INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Rozmowy PRTL.pl


ROZMOWA PRTL.pl

Marek Serafin, 2017-02-07
     

Prognozujemy, że - między innymi za sprawą bogatej siatki połączeń - w 2017 roku obsłużymy około 400 tysięcy pasażerów więcej niż w 2016 roku, co daje około 2,8 mln pasażerów - mówi Prezes Zarządu Portu Lotniczego Wrocław S.A. Dariusz Kuś w rozmowie z Markiem Serafinem z PRTL.pl

 

Marek Serafin: Jak ocenia Pan wyniki portu w roku 2016?

 

Dariusz Kuś: To był znakomity rok, obfitujący w liczne rekordy. Obsłużyliśmy blisko 2,42 miliona pasażerów, czyli 4,3% więcej niż w 2016 roku. Połączenia krajowe odnotowały wzrost o ponad 9%, a tanie linie międzynarodowe o 8,6%. W przypadku kilkunastu połączeń niskokosztowych samoloty były wypełnione w ponad 90%. Dotyczy to zarówno kierunków na Wyspy Brytyjskie, jak i południowych, jak Malaga, Alicante, Teneryfa, Rzym czy Barcelona. Stabilnie rozwijał się segment sieciowych połączeń międzynarodowych. Imponujący był również finisz. W grudniu 2016 wrocławskie lotnisko obsłużyło ponad 188 tys. pasażerów, czyli o ponad 20% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

 

Ciekawe rzeczy dziać się będą w roku, który się właśnie rozpoczął. Wiadomo już, że oferowanie z/do Wrocławia, w sezonie Zima 2016/17 wzrośnie aż o 16%. Wielu przewoźników zapowiada zdecydowany rozwój swojej oferty w Lecie 2017. Jakie są Pana oczekiwania w odniesieniu do siatki przewozowej w roku bieżącym?

 

W 2016 roku przewoźnicy chętnie rozwijali ofertę z Wrocławia. Już wiemy, że tak samo będzie w 2017 roku. Pod koniec marca ruszą loty Ryanaira na Majorkę i do Lizbony. Sukces połączenia do Kijowa sprawił, że Wizz Air zdecydował się uruchomić od kwietnia połączenia do Lwowa. Są także nowości czarterowe. Jedną z nich jest grecka wyspa Kefalonia, drugą stolica Albanii - Tirana. Ale rozmowy trwają - mam nadzieję, że to nie koniec i przewoźnicy nadal będą inwestować w Wrocław. Prognozujemy, że - między innymi za sprawą bogatej siatki połączeń - w 2017 roku obsłużymy około 400 tysięcy pasażerów więcej niż w 2016 roku, co daje około 2,8 mln pasażerów.

 

Jakie znaczenie ma dla portu uruchomienie, za kilka miesięcy, połączenia Transavii do Amsterdamu, i czy są szanse na pojawienie się w porcie kolejnego, nowego przewoźnika?

 

Przewoźnik Transavia musiał zrezygnować z lotów do Amsterdamu. Jak nas poinformowano powodem były ograniczenia slotowe. Spodziewamy się, że w przyszłości takie połączenie będzie dostępne z Wrocławia.

 

Ogromne wzrosty ruchu notuje połączenie do Warszawy, po przeniesieniu rejsów Ryanaira do portu Chopina oraz po dodaniu trzeciego rejsu dziennie. Jak Pan ocenia efekty tej zdecydowanie ostrzejszej konkurencji na kluczowej trasie krajowej?

 

Nowa oferta Ryanaira jest nie tyle konkurencją dla PLL LOT, ile dobrym uzupełnieniem siatki połączeń Portu Lotniczego Wrocław. Przysparza lotnisku nowych pasażerów, którzy w podróżach do Warszawy do tej pory wybierali pociąg, autobus czy samochód. Potwierdzają to nasze dane. W 2016 roku wzrost liczby pasażerów w połączeniach krajowych odnotowały zarówno tanie linie Ryanair (blisko 16%), jak i PLL LOT (blisko 8%). To działa w obie strony. W tym roku obsłużyliśmy 10-milionowego pasażera nowego terminalu i nieprzypadkowo była nią rodzina z Warszawy, która przyleciała zwiedzić miasto i zobaczyć wrocławskie Afrykarium. Odsetek tego typu podróżnych jest coraz większy.

 

Rośnie prawdopodobieństwo uruchamiania nowych krajowych połączeń regionalnych. Czy są na to szanse już w roku bieżącym?

 

W 2016 roku z Wrocławia na trasach krajowych latało blisko pół miliona pasażerów, czyli ponad 9% więcej niż przed rokiem. Przede wszystkim była to Warszawa, ale dobrze radziły sobie również nasze dwie nowości - Olsztyn i Radom. Chcielibyśmy, aby połączeń krajowych z Wrocławia było znacznie więcej. Takim pożądanym kierunkiem w sezonie letnim byłby z pewnością Gdańsk.

 

Pogorszyła się nieco sytuacja na rynku przewozów charterowych. A jakie są perspektywy na rok 2017?

 

Wakacje organizowane przez biura podróży zawsze będą popularne. Zachodzące zmiany dotyczą przede wszystkim naszych preferencji odnośnie tego, gdzie chcemy spędzać wakacje. Wpływa na nie również sytuacja, którą obserwujmy aktualnie w Turcji, Egipcie i Tunezji.

 

Od wielu sezonów zauważamy rosnącą popularność Grecji. Najlepiej świadczy o tym duży wybór greckich kierunków – latem 2017 roku będzie ich aż 8, w tym jedna nowość. Wśród chętnie wybieranych kierunków są też Wyspy Kanaryjskie, spośród których Fuerteventura i Lanzarote oferowane są przez tour operatorów przez cały rok.

 

Rosnącą popularnością cieszą się wycieczki 11-dniowe, dlatego latem 2017 roku będzie ich aż 10. Podróżni coraz częściej decydują się na kilka urlopów w roku, a model 11-dniowy to po prostu ułatwia.

 

W porcie trwa duży proces inwestycyjny. Co udało się już zakończyć i czego, w kolejnych latach, mogą oczekiwać przewoźnicy i pasażerowie?

 

Przede wszystkim udało nam się zakończyć prace związane z przystosowaniem infrastruktury lotniska do wyższej, drugiej kategorii ILS. To historyczny sukces. Na tę inwestycję składał się remont drogi startowej, prowadzony bez zawieszania ruchu lotniczego, oraz rozbudowa i modernizacja systemu oświetlania nawigacyjnego. Dzięki temu samoloty mogą lądować w trudniejszych warunkach atmosferycznych. W planach jest budowa hotelu w pobliżu lotniska. Planujemy też rozbudowę płyt do odladzania oraz parkingu. Jak widać, wciąż doskonalimy jakość świadczonych przez nas usług, biorąc pod uwagę potrzeby pasażerów i przewoźników.

 

Rosnącą wciąż rolę odgrywa system transportu naziemnego z/do portu. Czy w ostatnich latach nastąpiła tu istotna poprawa i czy są już jakieś skonkretyzowane plany na przyszłość?

 

Jesteśmy jednym z najlepiej skomunikowanych portów w Polsce. Rzadko zdarza się, aby dojazd do lotniska z newralgicznych miejsc, usytuowanych w różnych częściach miasta, zajmował maksymalnie pół godziny. Jesteśmy również wygodnym miejscem docelowym dla mieszkańców regionu, jak również innych województw. Sprzyja temu bliskość kluczowych tras - drogi S8 (w kierunku Warszawy), drogi krajowej numer 5 (w kierunku Poznania), a także autostrady A4 i drogi krajowej numer 8 (południe). Atutem wrocławskiego lotniska są też dogodne miejsca parkingowe dostępne w niezwykle konkurencyjnej cenie. Wiemy też o planach uruchomienia shuttle busa – nowej linii autobusowej łączącej lotnisko z centrum miasta.

 

Dziękuję za rozmowę

 

 

 

 

 

Tagi:

Wywiad | Lotnisko Wrocław | Komunikacja krajowa | Przewozy | Połączenia | Linie lotnicze | Inwestycje | Przewozy charterowe | Pasażer | Praca | Odprawa pasażerska | ILS | Strategia | Infrastruktura | Rozwój | Popyt


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA



REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony