie dla Komisji w pracach nad likwidacją monopoli i wysokich kosztów ze strony wielu dostawców w branży lotniczej.

 

Dlaczego chcecie nowelizacji rozporządzenia 261/2004 ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Jak będziecie działać w tej sprawie?

 

A4E uważa, że nowelizacja rozporządzenia 261/2004 jest absolutnie konieczna dla przywrócenia równowagi między ochroną konsumentów a interesami branży lotniczej. Rozporządzenie w obecnym brzmieniu jest zbyt szczegółowe i jednocześnie zawiera wiele niejasności. To skutkuje zbyt wieloma procesami przed europejskimi sądami, które wydają niespójnewyroki wynikające z różnic w interpretacji rozporządzenia. Zwracamy się do Rady Unii Europejskiej o zajęcie się tą sprawą. To absurdalne, aby nowela rozporządzenia była blokowana z powodu konfliktu politycznego o status portu w Gibraltarze. To trwa już zbyt długo.

 

Czy kolejni przewoźnicy dołączą do A4E? I co może ich przyciągnąć?

 

Rozmawiamy obecnie z wieloma przewoźnikami i jestem pewien, że dołączą do nas nowi członkowie. Razem będziemy bardziej słyszalni w Brukseli. Linie, członkowie AEA przewożą ponad 550 mln pasażerów rocznie, co stanowi 70% całego ruchu lotniczego w Europie, dysponują 2700 samolotami a ich obroty to 100 mld euro. Współpraca jest korzystna zarówno dla dużych jak i małych przewoźników.

 

Dziękuję za rozmowę. 

 

 

 

 

 

Tagi:

Prawo | Finanse | Linie lotnicze | Podatek | Opłaty lotniskowe | Komunikacja | Praca | Konkurencja | Strategia | Przychody | Przestrzeń powietrzna | A4E | Rozwój | Popyt | Lobby


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA



REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony