INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Rozmowy PRTL.pl


ROZMOWA PRTL.pl

Elżbieta Wiszniewska, 2017-01-17
     

Nadal będziemy otwierać połączenia z miast polskich do większych i średnich miast europejskich. Przybędzie także połączeń do słonecznych plaż południowej Europy. Zwiększymy częstotliwość na wielu dotychczasowych trasach - mówi Johan Eidhagen, Dyrektor Marketingu Wizz Air w rozmowie z Elżbietą Wiszniewską z PRTL.pl

 

Elżbieta Wiszniewska: Na wstępie chciałabym Panu pogratulować nagród jakie otrzymał Wizz Air od Air Transport World dla 2016 Value Airline of the Year oraz od Centre for Aviation CAPA jako Niskokosztowa Linia Roku 2016. A także rezultatów handlowych – wzrostu o 19% liczby przewiezionych pasażerów w porównaniu z rokiem ubiegłym. To imponujący wynik na tle innych przewoźników europejskich.

 

Johan Eidhagen: O dziękuję bardzo, to był naprawdę dobry rok dla Wizz Aira - pełen wyzwań, ale bardzo udany; to rzeczywiście miło uzyskać takie tytuły w uznaniu naszych kilkunastoletnich starań i wysiłków.

 

Jakim działaniom rynkowym, marketingowym a może strategicznym Wizz Air zawdzięcza tak dobre ubiegłoroczne wyniki?

 

Myślę, ze dwa czynniki odegrały rolę. Po pierwsze to był wysiłek zespołowy całej załogi, tych 3000 zdolnych ludzi pracujących z pasją i entuzjazmem nad bezpieczeństwem i regularnością operacji, nad utrzymaniem niskich kosztów i najniższych możliwie cen, przy jednocześnie wysokiej jakości usług. A ponadto dużo zainwestowaliśmy w nowe technologie: wprowadziliśmy do eksploatacji samoloty Airbus A321, unowocześniliśmy naszą stronę internetową, zmieniliśmy szatę graficzną na samolotach, otworzyliśmy nowe trasy - stale ulepszamy nasz produkt, nasze usługi i rozwijamy się. Jesteśmy przewoźnikiem, który w swoich genach ma ciągły rozwój i wzrost. Nie wiem, czy 19% to dużo czy nie, ale wiemy że mamy produkt, który pozwala nam uzyskać wzrost. Zawsze staramy się szukać potencjału wzrostu na rynku odbierając pasażerów konkurencji lub kreując nowy ruch.

 

A propos konkurenci: jak będziecie w przyszłości konkurować w Polsce z Ryanairem? Jakie macie w tej walce atuty?

 

Spójrzmy na to dwojako: z jednej strony przewoźnik irlandzki jest naszym silnym konkurentem z podobnym produktem. jeśli chodzi o ceny biletów. Taka rywalizacja zmusza nas do doskonalenia naszego produktu. Walczymy z rywalem naszymi mocnymi stronami, którymi są przede wszystkim bardzo dobra obsługa, zwłaszcza pokładowa ze strony życzliwego i sympatycznego personelu, oraz wygodne, bardzo nowoczesne i dodatkowo znacznie oszczędniejsze w eksploatacji samoloty A321, które bazować będziemy w polskich portach i które pomogą nam oferować tanie bilety. W Warszawie latamy z głównego lotniska, położonego niemal w mieście. Oferujemy szersze usługi związane z podróżą, które nie dotyczą tylko przelotu: pomożemy podróżnemu w wynajęciu hotelu, samochodu, zwiedzaniu, skorzystaniu z oferty kulturalnej danego miasta itd. Wizz Tours jako tour operator w pełni zaangażowany w dostarczanie usług na polskim rynku, oferuje szeroki wybór dodatkowych możliwości: ubezpieczenie podróży, transfery na lotniska oraz pakiety wakacyjne i jest zaufanym partnerem w organizowaniu podróży. To wszystko nam daje interesującą przewagę produktową, uważam, że nasze usługi są lepsze. Ale, jak wspomniałem, Ryanair jest, z drugiej strony, sprzymierzeńcem w tworzeniu nowego popytu na nasze usługi. Dwaj silni przewoźnicy promujący tanie podróże w modelu niskokosztowym generują wspólnie nowe strumienie pasażerów z polskiego rynku. Koszt marketingu i reklamy rozkłada się na dwóch. To jest nasza wspólna inwestycja we wzrost rynku lotów niskokosztowych z Polski, nawet w rozwój ogólnego rynku przewozów lotniczych.

 

Ile samolotów A321 dodacie do baz w Polsce w br., w uzupełnieniu 2 egz., które były w Warszawie już w roku ubiegłym?

 

Na razie 3, po 1 do Katowic, Gdańska i Warszawy.

 

Czy Wizz air planuje otwarcie nowych baz w Polsce w tym roku?

 

Na razie nie mogę niczego zapowiedzieć. Mamy już 6 baz w Polsce a oferujemy loty łącznie z 8 polskich portów. Badamy oczywiście stale rynek polski pod kątem nowych możliwości. Ale koncentrujemy się na najlepiej rokujących portach w Europie Środkowo-Wschodniej, pod kątem kosztów i potencjału ruchu.

 

Czy to znaczy, że rynek polski traci trochę na znaczeniu na rzecz innych krajów regionu? Otwieracie np. bazę w Kiszyniowie i Warnie.

 

Absolutnie nie. W zeszłym roku przewieźliśmy o 13% więcej pasażerów z/do Polski niż w roku 2015, ale w latach poprzednich mieliśmy przyrosty 30 procentowe. Ostatnio dodaliśmy wiele nowych tras z Polski np. Dubaj, Tel Awiw, Wyspy Kanaryjskie, Rejkiawik, Katania. Rozwijamy naszą siatkę połączeń o nowe destynacje. Rynek polski rozwija się bardzo dobrze na tle innych tras, które wymagają większego wsparcia. To właśnie w rynek polski najwięcej dotąd zainwestowaliśmy.

 

Czy oczekujecie dalszych wielkich przyrostów ruchu z Polski? I przez jeszcze jak długo?

 

Tego nie wiemy na pewno, ale nawet kiedy rynek polski dojrzeje zbliżając się do średnich zachodnioeuropejskich, to zawsze będziemy mogli jeszcze ruch pobudzić modyfikując produkt czy obniżając ceny.

 

Czy jesteście zadowoleni z wyników operacji z portu Port Lotniczy Olsztyn - Mazury?

 

To jest nowe połączenie, a współpracę z portami podejmujemy na długi okres. Może pod kątem Szyman trzeba zwiększyć wysiłki marketingowe, w tym także na innych rynkach europejskich? W każdym razie to w polski rynek zainwestowaliśmy najwięcej – połowę naszych wszystkich nakładów marketingowych. Inwestujemy w nowe porty, w których widzimy potencjał rozwoju i dzięki temu mamy takie wysokie wzrosty wyników. Klient musi się przyzwyczaić do nowego połączenia, to trwa, ale jesteśmy cierpliwi. Jak zaczynaliśmy 13 lat temu z trasą Katowice-Budapeszt, też wymagało to nakładów i długotrwałej dobrej współpracy z portem.

 

Czy macie w planach połączenia dalekiego zasięgu, transkontynentalne?

 

Nie, nie uważamy, żeby to było dla nas interesujące. Mamy zamówionych 110 egz. samolotów A321 neo, które zaczną zasilać naszą flotę za 2 lata i zapewnią nam pożądany wzrost wyników. Poza tym, nasi pasażerowie są coraz bardziej samodzielni i już latają do Ameryki Płn. czy na Daleki Wschód, korzystając z nas na pierwszym segmencie podróży. To im pozwala zwiedzić port przesiadkowy. Oczywiście nie jest to podróż na jednym bilecie, ale coraz większej liczbie klientów to właśnie bardziej odpowiada.

 

Można powiedzieć, że w ten sposób przewozicie pasażerów tranzytowych?

 

Nie ułatwiamy tranzytu, ale rzeczywiście pasażerowie coraz częściej lecą z nami np. do Rejkiawiku, zatrzymują się na 1-2 dni, aby zwiedzić okolice, lecą następnie do Nowego Jorku i także zatrzymują się tam, aby następnie kontynuować podróż do portu docelowego. Jak byłem młody, tak właśnie podróżowałem a dzisiejsza młodzież ma jeszcze więcej możliwości zwiedzać świat samolotem zamiast pociągiem. Widziała Pani, jak ostatnio Richard Quest z CNN objechał świat naokoło korzystając z przewoźników niskokosztowych?

 

Jakie są dalsze plany rozwoju?

 

Nadal będziemy otwierać połączenia z miast polskich do większych i średnich miast europejskich. Przybędzie także połączeń do słonecznych plaż południowej Europy. Zwiększymy częstotliwość na wielu dotychczasowych trasach. Będziemy rozwijać nasze usługi online, bo jako przewoźnik jesteśmy jednocześnie internetowym biurem podróży – takim towarzyszem podróży, ułatwiającym turyście poznawanie miejsc i korzystanie z ich oferty turystycznej, gastronomicznej czy kulturalnej. Będziemy coraz więcej inwestować w usługi cyfrowe. Nasza strona jest 8. największą w branży. Będziemy stale ulepszać aplikację mobilną.

 

Czy może Pan już zapowiedzieć nowe trasy z Polski?

 

Chętnie bym to zrobił, ale jeszcze plany nie są skrystalizowane, to dopiero połowa stycznia. Ogłosimy, jak tylko sfinalizujemy kontrakty z portami.

 

Czy będziecie kontynuowali w Polsce akcję promocyjną mającą na celu nabór nowych pilotów? A inne kampanie reklamowe?

 

Jak najbardziej przeprowadzimy rekrutację w Polsce i w innych krajach europejskich pod kątem naszej nowej floty stu kilkudziesięciu A321. Potrzebujemy pilotów na kolejne 30 lat. I zapewniamy im atrakcyjną ścieżkę kariery.

 

W naszym przekazie promocyjnym w Polsce będziemy mówić jak dotąd o niskich cenach biletów i wysokim jednocześnie poziomie naszych usług, ale także o tym dlaczego Wizz Air różni się od innych przewoźników na tym rynku. My wierzymy, że nawet w linii niskokosztowej pasażer powinien być witany uśmiechem a jego podróż możliwie najprzyjemniejsza. I tak szkolimy swój personel.

 

Zakończmy pytaniem o politykę bagażu na pokładzie, Ryanair jest pod tym względem coraz bardziej liberalny – czy i Wizz Air poluzuje trochę swoje zasady co do przewozu bagażu kabinowego?

 

To dobre pytanie – a więc: nie! I wyjaśniam dlaczego: zasady mamy proste - dajemy pasażerom możliwość zabrania na pokład małego bagażu podręcznego o wym. 42 x 32 x 25 cm nieodpłatnie i odpłatnie większego oraz do luku bagażowego aż 6 walizek o wadze 32 kg każda. Zwiększanie limitu bagażu podręcznego prowadzi do braku miejsca na bagaż dla wszystkich, zamieszania na pokładzie i opóźnień startu w konsekwencji. Nie moglibyśmy wtedy zapewnić regularności naszych operacji oraz naszych niskich cen. Nie staramy się przyciągnąć pasażerów hasłami, że coś dajemy darmo, tak jak to jest np. w przypadku tradycyjnych linii i cateringu pokładowego – pasażer otrzymuje potem kanapkę bez wyboru. My oferujemy odpłatnie duży wybór kanapek i ciepłe dania, przekąski i różnorodność napojów. Myślimy, że takie podejście jest bardziej nowoczesne i uczciwe.

 

Dziękuję za rozmowę.

 

 

 

 

Tagi:

Airbus | Bagaż | Baza | Komunikacja | Konkurencja | Lotnisko | Nagroda | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Popyt | Posiłki | Praca | Przewozy | Punktualność | Rozwój | Samolot | Tranzyt | Turystyka | Usługi | Wizz Air


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony