INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Rozmowy PRTL.pl


ROZMOWA PRTL.pl

Anna Jakubczyk, 2017-10-11
     

Nic nie jest nam dane na zawsze, konkurencja w branży lotniczej jest bardzo duża. Dlatego uważnie obserwujemy trendy w branży i planujemy kolejne przedsięwzięcia - mówi Prezes Zarządu Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice Radosław Włoszek w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl

 

Anna Jakubczyk: Od ponad dwóch lat port przeżywa okres ogromnej hossy. Wyniki są wspaniałe i padają kolejne rekordy. Jakie są najważniejsze źródła tych sukcesów?

 

Radosław Włoszek: Atutem krakowskiego lotniska jest położenie w atrakcyjnym regionie. Marka Krakowa i Małopolski jest rozpoznawalna w świecie. Dodatkową zaletą jest to, że Kraków Airport jest położony nieco ponad 11 km od centrum Krakowa, podobnie jak np. Bolonia. Lotnisko od północy graniczy z odcinkiem autostrady A4 Kraków-Katowice, położone jest przy ważnych szlakach komunikacyjnych Polski i Europy. Około 10,4 mln mieszkańców może dojechać do lotniska w ciągu 90 minut, a w 2 godziny mogą dojechać tu również mieszkańcy Czech i Słowacji - łącznie około 14,5 mln osób. Jest to obecnie standardem w ocenie potencjalnego rynku pasażerskiego dla linii lotniczych korzystających z określonego lotniska.

 

Wśród wszystkich portów regionalnych port zdecydowanie wyróżnia się bardzo bogatą i wciąż rozszerzającą się ofertą linii sieciowych. Czemu to zawdzięczacie? I jakie są tu perspektywy dalszego rozwoju?

 

Krakowskie lotnisko jest dostrzegane w branży lotniczej. W tym roku przewoźnicy nominowali nas do nagrody World Routes Marketing Awards. Ta nominacja jest wyróżnieniem dla naszego zespołu i pokazuje, że przyjęta strategia współpracy z przewoźnikami oraz działania marketingowe wspierające rozwój siatki połączeń są doceniane. Rekordowo wysokie oceny przyznane przez pasażerów w Programie Airport Service Quality i nagroda ASQ, pokazują, jak ważna jest też obsługa pasażerów.

 

Te wyróżnienia motywują nas do podejmowania działań mających na celu rozwijanie udogodnień na każdym etapie ścieżki pasażera oraz utrzymanie zróżnicowanej siatki połączeń przewoźników niskokosztowych i tradycyjnych.

 

Podkreślam to wielokrotnie, nic nie jest nam dane na zawsze, konkurencja w branży lotniczej jest bardzo duża. Dlatego uważnie obserwujemy trendy w branży i planujemy kolejne przedsięwzięcia.

 

Również LOT docenia znaczenie Krakowa. Jego oferowanie do Waszego portu jest największe ze wszystkich lotnisk krajowych. Jaki jest tego Pana zdaniem tego powód?

 

O powodzeniu lotów decydują pasażerowie. Faktem jest, że na niektóre loty do Warszawy trudno kupić bilet w ostatniej chwili. Szybkie połączenie z Warszawą to istotna oferta dla biznesu.

 

Po wielu latach wróciły do Krakowa rejsy transatlantyckie. Jakie są ich wyniki i czy są szanse na rozszerzenie oferty i większą liczbę rejsów?

 

Połączenie do Chicago cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów, to również szansa na nawiązanie wzajemnych relacji gospodarczych pomiędzy Stanami Zjednoczonymi oraz Krakowem i Małopolską. Amerykański biznes coraz odważniej inwestuje w Małopolsce: powstają nowe centra badawczo-rozwojowe, centra usług biznesowych czy zakłady przemysłowe. Jest to także okazja dla firm z Małopolski i Krakowa do nawiązania współpracy z firmami amerykańskimi.

 

Ryanair ogłosił ogromny wzrost oferty krakowskiej. Jakie znaczenie dla portu ma ten przewoźnik i co oznacza dla Was i dla miasta ta nowa „inwestycja” FR?

 

Cieszy nas, że bazowy przewoźnik docenia rolę Krakowa i Małopolski oraz otwiera nowe trasy. O ich utrzymaniu na kolejne sezony zdecydują pasażerowie. Niemniej jednak z usług krakowskiego lotniska korzysta 19 przewoźników, którzy rozwijają swoją ofertę połączeń. Równie ważny jest dla nas rozwój np. KLM, Lufthansy – tradycyjnych linii, które zwiększają częstotliwość lotów prosto z Krakowa.

 

Ogromne i wciąż rosnące znaczenie ma system transportu naziemnego z/do portu. Czy, Pana zdaniem, jest on już optymalny, czy też jeszcze staracie się go poprawić?

 

Rozwój infrastruktury okołolotniskowej jest niezwykle ważny. Szybki dojazd do lotniska podnosi atrakcyjność oferty portu lotniczego. Liczymy na to, że DW 774 zostanie przeniesiona na drugą stronę autostrady, powstanie trasa Balicka, wybudowany zostanie nowy węzeł autostradowy.

 

Port zakończył bardzo poważny program inwestycyjny. Jak Pan ocenia jego realizację? Jakie będą kolejne?

 

Najważniejszą inwestycją, która stoi przed krakowskim lotniskiem jest budowa nowej drogi startowej. Bez niej dalszy rozwój portu nie będzie możliwy. Długookresowe zamknięcie lotniska to nie tylko straty generowane koniecznością redukcji zatrudnienia pracowników bezpośrednio tutaj zatrudnionych, ale i wymierne straty dla regionu. Rozwój lotniska jest uwzględniony w Strategii Rozwoju Krakowa, Powiatu Krakowskiego, Województwa Małopolskiego, a nawet w strategiach sąsiadujących z lotniskiem gmin Zabierzów i Liszki.

 

Angażujecie się Państwo w różnego rodzaju przedsięwzięcia o charakterze innowacyjnym, technologicznym i społecznym np. program KPT ScaleUp czy konkurs grantowy „Wspieramy Sąsiadów”. Jakie nowe technologie i rozwiązania informatyczne wdrażacie obecnie lub planujecie wdrożyć?

 

Kraków jest nie tylko najlepszym miejscem dla sektora nowoczesnych usług biznesowych w Europie (Raport Tholons), został także wyróżniony w zestawieniu European Cities & Regions of the Future 2016/2017 przygotowywanym przez Financial Times, obok Hamburga i Oslo, jako duże europejskie miasto przyjazne dla biznesu. Wyniki najnowszego Indeksu Millennium pokazują, że Małopolska jest na drugim miejscu innowacyjnych regionów i blisko o połowę zmniejszyła dystans dzielący ją od województwa mazowieckiego. Jest to rezultatem zwiększenia zatrudnienia w placówkach badawczo-naukowych oraz zwiększeniem wydatków na badania i rozwój.

 

Kraków Airport również wspiera innowacyjne rozwiązania. Odpowiedzialne innowacje są częścią strategii biznesowej lotniska. Jesteśmy partnerem strategicznym akceleratora ScaleUP prowadzonego przez Krakowski Park Technologiczny. Trwa już druga edycja tego programu, którego celem jest zwiększenie skali działania startupów, przygotowanie ich do liczących się wdrożeń u dużych klientów i wreszcie zwiększenie ich rynkowej konkurencyjności. Podczas pierwszej edycji pracownicy lotniska współpracowali przy rozwijaniu projektu symulatora szkoleniowego w technologii Virtual Reality, Multirejestratora – systemu do monitorowania aktywności ptaków, a także nad projektem interaktywnych ławek.

 

Planując przyszłe inwestycje, takie jak nowa droga startowa, w grudniu ubiegłego roku podpisaliśmy z Polską Agencję Żeglugi Powietrznej list intencyjny dotyczący współpracy mającej na celu uruchomienie na krakowskim lotnisku systemu GBAS (Ground Based Augmentation System). Obecnie system GBAS funkcjonuje na największych lotniskach w Stanach Zjednoczonych (np. w San Francisco), w Europie (np. Frankfurt, Malaga, Brema, Zurych). Przewiduje się, że w przyszłości system GBAS stanie się alternatywą dla obecnie funkcjonujących systemów ILS, jednak w najbliższej przyszłości oba systemy będą działać równolegle, zapewniając szerszy dostęp przewoźników do lotniska.

 

Kraków Airport stanowi integralną część lokalnej społeczności, dlatego podejmuje działania, których celem jest budowanie dobrych relacji z mieszkańcami sąsiadujących z portem gmin. Od kilku lat realizowany jest program grantowy „Wspieramy Sąsiadów”, w ramach którego dofinansowano ponad 130 lokalnych inicjatyw. W odpowiedzi na sugestie mieszkańców, powstał też nowy program, z którego będą finansowane projekty służące wszystkim mieszkańcom sołectw położonym najbliżej lotniska. W tym roku przeprowadzono pilotażową edycję tego programu – dofinansowanych zostało 7 projektów inwestycyjnych. Kraków Airport dofinansuje w 2017 r.: budowę skweru przy Domu Ludowym w Szczyglicach, rozbudowę monitoringu wizyjnego w Aleksandrowicach, budowę ogrodzenia przy remizie OSP oraz monitoring wizyjny w Morawicy, „aktywne” przejście dla pieszych w Cholerzynie, zakup i montaż żaluzji w oknach sali gimnastycznej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Balicach, w której również mają miejsce spotkania mieszkańców oraz kącik dydaktyczny przy Centrum Rekreacyjno-Sportowym w Mnikowie.

 

Dodatkowo (po spotkaniach informacyjnych z mieszkańcami okolic lotniska) rozpoczęto współpracę z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska nad przygotowaniem do wdrożenia „Programu na rzecz poprawy klimatu akustycznego”. Celem strategicznym Programu jest obniżenie poziomu oddziaływania akustycznego lotniska. Niezależnie od tego programu jako pierwsze lotnisko w Polsce do wspólnych działań na rzecz poprawy klimatu akustycznego zaprosiliśmy przedstawicieli samorządów: województwa, powiatu i gmin okołolotniskowych.

 

Dziękuję za rozmowę

 

 

 

 

Tagi:

Wywiad | Lotnisko Kraków | Komunikacja krajowa | Przewozy | Połączenia | Inwestycje | Pasażer | Praca | Odprawa pasażerska | Konkurencja | Oferowanie | Strategia | Innowacje | Infrastruktura | Rozwój | Popyt | Siatka połączeń


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA



REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony