INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Dopuszczalność pomocy na otwieranie nowych połączeń – kryterium poprawy mobilności

Jakub Kociubiński, 2019-03-14
 

Problematyka relacji między przewoźnikami zwłaszcza niskokosztowymi a regionalnymi portami lotniczymi i kontrolującymi je władzami samorządowymi była i jest przedmiotem stałych kontrowersji. Podkreśla się, że preferencyjne warunki w postaci rabatów opłat lotniskowych i różnego rodzaju kontraktów marketingowych dla zachęcenia linii lotniczych do rozpoczęcia operacji w obiekcie zakłócają konkurencję na rynku prowadząc do „wyścigu zbrojeń” między poszczególnymi władzami lokalnymi przy wykorzystaniu publicznych pieniędzy. Zjawisko było jednym elementów, które wpłynęły na kształt wprowadzonej w 2014 roku reformy zasad finansowania portów lotniczych i przewoźników, opisywanej wielokrotnie także na łamach portalu PRTL. W jej ramach pomoc na otwieranie nowych połączeń (Start-up Aid) miała stanowić „legalną” alternatywę dla stosowanych wcześniej form ukrytej pomocy. Jeżeli jednak wspominane ukryte formy pomocy stosowane były w zasadzie dowolnie, to środek mający je zastąpić musiałby umożliwiać władzom publicznym analogiczny poziom elastyczności, żeby mógł wypełnić swoją rolę. Innymi słowy, gdyby był obudowany zbyt dużą liczbą przesłanek dopuszczalności i byłby uciążliwy do stosowania wówczas nie istniałaby zachęta do jego stosowania. Tym bardziej, że wspominane wsparcie w postaci rabatów opłat lotniskowych i kontraktów marketingowych co do zasady jest niezgodne z regułami pomocy publicznej, ale ta konkluzja nie zawsze jest oczywista i każdorazowo wymaga przeprowadzenia postępowania (zatem władza nie ryzykuje oskarżenia, że jawnie zadziałała contra legem) a poza tym jest trudno wykrywalna, więc istnieje pewna pragmatyczna zachęta do kontynuacji stosowania tych działań.

czytaj więcej

Oferowanie w Sezonie Lato 2019, w porównaniu z sezonem poprzednim – podsumowanie

Marek Serafin, 2019-03-11

Wiele ogólnych, syntetycznych opinii i wniosków, dotyczących zbliżającego się sezonu letniego przedstawiliśmy w poprzednich trzech częściach. Dziś zwrócimy uwagę na zjawiska najważniejsze, przede wszystkim te, które będą miały decydujący wpływ na kierunki zmian rynkowych w kolejnych sezonach i latach.

czytaj więcej

Oferowaniu z/do Polski w sezonie Lato 2019 - porównanie z sezonem poprzednim. Część druga – Warszawa i porty regionalne

Marek Serafin, 2019-03-06

Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk – w ujęciu bardzo syntetycznym.

czytaj więcej

Oferowanie w Sezonie Lato 2019 - porównanie z sezonem poprzednim

Marek Serafin, 2019-03-05

Część Pierwsza – cały rynek. Decyzje przewoźników rozkładowych dotyczące ich oferowania w kolejnych sezonach przewozowych są najlepszymi indykatorami ich strategii handlowej dotyczącej danego rynku.

czytaj więcej

Statystyki nowych połączeń uruchomionych w roku 2018

Marek Serafin, 2019-01-31

Portal annaaero jest stałym źródłem bardzo interesujących danych, zestawień i rankingów. Niedawno podsumował ubiegły rok z punktu widzenia nowouruchomionych połączeń.

czytaj więcej

Postępowanie Komisji Europejskiej dotyczące możliwości naruszenia unijnych reguł konkurencji przez operatorów globalnych systemów dystrybucji

Jakub Kociubiński, 2019-01-03

Pod koniec listopada 2018 roku Komisja Europejska (KE, Komisja) rozpoczęła postępowanie wyjaśniające w związku z możliwym istnieniem niedozwolonych porozumień ograniczających konkurencje pomiędzy z jednej strony operatorami globalnych systemów dystrybucji Sabre i Amadeus a przewoźnikami i podmiotami prowadzącymi sprzedaż biletów lotniczych z drugiej (dwie sprawy - AT.40618 i AT.40617). Według informacji opublikowanych w komunikacie prasowym, możliwe naruszenie reguł konkurencji polegać ma na ograniczeniu lub utrudnieniu, dostępu do oferty niektórych przewoźników w systemach dystrybucji, z których korzystają głównie agencje turystyczne sprzedające bilety lotnicze. Wykrycie wszelkiego rodzaju zmów i karteli jest zawsze dosyć trudne, bo zazwyczaj sami uczestnicy są zainteresowani utrzymaniem wszystkiego w tajemnicy, natomiast tutaj dodatkowa komplikacja polega na tym, że porozumienie dotyczy innego rynku niż ten, na którym odczuwalne są jego skutki. Nie jest to z resztą pierwsza sprawa dotyczących możliwie antykonkurencyjnych skutków związanych z funkcjonowaniem globalnych systemów dystrybucji (np. Electronic Ticketing Dz. Urz. UE z1999, L244/56). Choć prawo konkurencji stosunkowo niedawno dostrzegło potencjał działań antykonkurencyjnych związanych limitowaniem dostępu do elektronicznych platform wymiany informacji, to akurat w transporcie lotniczym wzrost sprzedaży bezpośredniej przez Internet w doprowadził do spadku znaczenia wspomnianych systemów jako kanałów dystrybucji, natomiast wzrosło ich znaczenie w związku z działalnością wszelkiego rodzaju wyszukiwarek agregujących i porównujących oferty linii. Klient najczęściej przekierowywany jest na stronę przewoźnika i tam kupuje bilet, ale podejmuje decyzję w oparciu o informacje dostępne na stronie. Chociaż część serwisów jak na przykład bardzo popularny w Chinach Ctrip umożliwia też zakup biletów. Czyli można powiedzieć, że realia techniczne uległy zmianie w stosunku do pierwszych postępowań dotyczących tytułowych systemów, natomiast mechanizm wpływu na konkurencję i tym samym klasyfikacja zjawiska w świetle reguł konkurencji pozostały zasadniczo takie same.

czytaj więcej

Wspieranie rozwoju ruchu lotniczego za pomocą środków podatkowych w świetle prawa pomocy publicznej

Jakub Kociubiński, 2018-12-12

W prawie Unii europejskiej od zawsze istniała kontrowersja czy środki podatkowe mogą w ogóle być uznane za pomoc publiczną. Przepis art. 113 TFUE umożliwia tylko harmonizację podatków pośrednich (czyli VAT) natomiast regulacja opodatkowania bezpośredniego znajduje się w sferze wyłącznych kompetencji państw członkowskich. Równocześnie pomoc publiczna w prawie UE określana jest jako tzw. obiektywna koncepcja, czyli podczas oceny środka nie patrzy się na jego prawną forma, strukturę czy cele zastosowanie tylko obiektywne, faktyczne skutki. Jeżeli więc środek podatkowy przyznaje korzyść nieosiągalną w normalnych warunkach rynkowych niektórym przedsiębiorstwom (taka jest definicja) to wówczas zostanie uznany za pomoc nawet jeżeli jej źródłem jest środek podatkowy. Widać więc, że wspomniana obiektywna pomocy jest fundamentalnie sprzeczna z przedstawionym wcześniej podziałem kompetencji w sferze podatków. Jest to problem w zasadzie nierozstrzygalny, ale w praktyce środki podatkowe są badane pod kątem zgodności z regułami pomocy publicznej co zdaje się wskazywać (chociaż z dużą ostrożnością), że pierwszeństwo daje się obiektywnej koncepcji pomocy.

czytaj więcej

SecureVisio: polska odpowiedź na Dyrektywę NIS. Część III

Janusz Mierzejewski, 2018-10-30

Realistyczna strategia bezpieczeństwa zakłada, że nie ma możliwości usunięcia wszystkich podatności i pomimo regularnego instalowania poprawek bezpieczeństwa i wdrożonych zabezpieczeń dojdzie do incydentów (np. w wyniku ataku 0-day). Wykorzystanie narzędzi SecureVisio umożliwia identyfikację incydentu na wczesnym etapie i niedopuszczenie do poważnego naruszenia bezpieczeństwa (np. intruz uruchomi malware i uzyska dostęp do systemu IT, ale nie zdąży odnaleźć i ukraść wrażliwych danych ani zablokować ważnego procesu działania organizacji). Narzędzia SecureVisio są użyteczne na każdym etapie cyberataku. Zostanie to omówione z użyciem opracowanego przez Lockheed Martin modelu współczesnego cyberataku Cyber Kill Chain®. Model ten opisuje cyberatak jako ciąg działań złożony z siedmiu etapów (zob. rysunek 7).

czytaj więcej

Opłaty marketingowe, promocje regionu – kwestia możliwości przeciwdziałania ukrytemu wsparciu przewoźników niskokosztowych

Jakub Kociubiński, 2018-10-30

Kwestia stosowania różnego rodzaju wsparcia dla przewoźników niskokosztowych przedstawianych jako dopłaty marketingowe czy wydatki na promocję regionu jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych aspektów przeznaczania publicznych środków na transport lotniczy. O ile istnieje generalny konsensus, że zjawisko jest powszechne, to nie ma żadnych miarodajnych badań potwierdzających te przypuszczenia i ukazujących skalę praktyki (choć wydaje się to wynikać z praktycznych trudności związanych z gromadzeniem danych, nie zaś z przerysowania problemu).

czytaj więcej

SecureVisio: polska odpowiedź na Dyrektywę NIS. Część II

Janusz Mierzejewski, 2018-10-23

Wspomaganie decyzji w zarządzaniu bezpieczeństwem. SecureVisio to innowacyjne w skali światowej rozwiązanie integrujące w jednym systemie pięć kategorii narzędzi zarządzania bezpieczeństwem: Security Orchestration, Automation and Response (SOAR), Incident Detection (SIEM i Flow-based Threat Hunting), Threat and Vulnerability Management (TVM), Network Modeling and Risk Scoring, a także Integrated Risk Management (dawniej nazywane IT GRC) w zakresie spełnienia wymagań ochrony danych osobowych RODO.

czytaj więcej

Podsumowanie Raportu o Oferowaniu w Sezonie Zima 2018/19. Część czwarta

Marek Serafin, 2018-10-22

Sieciowi konkurenci LOT-u. Są, i w najbliższym sezonie zimowym będą, zdecydowanie mniej aktywni, niż LOT. Można, tylko z niewielkim uproszczeniem stwierdzić, że ich strategia polega na reagowaniu na działania LOT-u, szczególnie w przypadku aglomeracji warszawskiej. Natomiast w portach regionalnych dwaj globalni konkurenci LO, Grupa LH oraz Grupa AF/KL mają własną agendę.

czytaj więcej

Oferowanie w Sezonie Zima 2018/19 – porównanie z sezonem poprzednim. Część druga – Warszawa i porty regionalne

Marek Serafin, 2018-10-18

Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk – w ujęciu bardzo syntetycznym.

czytaj więcej

Oferowanie przewoźników rozkładowych w Sezonie Zima 2018/19 na rynku polskim - porównanie z sezonem poprzednim. Część Pierwsza – Cały rynek

Marek Serafin, 2018-10-17

Uwaga wstępna: Raporty dotyczące oferowania w kolejnych sezonach przewozowych publikujemy od bardzo wielu lat. Nie tak dawno portal Pasażer.com opublikował szczegółowy raport dotyczący Zimy 2018/19. Jak łatwo będzie się przekonać dane liczbowe w nim zawarte dość znacznie różnią się od podawanych przez nas. Szczególnie duże są w przypadku dwóch ważnych linii: PLL LOT i Wizz Air-u. Krótka analiza na przykład danych dotyczących oferowania W6 w Poznaniu wskazuje, że portal Pasażer.com zaczerpnął swoje dane kilka tygodni temu, zanim węgierski przewoźnik podjął decyzje o znacznym, a w przypadku POZ, drastycznym, ograniczeniu oferowania. Z kolei LOT dość niedawno istotnie rozszerzył swoją ofertę, oczywiście, przede wszystkim w WAW. Nasze dane zostały ściągnięte z systemów 7.10.2018.

czytaj więcej

SecureVisio: polska odpowiedź na Dyrektywę NIS. Część I

Janusz Mierzejewski, 2018-10-15

Automatyzacja zarządzania bezpieczeństwem. Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa nakłada na wiele firm i instytucji publicznych w Polsce wysokie wymagania bezpieczeństwa, w szczególności obowiązek szacowania ryzyka i utrzymania aktualnej dokumentacji cyberbezpieczeństwa oraz co dla wielu organizacji może być trudne do spełnienia obowiązek raportowania poważnych incydentów bezpieczeństwa do organu nadzorczego w ciągu 24 godzin od momentu wykrycia. Nowa ustawa wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii.

czytaj więcej

>>>

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony