INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Czy rozbudowa lotniska w Radomiu jest właściwym rozwiązaniem problemów infrastrukturalnych w aglomeracji warszawskiej?

Tak, jestem przekonany, że to dobry pomysł

Trudno powiedzieć, czas pokaże

Mam poważne wątpliwości, zabrakło głębszych analiz i konsultacji z przewoźnikami

Nie, to fatalny pomysł z punktu widzenia przewoźników i pasażerów

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Rozmowy PRTL.pl


ROZMOWA PRTL.pl

Anna Jakubczyk, 2018-06-06
     

Analizy wyników połączenia do Chicago pozwalają stwierdzić, że jest potencjał do uruchomienia także innych bezpośrednich lotów transatlantyckich - mówi Prezes Zarządu Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice Radosław Włoszek w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl

 

Anna Jakubczyk: W pierwszych miesiącach tego roku indeks wzrostu przewozów w Kraków Airport, w odniesieniu do roku 2016, znacznie przekroczył 40%! W dużym porcie tak ogromny wzrost, w ciągu dwóch lat, to wynik wyjątkowo rzadko spotykany. Jakie są główne przyczyny tak dynamicznego rozwoju przewozów?

 

Radosław Włoszek: Na niektórych trasach transport lotniczy śmiało konkuruje z transportem lądowym. Zgodnie z długoterminowymi prognozami ruchu pasażerskiego dla całej branży (IATA, ULC) ruch lotniczy wzrasta na poziomie około kilku procent rocznie. Podobnie jest w przypadku krakowskiego lotniska. Prognozy (ULC, Kraków Airport) przewidują wzrost ruchu pasażerskiego na poziomie kilku procent w długim horyzoncie czasowym.

 

Nieczęsto zdarzają się w historii portów lotniczych takie lata jak ubiegły rok, czy teraźniejszy. W 2017 r. przewoźnicy uruchomili zawrotną liczbę 28 nowych połączeń. W tym roku 8 przewoźników: LOT, Ryanair, Transavia, flyDubai, jet2.com, Laudamotion, Yanair i Norwegian zapowiedziało w sumie 11 nowych tras. Z punktu widzenia krakowskiego lotniska ważna jest realizacja przyjętej strategii stabilnego rozwoju i utrzymywania zdywersyfikowanej siatki połączeń.

 

Czy próbowaliście oszacować, w jakim stopniu tak już ogromny ruch lotniczy przyczynił się do wzrostu przyjazdowego ruchu turystycznego?

 

Małopolska i Kraków są postrzegane są często przez pryzmat ruchu turystycznego, co jest dużym uproszczeniem. Marka Krakowa i regionu jest rozpoznawalna w świecie; przyciąga zarówno turystów, jak i biznes. Kraków jest też ważnym ośrodkiem naukowym, nowych technologii, przemysłu spotkań i wydarzeń. W ubiegłym tygodniu miał miejsce m.in. Festiwal Muzyki Filmowej i Krakowski Festiwal Filmowy, wkrótce rozpocznie się Life Festival Oświęcim, a jesienią Sacrum Profanum – wiele z obecnych na tych wydarzeniach gości przyleciało lub przyleci do Krakowa samolotem.

 

Małopolska i Mazowsze są najchętniej odwiedzanym przez obcokrajowców regionami - nocuje tu łącznie ponad 43% wszystkich turystów zagranicznych odwiedzających Polskę. W Małopolsce od 2009 r. obserwowany jest systematyczny wzrost liczby turystów. Tylko w ubiegłym roku było ich 16 mln, czyli o 7% więcej niż w roku 2016. Atutem jest lotnisko z szeroką siatką połączeń, która umożliwia wygodne połączenie z Krakowem – niemal 60 % zagranicznych turystów wybiera samolot.

 

Niektóre porty zwracają uwagę na skomplikowane relacje z Ryanair. A jak to wygląda w krakowskim porcie?

 

W tym roku dwudziestu trzech przewoźników oferuje loty prosto z Krakowa. LOT oferuje nowe połączenie lotnicze z Budapesztem, a od lipca zwiększa częstotliwość połączeń do Chicago. Bazowy przewoźnik, Ryanair poszerzył ofertę o połączenia na: Ukrainę, do Bułgarii i do Jordanii. W tym roku mamy czterech nowych przewoźników na krakowskim lotnisku. Podejmujemy działania, aby utrzymać zdywersyfikowaną siatkę połączeń oferowaną przez wielu przewoźników.

 

Każde spotkanie z przedstawicielami linii lotniczych poprzedzone jest dokładnymi analizami. Jednym z ostatnich przykładów jest nasza obecność na największych europejskich targach lotniczych tj. Routes Europe. Drużyna krakowskiego lotniska przygotowywała się do niego przez kilka tygodni. Szczegółowo analizowaliśmy indywidualne potrzeby przewoźników, podczas spotkań przedstawiamy region i miasto – także pod kątem turystyki i biznesu. Naszym zadaniem w rozmowie z przewoźnikami jest przedstawienie potencjału do rozwoju nowych połączeń, wskazanie zapotrzebowania na ruch lotniczy pomiędzy konkretnymi miejscami. To są wymagające rozmowy.

 

Dzięki zaangażowaniu drużyny Kraków Airport pasażerowie mogą korzystać w tym roku już z ze 110 regularnych połączeń prosto z Krakowa na 4 kontynenty. Lotnisko jest węzłem komunikacyjnym – pasażerowie przylatują do regionu i korzystają przede wszystkim z jego atutów.

 

Kraków Airport ma zdecydowanie najszerszą ofertę przewozów sieciowych ze wszystkich polskich portów regionalnych. Jakie ma to dla Was i dla regionu znaczenie?

 

Często podkreślam, że atrakcyjność Małopolski i Krakowa sprzyja rozwojowi połączeń. Dzięki bezpośrednim lotom do największych portów przesiadkowych w Europie, takich jak m.in.: London Heathrow, Amsterdam, Frankfurt, Monachium, Kopenhaga, Sztokholm, Wiedeń, Zurich, Bruksela czy nowość w tym sezonie – Dubaj, pasażerowie korzystając z lotów tranzytowych mogą dolecieć do odległych miejsc w świecie. Wygodne przesiadki i bezpośrednie połączenia lotnicze przekładają się na oszczędność czasu i nowe możliwości rozwoju dla biznesu.

 

Stolica Małopolski jest miastem, w którym sektor technologii i usług biznesowych przekazuje ponad 2 mld USD rocznie do gospodarki lokalnej i jest kluczowym czynnikiem rozwoju infrastruktury; jest głównym odbiorcą usług świadczonych przez: transport miejski, lotnisko, hotele i obiekty rekreacyjne. Dzisiejszy Kraków to także Globalne Centra Rozwiązań Biznesowych i Software Development. W ubiegłym roku Kraków i Dublin zdecydowanie wyprzedziły inne miasta Europy w indeksie Tholons – potwierdza to, że Kraków jest uznawany za świetną lokalizację na inwestycje związane z technologiami i usługami biznesowymi. Wysokie kompetencje pracowników, sprawiają że miasto jest postrzegane także jako atrakcyjne miejsce do lokalizacji start-upów.

 

Miasto jest rozpoznawalnym w świecie centrum MICE. W ubiegłym roku w Krakowie odbywała się 41. sesja Komitetu Światowego Dziedzictwa UNESCO, co roku organizowany jest Europejski Kongres Samorządów, skupiający liderów polityki samorządowej z całej Unii Europejskiej. Rozpoznawalne w świecie festiwale, konferencje mają miejsce w stolicy Małopolski. Krakowskie lotnisko wpisuje się w ten trend – zapraszając kolejnych specjalistów z branży lotniczej. Dwa lata temu na byliśmy gospodarzem Routes Europe, w przyszłym roku Kraków Airport będziemy gospodarzem ACI Europe`s Regional Airports` Conference and Exhibition.

 

Rozwój lotniska łączy się z powstawaniem kolejnych miejsc pracy, z rozwojem gospodarki Małopolski i Krakowa.

 

Od drugiej połowy obecnego sezonu letniego, wznowione w zeszłym roku połączenie LOT do Chicago, zwiększy swoją częstotliwość do dwóch razy w tygodniu. Jakie znaczenie dla Was ma rozwój tej oferty? Czy są szanse na jeszcze większą liczbę częstotliwości?

 

Połączenie do Chicago cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów – korzystają z niego w proporcji mniej więcej pół na pół – Polacy i obywatele Stanów Zjednoczonych. Ponad 90 tys. osób podróżuje rocznie samolotami na trasie Kraków – Chicago. Pasażerowie korzystają też z nowych możliwości lotów tranzytowych. Już w pierwszym miesiącu loty do Budapesztu cieszyły się dużym zainteresowaniem osób, które podróżują do Stanów Zjednoczonych.

 

Amerykański biznes inwestuje w Małopolsce: powstają nowe centra badawczo-rozwojowe, centra usług biznesowych, zakłady przemysłowe – ponad 20 tys. mieszkańców Małopolski znalazło zatrudnienie w amerykańskich firmach. Połączenie z Chicago ułatwia przedsiębiorcom z Małopolski nawiązanie współpracy z firmami amerykańskimi. Wspólne działania portu i przewoźnika przynoszą efekty – dzięki temu już od 5 lipca samolot do Chicago będzie startował z Krakowa w poniedziałki i w piątki. To wspólny sukces naszego lotniska, narodowego przewoźnika, Krakowa, Małopolski i Stanu Illinois.

 

A czy są perspektywy na uruchomienie jakiejś innej trasy transkontynentalnej?

 

Analizy wyników połączenia do Chicago pozwalają stwierdzić, że jest potencjał do uruchomienia także innych bezpośrednich lotów transatlantyckich.

 

Jak wyglądają Wasze plany inwestycyjne w średnioterminowym horyzoncie czasowym?

 

W ubiegłym roku Kraków Airport przedstawił Plan Generalny lotniska Kraków-Balice, w którym są opisane plany inwestycyjne na najbliższe lata. Najważniejszą inwestycją jest budowa nowej drogi startowej. Planowana jest też m.in. rozbudowa terminalu pasażerskiego, płyty postojowej samolotów, zmiana lokalizacji terminalu cargo.

 

W ciągu najbliższych 20 lat Kraków Airport planuje zainwestować około miliard złotychw infrastrukturę. Rozwój krakowskiego lotniska oznacza powstanie ponad 10 tysięcy nowych miejsc pracy oraz rozwój gospodarki Krakowa i Małopolski. Konieczna jest też rozbudowa infrastruktury wokół lotniska.

 

A kwestie dotyczące inwestycji około-lotniskowych, dotyczących na przykład usprawnienia systemu transportu naziemnego z/do portu?

 

Wygodny, szybki dojazd do portu jest ważny dla: pasażerów, pracowników, innych użytkowników lotniska, a także firm zlokalizowanych wokół portu lotniczego. Odpowiednie rozwiązania komunikacyjne, to także udogodnienia dla mieszkańców okolicznych gmin.

 

Już teraz dostępna na krakowskim lotnisku infrastruktura umożliwia dojazd na lotnisko: pociągiem, samochodem, autobusem, taksówką, rowerem czy motocyklem.

 

Dostęp do lotniska (a więc również i komfort dojazdu w rozumieniu infrastruktury) jest jedną z najważniejszych rzeczy wskazanych przez pasażerów Kraków Airport w badaniu Airport Service Quality (ASQ). ASQ to jedyny na świecie program badania pasażerów na lotnisku w dniu ich podróży. Zgodnie z danymi ponad 75% pasażerów dociera na lotnisko transportem kołowym. To w jaki sposób funkcjonuje dojazd na lotnisko, w dużej mierze ma wpływ na ocenę potu lotniczego przez pasażera.

 

Pierwsze porozumienie w sprawie budowy tzw. Trasy Balickiej zostało podpisane ponad 10 lat temu - w 2007 roku. Budowa tej trasy, zmiana przebiegu drogi wojewódzkiej 774 w okolicy portu lotniczego – przełożenie jej na drugą stronę autostrady, budowa nowego węzła autostradowego to inwestycje, ważne dla udrożnienia infrastruktury drogowej wokół portu. Pomimo tego, że realizacja tej inwestycji jest poza obszarem działalności lotniska, przedstawiciele Kraków Airport od wielu lat podejmują rozmowy z odpowiednimi podmiotami w celu przyspieszenia działań związanych z przebudową układu komunikacyjnego w rejonie. Podkreślamy - jest to konieczne zarówno z punktu widzenia samego lotniska, jak i okolicznych miejscowości.

 

 

Anna Jakubczyk

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Lotnisko Kraków | Przewozy | Połączenia | Linie lotnicze | Inwestycje


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony