INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Transport lotniczy w Chinach

Jakub Kociubiński, 2018-06-28
 

Wszyscy zajmujący się zawodowo czy naukowo gospodarką chińską mają zasadniczy problem z nazwaniem tamtejszego modelu gospodarczego. Z jednej strony od strony oficjalnie deklarowanej ideologii kraj jawi się jako komunistyczny (sierp i młot jest nawet na fladze tamtejszej partii komunistycznej). Z drugiej natomiast wydawać się może, że równolegle realizowany jest liberalny model wolnorynkowy. Jest to jednak fałszywe przekonanie, bo choć kraj wprowadził regulacje prawa konkurencji (nie do pomyślenia w gospodarce czysto nakazowo-rozdzielczej), przystąpił to WTO oraz wprowadził wzorowane właśnie na modelu WTO przepisy regulujące subsydiowanie, to właściwie wszystkie chińskie przedsiębiorstwa aktywne na arenie międzynarodowej – w tym przewoźnicy lotniczy – są państwowe w całości lub części, są kontrolowane przez państwo lub struktury państwo mają w nich silny nieformalny wpływ.

czytaj więcej

Czy istnieją granice wzrostu ruchu lotniczego?

Dariusz R. Sawicki, 2018-06-20

„Jakie są granice wzrostu liczby pasażerów w ruchu lotniczym?” – takie pytanie zadał mi ostatnio jeden ze studentów. Pytanie bardzo ciekawe i intrygujące, które przyznam się, mnie samego często nurtuje i „męczy”. Sprawia, że przemierzając samotnie kilometry na rowerze wielokrotnie oddaję się rozmyślaniom związanym z tym zagadnieniem…

czytaj więcej

Wpływ wymogów Altmark na obowiązek użyteczności publicznej w transporcie lotniczym

Jakub Kociubiński, 2018-05-29

W jednym z wcześniejszych felietonów poruszana była kwestia obowiązku użyteczności publicznej (PSO – Public Service Obligation) i główna konkluzja dotycząc ram prawnych w jakich ów obowiązek funkcjonuje była taka, że zasadniczą cechą systemu jest jego elastyczność dająca władzom publicznym praktycznie pełną swobodę w ustalaniu warunków PSO na swoim terytorium – rozkładu, taryf, częstotliwość etc. Na potwierdzenie tej tezy wystarczy przytoczyć fakt, że jak dotąd decyzja państwa członkowskiego dotycząca nałożenia tytułowego obowiązku nie została zakwestionowana. 

czytaj więcej

Prognozy PwC dla rynku lotniczego

Marek Serafin, 2018-04-11

Głównym celem konferencji PwC było przedstawienie prognoz rozwoju ruchu lotniczego w Polsce w roku 2018. Przypomniano, że liczba pasażerów obsłużonych na polskich lotniskach w roku ubiegłym wzrosła, w porównaniu z rokiem 2016 o 18% (według naszych danych indeks był nieznacznie niższy – 17,2%). Zaprezentowano też długoterminowe prognozy globalne. Według Airbus GMF średnioroczny indeks wzrostu przewozów, mierzonych w RPK, w ciągu najbliższych 20 lat, wyniesie 4,4%. Najwyższy indeks wzrostu odnotuje rynek bliskowschodni (6,7%) oraz Azji i Pacyfiki (5,6%).

czytaj więcej

Oferowanie w Sezonie Lato 2018 – porównanie z sezonem poprzednim

Marek Serafin, 2018-03-05

Część III. Krótkie podsumowanie. W kilku zdaniach nie da się omówić wszystkich najważniejszych zmian, jakie zachodzą na naszym rynku lotniczym. Możemy jednak zwrócić uwagę na kilka najważniejszych kwestii.

czytaj więcej

Oferowanie w Sezonie Lato 2018 - porównanie z sezonem poprzednim. Część Pierwsza – cały rynek

Marek Serafin, 2018-02-28

Decyzje przewoźników rozkładowych dotyczące ich oferowania w kolejnych sezonach przewozowych są najlepszymi indykatorami ich strategii handlowej dotyczącej danego rynku. Dla wyników całorocznych wyniki uzyskane w sezonie letnim mają ogromny, prawie decydujący wpływ, ze względu na długość trwania oraz sezonowość ruchu.

czytaj więcej

Essential Air Service – Odpowiednik PSO ze Stanów Zjednoczonych. Wzór do naśladowania w Europie?

Jakub Kociubiński, 2018-02-27

Dosyć często mówi się, że funkcjonujące w Unii Europejskiej (UE) rozwiązania dotyczące obowiązku użyteczności publicznej (Public Service Obligation – PSO) pozwalające w założeniu na subsydiowanie połączeń, które są niezbędne społeczności, ale które pozostają nieopłacalne, są podatne na „nadużycia” umożliwiając udzielanie wsparcia dla tych tras, gdzie istnieje popyt umożliwiający komercyjne prowadzenie operacji. W tym kontekście przywołuje się połączenia między poszczególnymi Wyspami Kanaryjskimi czy trasy wewnątrz kontynentalnej Francji. Można wręcz powiedzieć, że w praktyce państwa członkowskie otrzymały carte blanche na nakładanie wspomnianego zobowiązania na dowolne trasy, bo kontrola sprawowana przez Komisję Europejską (KE) pozostaje fikcyjna i jak dotąd wybór państw nie został nigdy zakwestionowany.

czytaj więcej

Zróżnicowanie stawek opodatkowania operacji lotniczych jako pomoc publiczna

Jakub Kociubiński, 2017-12-14

Właściwie od początku funkcjonowania unijnego (a wcześniej wspólnotowego) systemu kontroli pomocy publicznej możliwość objęcia jego zakresem środków podatkowych budziła kontrowersje. Z jednej strony bowiem sfera bezpośredniego opodatkowania należy do wyłącznych kompetencji państwa, natomiast z drugiej instrumenty podatkowe, zwłaszcza indywidualne rozstrzygnięcia, ustalające preferencyjne stawki lub zwolnienia, mogą przyznawać beneficjentom korzyść wypełniającą przesłanki pojęcia pomocy publicznej.

czytaj więcej

Dyrektywa PNR niegroźna dla przewoźników

Krzysztof Loga-Sowiński, 2017-11-30

Budząca obawy o nadmierną inwigilację obywateli, europejska dyrektywa PNR, której celem jest przeciwdziałanie terroryzmowi i poważnej przestępczości, nie będzie miała większego wpływu na funkcjonowanie branży lotniczej.

czytaj więcej

BREXIT a transport lotniczy w Wielkiej Brytanii

dr Jakub Kociubiński, 2017-11-29

BREXIT jest pierwszym przypadkiem podjęcia decyzji o wystąpieniu z Unii Europejskiej, dlatego cały proces, poza dużą drażliwością polityczną, pełen jest prawnych niewiadomych dotyczących sposobu przeprowadzenia wyjścia (do niedawna były wątpliwości, czy z UE można w ogóle wystąpić). Dominująca, przynajmniej w odbiorze publicznym, narracja zagadnień związanych z Unią skupia się na samej idei integracji europejskiej, noszeniu granic, swobodach przemieszczania się, podejmowania pracy i nauki jakie oferuje członkostwo.

czytaj więcej

Lotnictwo w gorsecie regulacji antymonopolowych

Krzysztof Loga-Sowiński, 2017-10-25

Konferencja CARS uwidoczniła słabości regulacji antymonopolowych w lotnictwie cywilnym. Po sesji na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego trudno mieć nadzieję na szybkie naprawienie tych mankamentów.

czytaj więcej

Oferowanie w Sezonie Zima 2017/18 - porównanie z sezonem poprzednim

Marek Serafin, 2017-10-17

Część druga - Warszawa i porty regionalne

Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk - w ujęciu bardzo syntetycznych.

czytaj więcej

Oferowanie przewoźników rozkładowych w Sezonie Zima 2017/18 na rynku polskim - porównanie z sezonem poprzednim

Marek Serafin, 2017-10-16

Część Pierwsza - cały rynek

Syntetyczną analizę nadchodzącego sezonu przedstawiamy dość późno, gdyż spore zmiany wprowadzone przez Ryanaira – zawieszenie wielu połączeń – zostały wprowadzone do bazy danych dopiero bardzo niedawno.

czytaj więcej

Subsydia dla operatora portu lotniczego Brussel-Nationaal Zaventem nielegalnym wsparciem dla linii lotniczych operujących z obiektu

dr Jakub Kociubiński, 2017-10-12

Pod koniec lipca 2017 roku Komisja Europejska wydała decyzję uznającą środki przekazane operatorowi portu lotniczego Brussel-Nationaal Zaventem za pomoc publiczną niezgodną z Rynkiem Wewnętrznym, czyli innymi słowy niedopuszczalną, i nakazującą odzyskanie przekazanych środków (sprawa SA.38105). Sprawa zasługuje na uwagę, bo choć adresatem środka był port lotniczy (BAC), to rzeczywistym beneficjentem była linia lotnicza SN Brussels Airlines (i w trochę mniejszym stopniu Jetfly i Thomas Cook).

czytaj więcej

>>>

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony