INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Rozmowy PRTL.pl


ROZMOWA PRTL.pl

Marek Serafin, 2019-03-12
     

Potencjał Portu Lotniczego Gdańsk jak i całego naszego regionu cały czas rośnie. Sztuka w tym, aby go odpowiednio i efektywnie wykorzystywać – mówi Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy w rozmowie z Markiem Serafinem z PRTL.pl

 

Marek Serafin: Jak Pan ocenia wyniki portu w ubiegłym roku?

 

Tomasz Kloskowski: Wynik w kontekście obsłużonych pasażerów na poziomie 4.980.647 jest bardzo dobry. Nie udało nam się jednak przekroczyć kolejnej „magicznej”, okrągłej liczby 5 mln. Do wyniku 5 mln pasażerów zabrakło nam zaledwie 1,5 dnia! Z kolei wypracowany zysk na sprzedaży w wysokości 36 mln zł to najlepszy wynik w historii Spółki w tej kategorii.

 

Jaki był Wasz największy sukces?

 

Niewątpliwie największym sukcesem zeszłego roku jest z całą pewnością pozyskanie dla Gdańska dwóch nowych przewoźników: Swiss oraz easyJet.

 

A czy odnotowaliście też jakieś istotne niepowodzenie?

 

Może nie niepowodzenie ale „spowolnienie” realizacji programu inwestycyjnego ze względu na wniesione roszczenia związane z Obszarem Ograniczonego Użytkowania to negatywna konsekwencja minionego roku.

 

Bardzo dobrze rozwija się siatka połączeń linii tradycyjnych. Do tria LOT, Lufthansa i SAS dołączył KLM. Czy widzi Pan tu jeszcze jakiś niewykorzystany potencjał?

 

Potencjał Portu Lotniczego Gdańsk jak i całego naszego regionu cały czas rośnie. Sztuka w tym, aby go odpowiednio i efektywnie wykorzystywać. To znaczy aby wejście kolejnych linii lotniczych na rynek nie powodowało „znikania” ich konkurentów wskutek walki konkurencyjnej Stąd do wspomnianego przez Pana redaktora już kwartetu linii tradycyjnych dołącza kolejna SWISS. Oczywiście jest jeszcze na rynku kilka tradycyjnych linii lotniczych, nad pozyskaniem których od lat pracujemy.

 

Wśród tanich linii nadal dominuje Wizz Air, ale od kilku sezonów coraz bardziej zdecydowanie konkuruje z nim Ryanair, a od niedawna uaktywnił się też Norwegian. Jak widzi Pan przyszłość tej walki konkurencyjnej?

 

Jestem przekonany, że jest to zdrowa konkurencja przynosząca korzyści przede wszystkim naszym pasażerom. Pamiętajmy, że wśród linii niskokosztowych mamy w Gdańsku również nowego przewoźnika - easyJet. Trzymamy kciuki, aby ta linia równie dobrze zakorzeniła się na naszym lotnisku i po sukcesie połączenia do Berlina, zaczęła konsekwentnie rozbudowywać swoją siatkę połączeń z Gdańska. Połączenie do Berlina będzie testem naszego rynku dla easyJeta.

 

W ubiegłym roku wspaniale rozwijał się rynek przewozów charterowych. Jakie, Pana zdaniem, są główne powody tej hossy i jakie są przewidywania na ten rok?

 

Rynek charterów obrazuje z jednej strony obecną dobrą koniunkturę gospodarczą, gdzie coraz więcej Polaków decyduje się na wakacje zagraniczne, ale również stabilizację w krajach arabskich, które proponują rozbudowaną ofertę turystyczną w bardzo atrakcyjnych cenach. Dodając do powyższego wzrost mobilności Polaków mamy gotowy sukces czarterów, który zapewne w tym roku pobije kolejne rekordy. Hossa na tym rynku będzie trwała do czasu przyjścia dekoniunktury w gospodarce lub też zamachów terrorystycznych w miejscach turystycznego wypoczynku.

 

Czy w kilkuletnim horyzoncie czasowym przewidujecie jakieś ważne dla portu inwestycje?

 

Już za chwilę ruszamy z naszymi dwiema najważniejszymi inwestycjami.

 

Pierwszą z nich jest rozbudowa terminalu o tzw. pirs, czyli przedłużenie terminalu z jego funkcjami wylotowo-przylotowymi. W nowym pirsie znajdą się przede wszystkim gaty strefy Non-Schengen, które obecnie mieszczą się w budynku terminalu nr 1. Tak więc standard obsługi pasażera Non-Schengen zdecydowanie się poprawi. Zwiększona zostanie też przepustowość centralnego punktu kontroli bezpieczeństwa pasażerów.

 

Kolejną naszą flagową inwestycją jest budowa Airport City, czyli kompleksu budynków biurowo-usługowych wraz z obiektami towarzyszącymi. Będzie to przestrzeń dla biur, usług, gastronomii i hoteli. W niedługim czasie zaczynamy budowę pierwszego budynku biurowego.

 

Zakończyliśmy już własne prace przy podniesieniu kategorii ILS do Cat IIIb. Czekamy obecnie na zakończenie prac wykonywanych przez PAŻP związanych z tą inwestycją, potem certyfikacja ULC i mam nadzieję, że na jesieni br. będziemy mieli ILS wyższej kategorii.

 

Czy system transportu naziemnego, również z nieco dalej położonych regionów Polski Północnej i z części Polski Centralnej można już uznać za optymalny?

 

Z pewnością obecny stan infrastruktury drogowej jest dużo lepszy niż jeszcze kilka lat temu. Choćby dzięki autostradzie A1, czy niedawno otwartym wyremontowanym odcinku drogi E7 skomunikowanie Gdańska z Toruniem, Bydgoszczą, czy Elblągiem jest dużo lepsze, co wprost proporcjonalnie przekłada się na dostępność naszego lotniska dla mieszkańców tych miejscowości jak i całych województw ościennych.

 

Nie możemy jednak doczekać się końca budowy odcinka trasy S5 łączącego Bydgoszcz z Nowymi Marzami. Po jego uruchomieniu pasażerowie z Bydgoszczy „stoją przed nami otworem”.

 

Także komunikacja drogowa z województwem zachodniopomorskim dalej pozostawia wiele do życzenia czekamy więc z niecierpliwością na S6 łączącą Szczecin z Trójmiastem.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Lotnisko Gdańsk | Oferowanie | Połączenia | Przewozy | Rozwój


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony