INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Rozmowy PRTL.pl


ROZMOWA PRTL.pl

Anna Jakubczyk, 2017-12-19
     

Pamiętajmy, że rynek lotniczy to nie błękitny a czerwony ocean, na którym rozgrywa się „krwawa” walka konkurencyjna nie tylko pomiędzy przewoźnikami europejskimi czy amerykańskimi, ale także z Zatoki Perskiej i rynku azjatyckiego - mówi prof. dr hab. Elżbieta Marciszewska z Katedry Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl

 

Anna Jakubczyk: Przewozy w polskich portach lotniczych zbliżą się w tym roku do 40-tu milionów pasażerów a wskaźnik mobilności po raz pierwszy w historii przekroczy 1. W ciągu najbliższych 10-15 lat ruch lotniczy na polskich lotniskach się podwoi. Polski rynek lotniczy rozwija się od wielu lat w niebywałym tempie. Jak wykorzystać tę szansę?

 

Elżbieta Marciszewska: Odpowiadając najkrócej – mądrze. Wszystkie prognozy wskazują, że tempo przyrostu ruchu będzie znacznie wyższe u nas niż średnio w Europie. Pamiętajmy jednak, że wskaźnik mobilności 1 to ciągle dwu, czy nawet trzykrotnie niższa wartość niż na rynkach europejskich. Jest to zatem szansa dla rozwoju dalszego ruchu w portach regionalnych, które powiększają swój udział w rynku. Daje to również szansę na rozwój oferty LCC działających coraz częściej w oparciu o model hybrydowy i dających możliwości podróży także długodystansowych. Wraz z rozwojem społeczno-gospodarczym mamy do czynienia z egalitaryzacją usług lotniczych. Zmienia się profil pasażerów, ich oczekiwania co do obsługi i oferty przewozowej. Musimy to brać pod uwagę. Porty lotnicze powinny zatem utrzymać swoją infrastrukturę i rozwijać ją z odpowiednim wyprzedzeniem. Pamiętajmy jednak, że ogromne strumienie funduszy unijnych jakie płynęły do sektora lotniczego nie są już dostępne. Należy zatem jak najracjonalniej wykorzystywać środki publiczne (samorządowe) i własne na te cele. Potrzebna jest tu też ciągle zapowiadana ale nieopracowana strategia rozwoju lotnictwa wkomponowana w strategię rozwoju systemu transportowego Polski. Warto też zaznaczyć, że w ogłoszonej „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla RP” brak jest odpowiedzi na pytanie odnośnie kwestii konkurencji pomiędzy CPK a portami regionalnymi, a w przypadku niektórych z nich wręcz groźby „kanibalizacji”.

 

Jakie są plusy i minusy takiej koncepcji rozwoju lotnictwa komunikacyjnego i szerzej systemu transportowego w Polsce?

 

Na ten temat miałam okazję wielokrotnie się wypowiadać z punktu widzenia badacza rynku lotniczego i procesów na nim zachodzących. Nie będę zatem powtarzać moich dotychczasowych refleksji i przemyśleń. Chcę zwrócić jednak uwagę, że skala tego projektu jest bezprecedensowa nie tylko w naszym kraju ale też i w Europie, gdzie ostatnia tego typu inwestycja to port Berlin Brandenburg , o budowie którego podjęto decyzję w 1991 roku. Zakładano jego otwarcie w 2007 roku, a dopiero w 2006 roku rozpoczęła się tak naprawdę jego budowa. Ogromny wpływ jak się okazało na przebieg procesu inwestycyjnego mają w takich przypadkach czynniki natury politycznej. Należy też z dużą starannością przygotowywać prognozy ruchu lotniczego, w oparciu o które określa się parametry takiego lotniska czy węzła komunikacyjnego. Trzeba też, co już podkreślałam wcześniej, uwzględnić istniejącą rozbudowaną i nowoczesną infrastrukturę portów regionalnych, które mają coraz większy udział w rynku lotniczym.

 

Musimy także pamiętać o strukturze rozwijającego się dynamicznie i zakładanego w prognozach ruchu lotniczego w Polsce. Dynamika jego to głównie jednak skutek rosnącej oferty tanich linii lotniczych. Jak rozumiem, w założeniach CPK dedykowany on jest jako port hubowy ruchowi sieciowemu, tradycyjnemu, obsługiwanemu przez dużych przewoźników sieciowych i grupy partnerskie. Trudno też jest dzisiaj przesądzić czy PLL LOT S.A. zdołają w perspektywie 10 lat osiągnąć status silnego przewoźnika hubowego, oferującego rozbudowaną, konkurencyjną siatkę połączeń tranzytowych z CPK. Pamiętajmy, że rynek lotniczy to nie błękitny a czerwony ocean, na którym rozgrywa się „krwawa” walka konkurencyjna nie tylko pomiędzy przewoźnikami europejskimi czy amerykańskimi, ale także z Zatoki Perskiej i rynku azjatyckiego. Pamiętać też należy o wciąż nierozstrzygniętych kwestiach ostatecznej lokalizacji CPK, formie organizacji procesu inwestycyjnego i modelu finansowania tej inwestycji, zgodnym z regulacjami KE. Czy uda się tu wykorzystać model oparty na PPP?

 

Środowisko lotnicze od dłuższego czasu postuluje opracowanie strategii polskiego systemu transportu lotniczego. Dlaczego taki dokument nie może powstać? Może jest niepotrzebny i dobrze jest tak jak jest?

 

O potrzebie opracowania takiego dokumentu nie ma co dyskutować. Jego istnienie warunkuje strategiczny rozwój systemu transportu lotniczego w Polsce wkomponowanego w system transportowy całego kraju, a nawet szerzej - Europy. Potrzebny jest dokument o takim strategicznym charakterze, tym bardziej, że „Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju” naszego kraju ogłoszona przez premiera Morawieckiego zawiera dosłownie kilka zdań dotyczących lotnictwa. Zużył się też już moralnie skądinąd bardzo użyteczny niegdyś dokument: „Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych”, który był strategicznym dokumentem, w oparciu o który ubiegaliśmy się o środki UE. Dzisiejsza dyskusja wokół koncepcji CPK zapewne toczyła by się inaczej, gdybyśmy mieli taką strategię. Unia Europejska też opiera swoją koncepcję rozwoju rynku lotniczego w Europie o dokumenty strategiczne, jak choćby ostatnią „Strategię na rzecz lotnictwa europejskiego”. Wydaje się, że brak takiego dokumentu w Polsce jest skutkiem politycznego zawładnięcia procesami decyzyjnymi, które często nie uwzględniają racjonalnych uwarunkowań rozwoju systemu transportowego w naszym kraju.

 

Jakie problemy w naszym systemie transportu lotniczego zasługują na jak najpilniejsze rozwiązanie?

 

Takich problemów zapewne jest wiele, tak po stronie operatorów portów lotniczych, jak i przewoźników, a w szczególności PLL LOT S.A. Niektóre z nich mają uwarunkowania zewnętrzne i te pominę. Pilne jest rozwiązanie konfliktu pomiędzy udziałowcami portu w Modlinie. Konflikt ten nabrzmiewa także w związku z ogłoszoną koncepcją budowy CPK, niejasną przyszłością lotniska Chopina i pomysłami budowy i uruchomienia nowego lotniska w aglomeracji warszawskiej dedykowanego tanim liniom i liniom czarterowym. Uważam też, że pilne jest uregulowanie relacji z przewoźnikami LCC, szczególnie Ryanair, gdyż musimy pamiętać, że to dzięki tym liniom tak dynamicznie rozwija się nasz rynek i porty regionalne. Oczywiście problemem wymagającym szybkich decyzji jest też zapewnienie przepustowości lotniska Chopina i szerzej możliwości obsługi rosnącego ruchu w całej aglomeracji, nie można czekać aż wybuduje się ew. nowy port – CPK.

 

Problem wyczerpywanie się przepustowości na lotnisku Chopina będzie narastał bo budowa CPK zajmie przynajmniej 10 lat. Przepustowość Chopina jest niewystarczająca w szczytowych godzinach już dziś. Jakie są dostępne opcje?

 

Lotnisko Chopina ma jeszcze dość duże rezerwy przepustowości dobowej, problemem są godziny szczytowe .To wymaga rozwiązań o charakterze zarządczo –operacyjnym. Tu dużo można zmienić odpowiednimi regulacjami np. w zakresie operacji w nocy czy rewizji norm środowiskowych, ale na razie pewne działania idą w drugą stronę jak np. decyzje o nocnych wyłączeniach startów i lądowań na tym lotnisku. Trzeba też rozważyć z dużą starannością możliwości rozłożenia ruchu pomiędzy portem stołecznym, Modlinem i ewentualnie innymi z zadedykowaniem im ruchu low costowego i czarterowego. Najgorszy będzie wariant, który spowoduje odpłynięcie części przewoźników z naszego rynku na skutek znacznego pogorszenia standardów obsługi na zatłoczonych lotniskach. Oczywiście, wymaga to doinwestowania funkcjonujących obecnie lotnisk zarówno Chopina jak i Modlina i lepszego ich powiązania komunikacyjnego z obszarem ciążenia. Należy jak najszybciej rozwiązać konflikt, o którym już wspomniałam, pomiędzy udziałowcami Mazowieckiego Portu Lotniczego, który ma znamiona konfliktu o charakterze politycznym, a nie biznesowym.

 

Pomysł PPL , żeby wybudować kolejne nowe lotnisko, które przejęło by ruch czarterowy i low costowy z lotniska Chopina zanim zostanie wybudowany CPK pojawił się jakiś czas temu w przestrzeni medialnej. Okazuje się również, że PPL może przejąć port lotniczy w Radomiu i wykorzystać do odciążenia Chopina. Czy są to optymalne scenariusze?

 

Pytanie podstawowe to dla kogo mają być te scenariusze optymalne? Interesariuszy zainteresowanych rozwiązaniem tego problemu jest co najmniej kilku, są to bowiem linie lotnicze operujące w tych dwóch segmentach rynku, istniejące porty lotnicze, nie tylko Radom ale i na przykład Łódź. Pamiętajmy też, że zbudowanie nowego, nawet mniejszego lotniska, to perspektywa  8 - 10 lat. Otwarte też pozostaje pytanie co z lotniskami obecnie funkcjonującymi w sytuacji uruchomienia CPK. Pamiętajmy też, że ruch lotniczy rozwija się silnie w regionach i próba jego centralizacji może przynieść szkody dla całego systemu transportu lotniczego. Głównymi jednak interesariuszami są pasażerowie – klienci portów lotniczych, którzy oczekują usług lotniczych tanich, oferowanych z dużą częstotliwością, dogodnych w czasie i przestrzeni. Mamy przykłady lotnisk, z których nikt nie chce operować i rozpoczynać podróży. Nie twórzmy zatem wizji „białych słoni” na lotniczej mapie Polski.

 

 

Anna Jakubczyk

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Lotnisko | Porty lotnicze | LCC | CPK


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony