INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Prognozy PwC dla rynku lotniczego

Marek Serafin, 2018-04-11
 

Głównym celem konferencji PwC było przedstawienie prognoz rozwoju ruchu lotniczego w Polsce w roku 2018. Przypomniano, że liczba pasażerów obsłużonych na polskich lotniskach w roku ubiegłym wzrosła, w porównaniu z rokiem 2016 o 18% (według naszych danych indeks był nieznacznie niższy – 17,2%). Zaprezentowano też długoterminowe prognozy globalne. Według Airbus GMF średnioroczny indeks wzrostu przewozów, mierzonych w RPK, w ciągu najbliższych 20 lat, wyniesie 4,4%. Najwyższy indeks wzrostu odnotuje rynek bliskowschodni (6,7%) oraz Azji i Pacyfiki (5,6%).

czytaj więcej

Oferowanie w Sezonie Lato 2018 – porównanie z sezonem poprzednim

Marek Serafin, 2018-03-05

Część III. Krótkie podsumowanie. W kilku zdaniach nie da się omówić wszystkich najważniejszych zmian, jakie zachodzą na naszym rynku lotniczym. Możemy jednak zwrócić uwagę na kilka najważniejszych kwestii.

czytaj więcej

Oferowanie w Sezonie Lato 2018 - porównanie z sezonem poprzednim. Część Pierwsza – cały rynek

Marek Serafin, 2018-02-28

Decyzje przewoźników rozkładowych dotyczące ich oferowania w kolejnych sezonach przewozowych są najlepszymi indykatorami ich strategii handlowej dotyczącej danego rynku. Dla wyników całorocznych wyniki uzyskane w sezonie letnim mają ogromny, prawie decydujący wpływ, ze względu na długość trwania oraz sezonowość ruchu.

czytaj więcej

Essential Air Service – Odpowiednik PSO ze Stanów Zjednoczonych. Wzór do naśladowania w Europie?

Jakub Kociubiński, 2018-02-27

Dosyć często mówi się, że funkcjonujące w Unii Europejskiej (UE) rozwiązania dotyczące obowiązku użyteczności publicznej (Public Service Obligation – PSO) pozwalające w założeniu na subsydiowanie połączeń, które są niezbędne społeczności, ale które pozostają nieopłacalne, są podatne na „nadużycia” umożliwiając udzielanie wsparcia dla tych tras, gdzie istnieje popyt umożliwiający komercyjne prowadzenie operacji. W tym kontekście przywołuje się połączenia między poszczególnymi Wyspami Kanaryjskimi czy trasy wewnątrz kontynentalnej Francji. Można wręcz powiedzieć, że w praktyce państwa członkowskie otrzymały carte blanche na nakładanie wspomnianego zobowiązania na dowolne trasy, bo kontrola sprawowana przez Komisję Europejską (KE) pozostaje fikcyjna i jak dotąd wybór państw nie został nigdy zakwestionowany.

czytaj więcej

Zróżnicowanie stawek opodatkowania operacji lotniczych jako pomoc publiczna

Jakub Kociubiński, 2017-12-14

Właściwie od początku funkcjonowania unijnego (a wcześniej wspólnotowego) systemu kontroli pomocy publicznej możliwość objęcia jego zakresem środków podatkowych budziła kontrowersje. Z jednej strony bowiem sfera bezpośredniego opodatkowania należy do wyłącznych kompetencji państwa, natomiast z drugiej instrumenty podatkowe, zwłaszcza indywidualne rozstrzygnięcia, ustalające preferencyjne stawki lub zwolnienia, mogą przyznawać beneficjentom korzyść wypełniającą przesłanki pojęcia pomocy publicznej.

czytaj więcej

Dyrektywa PNR niegroźna dla przewoźników

Krzysztof Loga-Sowiński, 2017-11-30

Budząca obawy o nadmierną inwigilację obywateli, europejska dyrektywa PNR, której celem jest przeciwdziałanie terroryzmowi i poważnej przestępczości, nie będzie miała większego wpływu na funkcjonowanie branży lotniczej.

czytaj więcej

BREXIT a transport lotniczy w Wielkiej Brytanii

dr Jakub Kociubiński, 2017-11-29

BREXIT jest pierwszym przypadkiem podjęcia decyzji o wystąpieniu z Unii Europejskiej, dlatego cały proces, poza dużą drażliwością polityczną, pełen jest prawnych niewiadomych dotyczących sposobu przeprowadzenia wyjścia (do niedawna były wątpliwości, czy z UE można w ogóle wystąpić). Dominująca, przynajmniej w odbiorze publicznym, narracja zagadnień związanych z Unią skupia się na samej idei integracji europejskiej, noszeniu granic, swobodach przemieszczania się, podejmowania pracy i nauki jakie oferuje członkostwo.

czytaj więcej

Lotnictwo w gorsecie regulacji antymonopolowych

Krzysztof Loga-Sowiński, 2017-10-25

Konferencja CARS uwidoczniła słabości regulacji antymonopolowych w lotnictwie cywilnym. Po sesji na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego trudno mieć nadzieję na szybkie naprawienie tych mankamentów.

czytaj więcej

Oferowanie w Sezonie Zima 2017/18 - porównanie z sezonem poprzednim

Marek Serafin, 2017-10-17

Część druga - Warszawa i porty regionalne

Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk - w ujęciu bardzo syntetycznych.

czytaj więcej

Oferowanie przewoźników rozkładowych w Sezonie Zima 2017/18 na rynku polskim - porównanie z sezonem poprzednim

Marek Serafin, 2017-10-16

Część Pierwsza - cały rynek

Syntetyczną analizę nadchodzącego sezonu przedstawiamy dość późno, gdyż spore zmiany wprowadzone przez Ryanaira – zawieszenie wielu połączeń – zostały wprowadzone do bazy danych dopiero bardzo niedawno.

czytaj więcej

Subsydia dla operatora portu lotniczego Brussel-Nationaal Zaventem nielegalnym wsparciem dla linii lotniczych operujących z obiektu

dr Jakub Kociubiński, 2017-10-12

Pod koniec lipca 2017 roku Komisja Europejska wydała decyzję uznającą środki przekazane operatorowi portu lotniczego Brussel-Nationaal Zaventem za pomoc publiczną niezgodną z Rynkiem Wewnętrznym, czyli innymi słowy niedopuszczalną, i nakazującą odzyskanie przekazanych środków (sprawa SA.38105). Sprawa zasługuje na uwagę, bo choć adresatem środka był port lotniczy (BAC), to rzeczywistym beneficjentem była linia lotnicza SN Brussels Airlines (i w trochę mniejszym stopniu Jetfly i Thomas Cook).

czytaj więcej

SITA: rosną wydatki na IT w lotnictwie

PRTL.pl, 2017-10-02

Linie lotnicze i porty lotnicze wydadzą na IT w 2017 roku blisko 33 miliardy dolarów. Tak wynika z raportu SITA 2017 Air Transport IT Trends. Zarówno linie jak i porty lotnicze skupiają swoje inwestycje technologiczne na tych samych priorytetowych obszarach: cyberbezpieczeństwie, usługach w chmurze oraz samoobsłudze pasażerów.

czytaj więcej

RODO last minute. Rzut oka z lotu ptaka na rewolucję w przepisach o ochronie danych osobowych

Paulina Wirska, Marcin Serafin, 2017-09-28

Ochrona danych osobowych i prywatności to jedne z kluczowych wyzwań, które stoją przed współczesnymi społeczeństwami. Próbę kompleksowej regulacji prawnej tych kwestii stanowi ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Pod wieloma względami wprowadza ono zmianę rewolucyjną, dlatego warto zapoznać się bliżej z jego głównymi założeniami, jeszcze zanim zacznie być stosowane - 25 maja 2018 r.

czytaj więcej

Przewoźnik syty i pasażer cały?

Krzysztof Loga-Sowiński, 2017-09-14

Po raz kolejny w procesie legislacyjnym znalazło się prawo lotnicze z 2013 r. Celem zmian ma być przede wszystkim jego dostosowanie do dyrektyw i rozporządzeń Unii Europejskiej. Nowelizacja dotyczy jednak też praw pasażerów lotniczych, a propozycja nowych przepisów nie idzie po myśli tych ostatnich.

czytaj więcej

>>>

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony