INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Lotnictwo w gorsecie regulacji antymonopolowych

Krzysztof Loga-Sowiński, 2017-10-25
 

Konferencja CARS uwidoczniła słabości regulacji antymonopolowych w lotnictwie cywilnym. Po sesji na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego trudno mieć nadzieję na szybkie naprawienie tych mankamentów.

czytaj więcej

Oferowanie w Sezonie Zima 2017/18 - porównanie z sezonem poprzednim

Marek Serafin, 2017-10-17

Część druga - Warszawa i porty regionalne

Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk - w ujęciu bardzo syntetycznych.

czytaj więcej

Oferowanie przewoźników rozkładowych w Sezonie Zima 2017/18 na rynku polskim - porównanie z sezonem poprzednim

Marek Serafin, 2017-10-16

Część Pierwsza - cały rynek

Syntetyczną analizę nadchodzącego sezonu przedstawiamy dość późno, gdyż spore zmiany wprowadzone przez Ryanaira – zawieszenie wielu połączeń – zostały wprowadzone do bazy danych dopiero bardzo niedawno.

czytaj więcej

Subsydia dla operatora portu lotniczego Brussel-Nationaal Zaventem nielegalnym wsparciem dla linii lotniczych operujących z obiektu

dr Jakub Kociubiński, 2017-10-12

Pod koniec lipca 2017 roku Komisja Europejska wydała decyzję uznającą środki przekazane operatorowi portu lotniczego Brussel-Nationaal Zaventem za pomoc publiczną niezgodną z Rynkiem Wewnętrznym, czyli innymi słowy niedopuszczalną, i nakazującą odzyskanie przekazanych środków (sprawa SA.38105). Sprawa zasługuje na uwagę, bo choć adresatem środka był port lotniczy (BAC), to rzeczywistym beneficjentem była linia lotnicza SN Brussels Airlines (i w trochę mniejszym stopniu Jetfly i Thomas Cook).

czytaj więcej

SITA: rosną wydatki na IT w lotnictwie

PRTL.pl, 2017-10-02

Linie lotnicze i porty lotnicze wydadzą na IT w 2017 roku blisko 33 miliardy dolarów. Tak wynika z raportu SITA 2017 Air Transport IT Trends. Zarówno linie jak i porty lotnicze skupiają swoje inwestycje technologiczne na tych samych priorytetowych obszarach: cyberbezpieczeństwie, usługach w chmurze oraz samoobsłudze pasażerów.

czytaj więcej

RODO last minute. Rzut oka z lotu ptaka na rewolucję w przepisach o ochronie danych osobowych

Paulina Wirska, Marcin Serafin, 2017-09-28

Ochrona danych osobowych i prywatności to jedne z kluczowych wyzwań, które stoją przed współczesnymi społeczeństwami. Próbę kompleksowej regulacji prawnej tych kwestii stanowi ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Pod wieloma względami wprowadza ono zmianę rewolucyjną, dlatego warto zapoznać się bliżej z jego głównymi założeniami, jeszcze zanim zacznie być stosowane - 25 maja 2018 r.

czytaj więcej

Przewoźnik syty i pasażer cały?

Krzysztof Loga-Sowiński, 2017-09-14

Po raz kolejny w procesie legislacyjnym znalazło się prawo lotnicze z 2013 r. Celem zmian ma być przede wszystkim jego dostosowanie do dyrektyw i rozporządzeń Unii Europejskiej. Nowelizacja dotyczy jednak też praw pasażerów lotniczych, a propozycja nowych przepisów nie idzie po myśli tych ostatnich.

czytaj więcej

Efekt zachęty w pomocy publicznej na otwieranie nowych połączeń lotniczych

dr Jakub Kociubiński, 2017-09-07

Reforma systemu pomocy publicznej w Unii Europejskiej, której częścią są opublikowane w 2014 r. Wytyczne dotyczące pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych wprowadziła zmiany w dotychczasowych zasadach przyznawania wsparcia w transporcie lotniczym, które dopiero stają się zauważalne wraz ze stopniowym wzrostem decyzji wydawanych pod rządami nowych reguł. Reforma nie wprowadziła żadnej rewolucji, ale ogólna linia polegająca na większym rygoryzmie jest widoczna, choć nie tak duża jak początkowo zapowiadano.

czytaj więcej

Czy pomoc publiczna dla portu lotniczego może być równocześnie pomocą dla linii lotniczej?

dr Jakub Kociubiński, 2017-08-31

W dyskusjach na temat konkurencji na globalnym rynku transportu lotniczego sytuacja przewoźników z regionu Zatoki Perskiej często przytaczana jest jako przykład wsparcia państwowego dającego im przewagę konkurencyjną. Jednym z elementów, na które wskazuje się w tym kontekście jest korzyść odnoszona w wyniku ulepszania i rozbudowy macierzystych portów lotniczych finansowanych z publicznych pieniędzy. Problem nie jest z resztą ograniczony do przewoźników z tego regionu, gdyż analogiczne zarzuty formułuje się obecnie w stosunku do Turkish Airlines w związku z prowadzoną na dużą skalę rozbudową portu Atatürka ale po raz pierwszy sprawę postawiono w ten sposób w związku z rozbudową małego i nikomu nieznanemu wówczas portu w Charleroi mającego służyć Ryanairowi.

czytaj więcej

Subsydiowanie połączeń lotniczych w Hiszpanii

dr Jakub Kociubiński, 2017-07-27

W dyskusji na temat mechanizmów finansowania portów lotniczych i przewoźników przy wykorzystaniu publicznych środków Hiszpania bywa przedstawiana jako ilustracja nieefektywności i nadmiernej rozrzutności prowadzącej do marnotrawstwa środków publicznych i powstania portów „widmowych” - świecących pustkami (ze słynnym Ciudad Real na czele) oraz finansowaniu nikomu niepotrzebnych połączeń. Jak zatem kształtuje się poziom wsparcia publicznego dla transportu lotniczego na Półwyspie Iberyjskim?

czytaj więcej

Nowy Komunikat Komisji „Otwarta i skomunikowana Europa” - Analiza Część IV: Poprawa efektywności zarządzania przestrzenią powietrzną a prawo do strajku

dr Jakub Kociubiński, 2017-07-20

Czwartym, ostatnim elementem wskazywanym w tytułowym Komunikacie Komisji Otwarta i skomunikowana Europa jest poprawa efektywności zarządzania przestrzenią powietrzną. Przywoływany dokument wskazuje, że obecnie obowiązujący system jest podatny na zakłócenia, które oczywiście powodują duże straty finansowe, dlatego potrzeba sprawniejszego reagowania na takie zburzenia i minimalizowanie ich negatywnych skutków.

czytaj więcej

Nowy Komunikat Komisji „Otwarta i skomunikowana Europa” - Analiza Część III: Ochrona rynku europejskiego przed subsydiowaniem i nieuczciwymi praktykami cenowymi przewoźników z państw trzecich

dr Jakub Kociubiński, 2017-07-05

Kolejnym elementem nowej unijnej strategii dotyczącej lotnictwa, która została streszczona w komunikacie Otwarta i skomunikowana Europa jest zastąpienie rozporządzenia 868/2004 dotyczącego ochrony przed subsydiowaniem i nieuczciwymi praktykami cenowymi powodującymi uszczerbek dla przewoźników lotniczych Wspólnoty w świadczeniu usług lotniczych z krajów nienależących do Wspólnoty Europejskiej. Dzisiejszy felieton poświęcony będzie przedstawieniu istoty powyższego rozporządzenia, kontrowersji związanych z jego stosowaniem (czy niestosowaniem) oraz propozycjom zmiany.

czytaj więcej

Nowy Komunikat Komisji „Otwarta i skomunikowana Europa” - Analiza Część II: Klauzula kontroli i własności. Czy ograniczenie możliwości inwestycji zagranicznych w europejskie linie lotnicze ma jeszcze sens?

dr Jakub Kociubiński, 2017-06-28

W ostatnim felietonie krótko przedstawiłem problemy związane z regulacją obowiązku użyteczności publicznej zapowiedzianą w najnowszym komunikacie Komisji Europejskiej (KE) Otwarta i skomunikowana Europa (COM(2017)286 final). Wspominany dokument zawiera również zapowiedź nowych inicjatywach w innych obszarach między innymi w zakresie wyjaśnienia kwestii związanych z interpretacją zasad ograniczających zakres inwestycji przedsiębiorstw z krajów z poza Unii Europejskiej w europejskie linie lotnicze. Jest to tak zwana klauzula kontroli i własności. Trzeba jednak zauważyć, że komunikat nie proponuje żadnego konkretnego rozwiązania w tej kwestii - zaostrzenia lub poluźnienia restrykcji - a jedynie dosyć enigmatycznie stanowi, że należy sprawić, żeby mechanizm był „efektywny i dostosowany do szybko zmieniającego się rynku transportu lotniczego”.

czytaj więcej

Nowy Komunikat Komisji - Otwarta i skomunikowana Europa - Analiza Część I: Checklista pożądanych zmian w zakresie obowiązku użyteczności publicznej (PSO – Public Service Obligation)

dr Jakub Kociubiński, 2017-06-22

Kilka dni temu (8 czerwca 2017 roku) Komisja Europejska (KE, Komisja) opublikowała komunikat Aviation: Open and Connected Europe (COM(2017)286 final), gdzie zapowiedziała szereg inicjatyw wpisujących się w priorytety ogłoszonej w grudniu 2015 roku strategii w dziedzinie lotnictwa (COM(2015)0598 final).

czytaj więcej

>>>

REKLAMA



REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony