INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Rozmowy PRTL.pl


ROZMOWA PRTL.pl

Anna Jakubczyk, 2016-02-16
     

Obecność portu lotniczego w regionie to również ogromna szansa optymalizacji regionalnego PKB i stymulacja przedsiębiorczości. Dzięki usługom oferowanym przez transport lotniczy, podmioty biznesowe z pewnością wykorzystają potencjał Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury - mówi Prezes Zarządu Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury Leszek Krawczyk w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl

 

Anna Jakubczyk: Jakie są najświeższe informacje dotyczące siatki połączeń z Szyman?

 

Leszek Krawczyk: Port Lotniczy Olsztyn-Mazury zainaugurował swoją działalność operacyjną 21 stycznia 2016 r. Pierwszy rejsowy lot z Portu odbył się właśnie tego dnia na trasie do Berlina, dzień później „uruchomiliśmy” regularne połączenie do Krakowa. Oba kierunki odpowiadają za sumę 6 połączeń realizowanych obecnie w trybie tygodniowym.

 

Zainteresowanie potencjalnych kooperantów / przewoźników jest znaczące i cały czas wzrasta. W chwili obecnej prowadzimy rozmowy zarówno z liniami tradycyjnymi jak i liniami nisko-kosztowymi. Rozmowy dotyczą oczywiście kwestii rozbudowy siatki połączeń o najbardziej oczekiwane destynacje, w związku z tym właśnie, od czasu uruchomienia mieliśmy zaszczyt gościć zespoły audytorskie reprezentujące zainteresowanych przewoźników . Podczas przeprowadzonych już audytów zwracano uwagę przede wszystkim na zgodność proceduralną i techniczną.

 

Kontynuując wątek siatki połączeń, a jednocześnie planów krótko-okresowych, celem najbliższym realizacji jest uruchomienie regularnego połączenia do Monachium, destynacji, z punktu widzenia mieszkańców regionu, bardzo ważnej.

 

A jakie są plany średnio-okresowe? Na jaki typ linii (i pasażerów) liczycie przede wszystkim?

 

Na proces budowania siatki przyszłych połączeń lotniczych wpływ ma wiele czynników. Jednym z nich są dane jakie czerpiemy z wyników przeprowadzonych badań socjologicznych. Zakres przedmiotowy wykonanych badań koncentrował się na obszarze pożądanych, czy oczekiwanych destynacji obsługiwanych w regularnym trybem rejsowym. Analizie poddano kilka obszarów, byli to m.in.: pasażerowie podróżujący autokarami na kierunkach międzynarodowych oraz podróżujący autokarami / busami na lotniska do Modlina i Gdańska (badania PAPI), gospodarstwa domowe oraz przedsiębiorstwa (badania CATI), studenci, hotele i biura podróży, analiza danych wtórnych makro i mikroekonomicznych oraz sonda internetowa.

 

Efekty i zasadność wyciągniętych wniosków będziecie Państwo oceniać już niebawem, przy okazji uruchamiania połączeń na kolejnych kierunkach. Nie jest tajemnicą, że nasze plany uwzględniają połączenia rejsowe do Wielkiej Brytanii oraz Niemiec planujemy rozszerzenie siatki połączeń o wybrane porty lotnicze w Holandii, Skandynawii oraz Irlandii. Przewidywane są również dodatkowe kierunki krajowe.

 

Istotą misji jakiej się podjęliśmy jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, właściwy dobór siatki połączeń to oczywiście cel nadrzędny i podstawowe wyzwanie, jednak nie mniej ważny jest charakter i model działalności przewoźnika - istotne, aby nie rezygnować z aspektu rozpiętości wachlarza. Nie zapominamy o General Aviation. Jesteśmy przekonani, że wielu użytkowników mniejszych samolotów zechce odwiedzać nasz port oraz cieszyć się z udogodnień oraz atrakcji Warmii i Mazur.

 

Czy port jest już w pełni przygotowany do obsługi operacji w sezonie zimowym. Myślimy, przede wszystkim, o odladzaniu samolotów?

 

Jak najbardziej, Port Lotniczy Olsztyn-Mazury jest doskonale przygotowany do przeprowadzenia działań związanych z obsługą ruchu lotniczego w sezonie zimowym. Nasza wyszkolona kadra oraz najwyższej jakości sprzęt zapewniają profesjonalną obsługę w zakresie m.in. odladzania samolotów oraz odśnieżania pasa startowego i płyty postoju samolotów.

 

Jaki, Pana zdaniem, jest podstawowy obszar zasilania ruchem portu?

 

Położenie Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury jest bardzo ciekawe. Proszę zwrócić uwagę, że lokalizacja to mniej więcej punkt „styczny” kilku wielkich województw (z okresu przed reformą administracyjną) - mam na myśli tereny byłego województwa olsztyńskiego, suwalskiego, ciechanowskiego, ostrołęckiego, łomżyńskiego i białostockiego. Abstrahując od uwarunkowań infrastrukturalnych, położenie zostało wybrane tak aby oddziaływać na możliwie rozległy obszar. W obecnej sytuacji Nasz port jest jedynym na północny wschód od Wisły, co oznacza, że ma poważną szansę stać się portem obsługującym ten właśnie obszar.

 

Nie zamierzamy rezygnować z promocji połączeń na obszarach nakładających się oddziaływań. Zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby stać się wyborem mieszkańców zachodniej części Mazur, południowej części Podlasia oraz północno-wschodnich terenów województwa mazowieckiego.

 

Wierzę, że fakt otwarcia portu lotniczego na Mazurach będzie miał istotny wpływ na wykreowanie nowych mód oraz na decyzje wyjazdowe podejmowane chociażby przez mieszkańców Małopolski, Śląska czy Dolnego Śląska - rejsowe połączenie z Krakowa czy też z Wrocławia na Mazury „otworzy” przed nimi , ścieżki dotąd nieuczęszczane, chociażby możliwość spędzenia relaksującego weekendu w spa na Mazurach - nigdy wcześniej nie było takiej możliwości.

 

Jak wygląda obecnie system transportu naziemnego z/do portu? Czy są plany jego usprawnienia?

 

Różnorodność komunikacyjna Portu Lotniczego pozwoli pasażerom na dojazd do terminala różnymi środkami. Dotarcie do lotniska zapewnia droga krajowa nr 57 Pułtusk-Szczytno-Wielbark. Zrealizowany został już projekt budowy drogi łączącej bezpośrednio lotnisko z drogą krajową nr 57. Droga dojazdowa od drogi krajowej do lotniska ma długość 1,4 km. W okolicy Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury przebiega linia kolejowa Szczytno-Wielbark. W latach 2008-2013 modernizowano linię kolejową na odcinku Olsztyn-Szczytno-Szymany. Zakończono już prace związane z przedłużeniem linii kolejowej (1,6 km) w kierunku terminala, co pozwoliło na bezpośredni dojazd koleją do lotniska. Stacja kolejowa znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie budynku terminala pasażerskiego. Dzięki połączeniu kolejowemu podróż z Olsztyna do lotniska skróciła się do 50 minut.

 

Wierzymy, że inwestycja taka jak budowa oraz modernizacja Portu, pociągnie za sobą szereg kolejnych inwestycji w infrastrukturę transportową regionu, które usprawnią sieć połączeń drogowych oraz kolejowych.

 

Jakie znaczenie dla regionu powinien mieć port w Szymanach za 3-4 lata?

 

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury to okno na świat dla regionu Warmii i Mazur. Do tej pory region Polski północno-wschodniej stanowił tzw. „białą plamę” na lotniczej mapie Polski. Dojazd do najbliższego lotniska w Gdańsku czy Warszawie dla wielu osób oznaczał konieczność kilkugodzinnej podróży drogimi i mało komfortowymi środkami transportu.

 

Jesteśmy przekonani, że Port Lotniczy Olsztyn-Mazury zachęci zagranicznych turystów do odwiedzin oraz zwiększy mobilność mieszkańców Warmii i Mazur i okolic, w zakresie podróży lotniczych, które dzięki nowemu lotnisku jeszcze nigdy nie były tak szybkie, tak wygodne i tak bezpieczne.

 

Obecność portu lotniczego w regionie to również ogromna szansa optymalizacji regionalnego PKB i stymulacja przedsiębiorczości. Dzięki usługom oferowanym przez transport lotniczy, podmioty biznesowe z pewnością wykorzystają potencjał Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury. Impuls gospodarczy przełoży się z kolei na zasadność uruchamiania kolejnych inwestycji infrastrukturalnych w regionie, co zwykle skutkuje pozytywnymi efektami chociażby na lokalnym rynku pracy.

 

Dziękuję za rozmowę

 

 

 

 

Tagi:

Inwestycje | Komunikacja | Konkurencja | Lotnisko Olsztyn | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Praca | Promocja


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony