INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Czy rozbudowa lotniska w Radomiu jest właściwym rozwiązaniem problemów infrastrukturalnych w aglomeracji warszawskiej?

Tak, jestem przekonany, że to dobry pomysł

Trudno powiedzieć, czas pokaże

Mam poważne wątpliwości, zabrakło głębszych analiz i konsultacji z przewoźnikami

Nie, to fatalny pomysł z punktu widzenia przewoźników i pasażerów

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Rozmowy PRTL.pl


ROZMOWA PRTL.pl

Anna Jakubczyk, 2018-06-19
     

Zwiększanie zakresu oferty Spółki poza granice kraju wpisuje się w bardzo ambitny plan zwiększania wolumenu eksportu usług, gdzie dominuje polska myśl techniczna, a w konsekwencji wysoka jakość, precyzja i dbałość o każdy szczegół, co gwarantuje bezpieczeństwo operacji lotniczych - mówi Członek Zarządu LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o. Rafał Momot w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl

 

Anna Jakubczyk: Czy wzrost ruchu lotniczego przekłada się na wzrost zapotrzebowania na obsługę techniczną? Czy korzystacie Państwo z panującej na rynku lotniczym dobrej koniunktury?

 

Rafał Momot: Zdecydowanie tak, choć nie było łatwo osiągnąć tak dynamicznego wyniku. W 2017 roku, jako LOTAMS, dzięki ogromnemu wysiłkowi każdego z naszych pracowników, zwiększyliśmy sprzedaż do klientów zagranicznych o 42%, co było rekordowym wynikiem w historii firmy, przy jednoczesnym wzroście całego rynku MRO na poziomie 2-3% rocznie. W poprzednim oraz w bieżącym roku pozyskaliśmy wielu nowych klientów, w tym największe linie lotnicze na świecie, co przełożyło się na zwiększony udział eksportu w spółce. Tendencja ta, choć sprzyjająca rozwojowi przedsiębiorstwa, powoduje potrzebę zatrudniania coraz większej liczby wykwalikowanych pracowników - mechaników lotniczych i inżynierów. Na obecnym rynku pracy jest odczuwany silny deficyt personelu o takich kompetencjach. Według prognoz Boeinga – do 2036 roku na całym świecie wzrośnie zapotrzebowanie na mechaników lotniczych liczące nawet do 500 tysięcy osób. Aby sprostać w przyszłości wymaganiom rosnącego rynku lotniczego wprowadzamy nowatorskie programy łączenia biznesu z edukacją, dając szansę młodym ludziom na start w branży MRO, a także dbamy o środowisko pracy, aby zatrzymać ich jak najdłużej. Wszystkie te zadania było tym bardziej trudno realizować, gdyż w chwili objęcia przeze mnie obowiązków członka zarządu, w sierpniu 2016 roku, firma była w bardzo trudnej sytuacji finansowej, z 22 milionową stratą roczną netto w 2016 roku. Podjęte działania doprowadziły do osiągnięcia w 2017 roku pozytywnego wyniku finansowego.

 

Na krajowym rynku technicznej obsługi samolotów coraz silniej działają inne podmioty. Niedawno Enter Air uruchomił obsługę techniczną. Czy odczuwacie skutki tej konkurencji?

 

Konkurencyjność usług baz technicznych w Polsce i na świecie jest duża, jednak nie odczuwamy jej znaczących skutków. Długoterminowe umowy podpisane z klientami z całego świata oraz wywiązywanie się z ich zapisów w terminie sprawia, że klienci do nas wracają i nadal chcą korzystać z naszych usług.

 

Rynek usług lotniczych dynamicznie się rozwija, rośnie udział komunikacji powietrznej w ogólnym transporcie. Konkurencyjność na rynku polskim i światowym jest wysoka, stąd potrzeba ekspansji poza Polskę, a także utrzymywania wysokich standardów usług. LOTAMS – poza swoją siedzibą główną w Warszawie, jest także aktywny w polskich portach regionalnych w Krakowie, Rzeszowie czy Katowicach. Zwiększanie zakresu oferty Spółki poza granice kraju wpisuje się w bardzo ambitny plan zwiększania wolumenu eksportu usług, gdzie dominuje polska myśl techniczna, a w konsekwencji wysoka jakość, precyzja i dbałość o każdy szczegół, co gwarantuje bezpieczeństwo operacji lotniczych poświadczonych przez LOTAMS. 3 maja 2018 roku otworzyliśmy pierwszą stałą zagraniczną bazę oferującą pełny zakres obsługi liniowej rejsowych połączeń lotniczych. Baza w Budapeszcie na lotnisku Ferenc Liszt jest wyposażoną i zorganizowaną placówką zagraniczną, która będzie świadczyć kompleksowe usługi dla linii lotniczych.


W jaki sposób zamierzacie walczyć o udział w rynku i rozwijać się?

 

Przede wszystkim zamierzamy być na bieżąco z trendami na rynku MRO, stale poszerzać swoją ofertę (poprzez dodawanie do certyfikatu PART-145 kolejnych modeli samolotów), zdobywać coraz to nowych klientów oraz rozwijać nową bazę w Budapeszcie. Oprócz tego lata doświadczeń oraz świadczenie usług na najwyższym poziomie mówi samo za siebie. Zapewniamy nie tylko szeroki zakres obsługi technicznej, lecz także atrakcyjny czas obsługi (fachowo nazywany TAT – Time Around Time), a dzięki rozbudowanemu zapleczu warsztatowemu oferujemy kompleksowe wykonanie wielu usług w jednym miejscu (one stop shop – m.in. obsługa techniczna, malowania, komponenty czy ważenie samolotu).


Jakie nowe typy samolotów zaczęliście obsługiwać w ostatnim czasie?

 

Pod koniec ubiegłego roku zaczęliśmy obsługiwać najnowocześniejszy model na świecie – Boeinga 737 MAX. 9 marca 2018 roku podpisaliśmy umowę z PLL LOT na obsługę techniczną najnowszej wersji Boeingów 787-9 Dreamlinerów, natomiast dla Boeinga 787-8 – obsługę bazową realizujemy od kilku lat. Wprowadzenie nowego typu do obsługi jest poprzedzone wieloma analizami, gdyż jest to bardzo kosztowny i złożony proces.


Jaki jest Państwa sposób na pozyskiwanie i utrzymanie wykwalifikowanej kadry technicznej?

 

Pozyskiwanie pracowników to już nie tylko obietnica atrakcyjnego wynagrodzenia. To także obietnica LOTAMS o możliwości samodzielnego kształtowania ścieżki kariery zawodowej. Branża MRO jest wymagająca pod względem wiedzy. Nasi pracownicy muszą się kształcić cały czas. Mogą dzięki temu stale poszerzać swoje kwalifikacje zawodowe, które są uznawane nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Poza stałą pensją oferujemy wiele benefitów pozapłacowych takich jak zniżki w wybranych punktach kulturalnych, gastronomicznych oraz rozrywkowych, dofinansowanie do nauki języka angielskiego czy zniżki na bilety lotnicze. Zapewniamy również prywatną opiekę medyczną dla pracowników oraz ich rodzin. Nasi mechanicy pracują na najnowocześniejszych modelach samolotów na świecie, dzięki licznym szkoleniom na dane typy samolotów(poprzez uzyskany certyfikat PART-147 zatwierdzający naszą spółkę jako organizację szkoleniową). Szkolenia prowadzone są przez największych producentów samolotów na terenie naszej spółki lub poza granicami państwa (m.in. w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii).

 

Ponadto, w celu pozyskania nowych pracowników wprowadziliśmy płatny, roczny program stażowy „Zostań mechanikiem wyższych lotów” - jest to szansa dla młodych ludzi na szybkie zdobycie cennego doświadczenia oraz kształcenie się i doskonalenie, aby zostać mechanikiem lotniczym. W ramach współpracy z wieloma szkołami technicznymi w całej Polsce uczniowie klas o profilu lotniczym (oraz innych technicznych) uczestniczą w praktykach, programie stażowym, licznych wycieczkach zawodowych połączonych ze specjalistycznymi warsztatami, a także, wraz z nauczycielami, otrzymują pomoc merytoryczną oraz wsparcie w uczestnictwie w wydarzeniach związanych z branżą lotniczą. Ponadto, 25 kwietnia, wspólnie z Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. oraz siedmioma szkołami technicznymi, podpisaliśmy porozumienie w ramach programu „Kadry dla przemysłu”. Porozumienie dotyczy wsparcia rozwoju kierunków zawodowych istotnych na zmieniającym się rynku pracy.


Co zmieni włączenie LOTAMS do Polskiej Grupy Lotniczej, w której znajdą się dwie firmy zajmujące się obsługą techniczną samolotów?

 

Każda ze spółek wchodząca w skład Polskiej Grupy Lotniczej zachowa swoją odrębność i będzie dalej rozwijać swoje portfolio klientów i kontrahentów. Podmioty będą współpracować między sobą na czysto rynkowych i konkurencyjnych zasadach. Ponadto, LOTAMS oraz LS Technics obsługują w większości inne modele samolotów, więc nie ma mowy o konkurencji, a jedynie o jeszcze większym zakresie usług oferowanym przez PGL i wzajemnym dopełnieniu swoich ofert.


Czy wciąż Państwa głównym klientem jest LOT? Jaki jest udział prac na rzecz innych przewoźników i operatorów?

 

Naszym głównym klientem nadal są Polskie Linie Lotnicze LOT, jednakże posiadamy wielu klientów z całego świata. Eksport stanowi połowę sprzedaży, rosnąc w roku 2017 o 42%. Obsługujemy 4 z 10 największych na świecie linii lotniczych. Do grona naszych klientów należą m.in. British Airways CityFlyer, Austrian Airlines, Neos czy australijski Airnorth. Pod koniec 2017 roku świętowaliśmy 5-lecie współpracy z British Airways CityFlyer. Dla brytyjskiego przewoźnika wykonaliśmy 116 przeglądów bazowych, przepracowując łącznie ponad 200 tysięcy roboczogodzin na Embraerach 170 i 190.


Jakie główne zadania stoją przed Spółką w perspektywie średnioterminowej?

 

Największym wyzwaniem dla naszej spółki jest pozyskiwanie nowych, wykwalifikowanych pracowników oraz rozwój obecnej kadry. Aby zapewniać stały napływ młodej kadry technicznej – współpracujemy ze szkołami technicznymi, obejmujemy patronatem klasy lotnicze, bierzemy udział w wielu projektach unijnych oraz przede wszystkim zachęcamy młodych ludzi, aby skierowali swoją karierę zawodową w stronę branży lotniczej i popularyzujemy zawód mechanika lotniczego. Dynamiczny rozwój sprzedaży spowodował, że zbliżyliśmy się do granic możliwości infrastrukturalnych naszej spółki. Podjęliśmy kroki w celu wybudowanie kolejnego hangaru do obsługi samolotów szerokokadłubowych takich jak Boeing 787, jednakże zamieszanie wokół budowy CPK wstrzymało nasze działania w tym kierunku, a przez to i możliwości rozwoju. Ponadto, stale śledzimy nowe technologie i dostosowujemy się do szybko zmieniającego się rynku lotniczego, dopasowując swoją ofertę do bardziej marżowych produktów i utożsamiamy się z rynkowymi tendencjami.


Jak Państwo widzą przyszłość warszawskiej bazy technicznej w kontekście budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego?

 

Przyjęcie przez Radę Ministrów projektu ustawy o powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego jest ważnym krokiem, jednakże nie ma pewności, czy ta inwestycja powstanie oraz kiedy. Projekt ten, choć niepewny, spowodował odłożenie prac nad budową naszego kolejnego hangaru przy lotnisku Chopina i skutkował analizą rynku polskiego pod kątem rozwoju innej lokalizacji do rozwoju bazy technicznej w Polsce. Niezależnie od podjętej decyzji, zbudowaliśmy już solidne podstawy do kontynuacji dynamicznego rozwoju LOTAMS.

 

 

Anna Jakubczyk

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Samolot | LOT | LOT AMS | Konkurencja | Rozwój


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony