INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Rozmowy PRTL.pl


ROZMOWA PRTL.pl

Anna Jakubczyk, 2018-07-10
     

Podobnie jak we wszystkich przypadkach dotyczących branży lotniczej w Polsce, BARIP i jego Członkowie są żywo zainteresowani wspólnym wypracowaniem koncepcji, dotyczących rozwiązań związanych z infrastrukturą lotniskową dla Warszawy, natomiast mnogość planowanych scenariuszy na razie nie pozwala na podjęcie konkretnych działań - mówi Magdalena Mossakowska-Borys, Dyrektor Wykonawczy BARIP w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl

 

Anna Jakubczyk: Czym zajmuje się BARIP?

 

Magdalena Mossakowska-Borys: Zgodnie z zapisami statutowymi działania BARIP polegają na podejmowaniu wszelkich akcji mających na celu ograniczanie kosztów działalności operacyjnej linii lotniczych funkcjonujących na polskim rynku transportu lotniczego. Angażuje się w konsultacje społeczne dot. opiniowania projektów aktów prawnych nt. lotnictwa cywilnego w Polsce, ponadto bierze udział w komitetach konsultacyjnych oraz koordynacyjnych.

 

Dodatkowo BARIP koncentruje się także na dążeniu do tego aby oferta dostępna dla linii lotniczych a co za tym idzie pasażera była zróżnicowana, atrakcyjna cenowo i przedstawiona w sposób niedyskryminujący.

 

Ostatnie działania i prace BARIP koncentrowały się na dostosowaniu linii lotniczych do przepisów ustawy RODO oraz przetwarzania danych dot. przewozu pasażera, tzw.: ustawy o PNR. W związku z faktem, iż niedostosowanie się do zapisów powyższych dokumentów skutkować będzie wysokimi karami finansowymi nakładanymi na przewoźników niezwykle istotne było dopełnienie wszelkiej staranności aby linie lotnicze działały zgodnie z zapisami ww. dokumentów.

 

W szczególności, w aspekcie ustawy o PNR niezmiernie ważne było podjęcie wszelkich działań mające na celu umożliwienie jak najlepszej współpracy z przedstawicielami Straży Granicznej, tak aby dane przesyłane przez przewoźników były zgodne z zapisami ustawy i wymaganiami SG. Udało nam się także wynegocjować 6-cio miesięczny okres karencji podczas której w tzw. okresie dostosowawczym SG nie będzie korzystała z mechanizmów nakładania kar finansowych, co nie ukrywam jest znacznym sukcesem, jako iż wysokość kar za każdy nieprawidłowy bądź niepełny przesył danych jest znaczna.

 

Należy także zwrócić uwagę na fakt, iż wszelkie regulacje wprowadzane ostatnio, dot. chociażby przesyłania API, PNR czy RODO generalnie obarczone są wysokim ryzykiem występowania kar finansowych, a co za tym idzie podrożeniem kosztów działalności operacyjnej linii lotniczych. Zatem istnieje realne prawdopodobieństwo, iż z czasem z pewnością znajdzie to odbicie w ofercie linii lotniczych, które w celu zrównoważenia powyższych ryzyk zmuszone będą do podnoszenia cen biletów lotniczych.

 

Kto należy obecnie do BARIP? Jakie są szanse na pozyskanie nowych członków?

 

Obecnie rada liczy 27 członków, z zakresu zarówno linii sieciowych, low-costowych, obsługujących ruch turystyczny, linii cargo czy też GA. W dniu 22 maja do organizacji przystąpiły linii lotnicze Wizz Air. Prowadzone są rozmowy także z innymi liniami – jednak można śmiało powiedzieć ze w chwili obecnej w swym gronie rada posiada przedstawicieli wszystkich modeli biznesowych funkcjonujących na polskim rynku przewozów lotniczych.

Na pewno im więcej przewoźników w organizacji tym mocniej słyszalny jest głos branży lotniczej.

 

Jakie sprawy z zakresu Państwa działalności uważacie obecnie za najważniejsze?

 

Mówiąc w skrócie najważniejsze są wszelkie działania zmierzającego to tego, aby pasażer podróżował szybciej i taniej.

 

Czy członkowie zgłaszają już problemy z przepustowością lotniska Chopina i uważają je za jeden z priorytetowych tematów?

 

Mówiąc o przepustowości mamy do czynienia z przepustowością terminala oraz przepustowością operacyjną. W kwestii terminala na pewno problemy występują w momentach spiętrzania operacji, czyli w tzw. „peakach” i to głównie przy stanowiskach kontroli bezpieczeństwa oraz kontroli paszportowych.

 

Jaka jest Państwa ocena wprowadzonej niedawno „twardej” ciszy nocnej w Warszawie?

 

Większość przewoźników wskazuje na ograniczoną wartość dodaną wynikającą z deklarowanej poprawy komfortu mieszkańców zlokalizowanych w pobliżu lotniska vs. utrudnienia operacyjne z jakimi muszą się mierzyć, nie mówiąc o dodatkowym sztucznie wygenerowanym spiętrzeniu operacji w związku z ich przesunięciem z nocy na godziny późnego wieczora lub wczesnoporanne.

 

Nowy cennik opłat lotniskowych na lotnisku Chopina wyjątkowo mocno promuje połączenia tranzytowe, przewoźników uruchamiających nowe kierunki i wzrost ruchu. Czy taki system jest racjonalny z punktu widzenia ogółu przewoźników w kontekście problemów z przepustowością lotniska?

 

Z pewnością zarządzający Lotniskiem Chopina podjęli decyzje na podstawie analiz, które wskazały im zbudowanie polityki wsparcia w takim właśnie kształcie. Czas pokaże, ale wzrosty ruchu są raczej nieuniknione.

 

W przypadku rozbudowy lotniska w Radomiu i przeznaczenia go na lotnisko komplementarne dla Chopina, niezbędne będzie wprowadzenie administracyjnego podziału ruchu. Jak Państwo do tego problemu podejdziecie? Czy włączycie się do procesu konsultacyjnego?

 

Zgodnie z zapisami statutowymi taka jest właśnie rola BARIP, aby wspierać i opiniować te rozwiązania, które będą najbardziej optymalne dla szeroko rozumianego rozwoju lotnictwa w Polsce. Bardzo chętnie włączymy się do procesu konsultacyjnego, co z reszta wyartykułowaliśmy na „Aviation Breakfast” w dniu 11 czerwca, w którym wziął udział również Pan Minister Mikołaj Wild.

 

 

Czy macie Państwo jako organizacja wypracowaną jakąś koncepcję działań w sprawie narastających problemów z infrastrukturą lotniskową obsługującą aglomerację warszawską? Czy angażujecie się w ważne sprawy, w których Wasi członkowie mają dość odmienne stanowiska?

 

Podobnie jak we wszystkich przypadkach dotyczących branży lotniczej w Polsce, BARIP i jego Członkowie są żywo zainteresowani wspólnym wypracowaniem koncepcji, dotyczących rozwiązań związanych z infrastrukturą lotniskową dla Warszawy, natomiast mnogość planowanych scenariuszy na razie nie pozwala na podjęcie konkretnych działań.

 

 

Anna Jakubczyk

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Lotnisko | Linie lotnicze | Infrastruktura | BARIP


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony