INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Budowa terminalu dla linii niskokosztowych i niższe opłaty za korzystanie z tego obiektu w stosunku do terminalu dla linii „tradycyjnych” jako pomoc publiczna?

Jakub Kociubiński, 2019-09-18
 

Kwestia związków między regionalnymi portami lotniczymi a przewoźnikami, zwłaszcza tymi niskokosztowymi wielokrotnie pojawia się w kontekście zaangażowania zasobów publicznych w finansowanie infrastruktury lotniczej. Zasadniczy i często opisywany problem dotyczy sytuacji, gdzie port utrzymywany z pieniędzy podatników zmuszony jest podejmować kroki dla przyciągnięcia ruchu lotniczego oferując liniom lotniczym preferencyjne warunki cenowe w zamian z rozpoczęcie operacji. Komisja Europejska (KE, Komisja) od wejścia w życie w 2014 reformy zasad pomocy publicznej dla portów i linii zwalcza dysfunkcyjne związki przy pomocy prawa pomocy publicznej. Argumentuje, że szczególnie preferencyjne warunki przyznawane przedsiębiorstwom prowadzących operacje w danym obiekcie konstytuuje korzyść nieosiągalną w normalnych warunkach rynkowych, jest bowiem możliwa tylko dzięki subsydiowaniu portu, zaburzając tym samym konkurencję i handel między państwami członkowskimi.

czytaj więcej

Forum Ekonomiczne w Krynicy Strategia Lotnicza – i co dalej?

Grzegorz Brychczyński, 2019-09-09

Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie. Jan Zamoyski (1542–1605) – polski polityk, mąż stanu, kanclerz wielki koronny i hetman wielki koronny.

czytaj więcej

Biga Data w awiacji – ICM opracował globalne zasoby danych pasażerskich przewozów lotniczych

2019-07-25

ICM utworzył kompletne zasoby cyfrowe globalnego systemu przewozów lotniczych oraz narzędzie optymalizacji przewozów. Big Data obejmują ewidencję ok. 3.5 mld pasażerów obsługiwanych przez wszystkich światowych przewoźników w ciągu roku. System GATO powstał we współpracy z ICAO – agencją ONZ ds. lotnictwa cywilnego.

czytaj więcej

100-lecie Aeroklubu Polskiego

2019-07-08

Rok 2019 jest dla Aeroklubu Polskiego rokiem jubileuszowym. Dokładnie 100 lat temu powstał on w Poznaniu i stając się pierwszą instytucją formalno-prawną polskich lotników sportowych. I choć w latach 1893 – 1914 aż 140. Polaków budowało w kraju i zagranicą własne aparaty latające, wykonywało na nich loty pokazowe i pasażerskie w Polsce, we Francji, Rosji, Austrii, Niemczech, bijąc również rekordy krajowe i świata temat umocowań prawnych w nieistniejącym państwie Polskim był niewykonalny.

czytaj więcej

Fitness Check Wytycznych dotyczących pomocy publicznej dla linii i portów lotniczych – próba wstępnej oceny

Jakub Kociubiński, 2019-07-02

Tydzień temu rozpoczęły się, a potrwają do 19 lipca konsultacje dotyczące tego, czy opisywane wielokrotnie na łamach portalu PRTL Wytyczne dotyczące pomocy dla portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych (Dz. Urz. UE z 2014, C 99/3) dobrze spełniają swoją rolę, czy też potrzeba ich zmiany i uzupełnienia – tzw. Fitness Check. Tego typu inicjatywa nie jest konsultacjami prowadzonymi przed zmianą jakiegoś aktu, gdzie decyzja o potrzebie nowego dokumentu jest już podjęta, tylko pewnym przeglądem okresowym, który co najwyżej dopiero może doprowadzić do wszczęcia prac nad nowym aktem. Jest to jednocześnie dobra okazja, żeby przyjrzeć się funkcjonowaniu tych wytycznych i sformułować pewne wnioski dotyczące pomocy publicznej w sektorze. Nie ulega jednocześnie kwestii, że jest to na tyle duże i kompleksowe zjawisko, że pełnej analizy nie da się zawrzeć w ramach jednego krótkiego felietonu, dlatego konieczne jest skupienie się jedynie na wybranych zagadnieniach.

czytaj więcej

Kiedy pomoc publiczna dla linii lotniczej i portu lotniczego przyniesie negatywne skutki dla innego przewoźnika? Problemy z udowodnieniem wpływu pomocy w świetle sprawy T-492/15 Lufthansa v. Komisja

Jakub Kociubiński, 2019-06-06

W 2014 Komisja Europejska (KE) wydała decyzję (SA.21121) stwierdzającą, że dofinansowanie portu lotniczego Frankfurt-Hahn przez kraj związkowy Hesja stanowi dopuszczalną pomoc państwa a równocześnie, że zawarta między portem a Ryanairem umowa dotycząca przyznania preferencyjnych stawek opłat lotniskowych nie stanowi w ogóle pomocy państwa. Sprawa na tym jednak się nie skończyła, gdyż decyzja została zaskarżona do Sądu UE przez Lufthansę. W kwietniu tego roku zapadło rozstrzygnięcie oddalające skargę (T-492/15 Deutsche Lufthansa AG v European Commission). Powodem odrzucenia skargi był brak legitymacji Lufthansy do złożenia tej skargi. Innymi słowy, w pewnym uproszczeniu, Sąd stwierdził, że Lufthansa nie ma interesu w tej sprawie. Dla złożenia skargi na nieważność na decyzje KE przez tzw. podmiot nieuprzywilejowany – przedsiębiorstwa, osoby fizyczne – konieczne jest wykazanie, że sprawa dotyczy ich „bezpośrednio i indywidualnie” (art. 263 TFUE). Orzeczenie Sądu stanowi przykład praktycznych problemów z wykazaniem wpływu na pozycję konkurencyjną przedsiębiorstw sektora transportu lotniczego w sposób umożliwiający wykorzystanie tych informacji na potrzeby spraw z szeroko pojętego prawa konkurencji.

czytaj więcej

Pomoc publiczna na otwieranie nowych połączeń lotniczych – pytanie o skuteczność

Jakub Kociubiński, 2019-04-02

W poprzednim felietonie poruszona była kwestia kryteriów dopuszczalności pomocy publicznej na otwieranie nowych połączeń lotniczych. Funkcjonujące rozwiązania oparte są o bardzo łagodne kryteria dopuszczalności wiążące się z faktycznym przyznaniem państwom członkowskim carte blanche do finansowania otwierania nowych tras z publicznych środków.  Jednocześnie w świetle istniejących badań daje się zauważyć, że w poszukiwaniu korzystnych warunków działalności przewoźnicy typowo kończą operacje i przenoszą się w nowe miejsce w momencie, kiedy pomoc na otwierać połączeń ulega zakończeniu (przyznawana może być na maksymalnie trzy lata) szukając w ten sposób regionów, gdzie można skorzystać z kolejnych środków pomocowych. Można więc stwierdzić, że tytułowy środek pomocowy nie zdał egzaminu. W założeniu powinien minimalizować ryzyko wejścia nowych przewoźników na rynek, a w momencie, kiedy dana operacja okaże się rentowna linie lotnicze powinny być zainteresowane pozostaniem w danym regionie mimo zakończenia subsydiowania. System oparty był więc o ekonomiczną z zachętę, która nie zadziałała, gdyż z perspektywy przedsiębiorstwa najwyraźniej większy sens okazało się mieć wejście na nowy rynek i otrzymanie pomocy publicznej niż pozostanie na dotychczasowym nawet jeżeli operacja przynosiła pewien zysk. Wreszcie nawet trasa okaże się ostatecznie rentowna to być może inny rynek będzie oferować wyższą stopę zwrotu i wówczas będzie istnieć ekonomiczna zachęta, ale do wyjścia.

czytaj więcej

Dopuszczalność pomocy na otwieranie nowych połączeń – kryterium poprawy mobilności

Jakub Kociubiński, 2019-03-14

Problematyka relacji między przewoźnikami zwłaszcza niskokosztowymi a regionalnymi portami lotniczymi i kontrolującymi je władzami samorządowymi była i jest przedmiotem stałych kontrowersji. Podkreśla się, że preferencyjne warunki w postaci rabatów opłat lotniskowych i różnego rodzaju kontraktów marketingowych dla zachęcenia linii lotniczych do rozpoczęcia operacji w obiekcie zakłócają konkurencję na rynku prowadząc do „wyścigu zbrojeń” między poszczególnymi władzami lokalnymi przy wykorzystaniu publicznych pieniędzy. Zjawisko było jednym elementów, które wpłynęły na kształt wprowadzonej w 2014 roku reformy zasad finansowania portów lotniczych i przewoźników, opisywanej wielokrotnie także na łamach portalu PRTL. W jej ramach pomoc na otwieranie nowych połączeń (Start-up Aid) miała stanowić „legalną” alternatywę dla stosowanych wcześniej form ukrytej pomocy. Jeżeli jednak wspominane ukryte formy pomocy stosowane były w zasadzie dowolnie, to środek mający je zastąpić musiałby umożliwiać władzom publicznym analogiczny poziom elastyczności, żeby mógł wypełnić swoją rolę. Innymi słowy, gdyby był obudowany zbyt dużą liczbą przesłanek dopuszczalności i byłby uciążliwy do stosowania wówczas nie istniałaby zachęta do jego stosowania. Tym bardziej, że wspominane wsparcie w postaci rabatów opłat lotniskowych i kontraktów marketingowych co do zasady jest niezgodne z regułami pomocy publicznej, ale ta konkluzja nie zawsze jest oczywista i każdorazowo wymaga przeprowadzenia postępowania (zatem władza nie ryzykuje oskarżenia, że jawnie zadziałała contra legem) a poza tym jest trudno wykrywalna, więc istnieje pewna pragmatyczna zachęta do kontynuacji stosowania tych działań.

czytaj więcej

Oferowanie w Sezonie Lato 2019, w porównaniu z sezonem poprzednim – podsumowanie

Marek Serafin, 2019-03-11

Wiele ogólnych, syntetycznych opinii i wniosków, dotyczących zbliżającego się sezonu letniego przedstawiliśmy w poprzednich trzech częściach. Dziś zwrócimy uwagę na zjawiska najważniejsze, przede wszystkim te, które będą miały decydujący wpływ na kierunki zmian rynkowych w kolejnych sezonach i latach.

czytaj więcej

Oferowaniu z/do Polski w sezonie Lato 2019 - porównanie z sezonem poprzednim. Część druga – Warszawa i porty regionalne

Marek Serafin, 2019-03-06

Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk – w ujęciu bardzo syntetycznym.

czytaj więcej

Oferowanie w Sezonie Lato 2019 - porównanie z sezonem poprzednim

Marek Serafin, 2019-03-05

Część Pierwsza – cały rynek. Decyzje przewoźników rozkładowych dotyczące ich oferowania w kolejnych sezonach przewozowych są najlepszymi indykatorami ich strategii handlowej dotyczącej danego rynku.

czytaj więcej

Statystyki nowych połączeń uruchomionych w roku 2018

Marek Serafin, 2019-01-31

Portal annaaero jest stałym źródłem bardzo interesujących danych, zestawień i rankingów. Niedawno podsumował ubiegły rok z punktu widzenia nowouruchomionych połączeń.

czytaj więcej

Postępowanie Komisji Europejskiej dotyczące możliwości naruszenia unijnych reguł konkurencji przez operatorów globalnych systemów dystrybucji

Jakub Kociubiński, 2019-01-03

Pod koniec listopada 2018 roku Komisja Europejska (KE, Komisja) rozpoczęła postępowanie wyjaśniające w związku z możliwym istnieniem niedozwolonych porozumień ograniczających konkurencje pomiędzy z jednej strony operatorami globalnych systemów dystrybucji Sabre i Amadeus a przewoźnikami i podmiotami prowadzącymi sprzedaż biletów lotniczych z drugiej (dwie sprawy - AT.40618 i AT.40617). Według informacji opublikowanych w komunikacie prasowym, możliwe naruszenie reguł konkurencji polegać ma na ograniczeniu lub utrudnieniu, dostępu do oferty niektórych przewoźników w systemach dystrybucji, z których korzystają głównie agencje turystyczne sprzedające bilety lotnicze. Wykrycie wszelkiego rodzaju zmów i karteli jest zawsze dosyć trudne, bo zazwyczaj sami uczestnicy są zainteresowani utrzymaniem wszystkiego w tajemnicy, natomiast tutaj dodatkowa komplikacja polega na tym, że porozumienie dotyczy innego rynku niż ten, na którym odczuwalne są jego skutki. Nie jest to z resztą pierwsza sprawa dotyczących możliwie antykonkurencyjnych skutków związanych z funkcjonowaniem globalnych systemów dystrybucji (np. Electronic Ticketing Dz. Urz. UE z1999, L244/56). Choć prawo konkurencji stosunkowo niedawno dostrzegło potencjał działań antykonkurencyjnych związanych limitowaniem dostępu do elektronicznych platform wymiany informacji, to akurat w transporcie lotniczym wzrost sprzedaży bezpośredniej przez Internet w doprowadził do spadku znaczenia wspomnianych systemów jako kanałów dystrybucji, natomiast wzrosło ich znaczenie w związku z działalnością wszelkiego rodzaju wyszukiwarek agregujących i porównujących oferty linii. Klient najczęściej przekierowywany jest na stronę przewoźnika i tam kupuje bilet, ale podejmuje decyzję w oparciu o informacje dostępne na stronie. Chociaż część serwisów jak na przykład bardzo popularny w Chinach Ctrip umożliwia też zakup biletów. Czyli można powiedzieć, że realia techniczne uległy zmianie w stosunku do pierwszych postępowań dotyczących tytułowych systemów, natomiast mechanizm wpływu na konkurencję i tym samym klasyfikacja zjawiska w świetle reguł konkurencji pozostały zasadniczo takie same.

czytaj więcej

Wspieranie rozwoju ruchu lotniczego za pomocą środków podatkowych w świetle prawa pomocy publicznej

Jakub Kociubiński, 2018-12-12

W prawie Unii europejskiej od zawsze istniała kontrowersja czy środki podatkowe mogą w ogóle być uznane za pomoc publiczną. Przepis art. 113 TFUE umożliwia tylko harmonizację podatków pośrednich (czyli VAT) natomiast regulacja opodatkowania bezpośredniego znajduje się w sferze wyłącznych kompetencji państw członkowskich. Równocześnie pomoc publiczna w prawie UE określana jest jako tzw. obiektywna koncepcja, czyli podczas oceny środka nie patrzy się na jego prawną forma, strukturę czy cele zastosowanie tylko obiektywne, faktyczne skutki. Jeżeli więc środek podatkowy przyznaje korzyść nieosiągalną w normalnych warunkach rynkowych niektórym przedsiębiorstwom (taka jest definicja) to wówczas zostanie uznany za pomoc nawet jeżeli jej źródłem jest środek podatkowy. Widać więc, że wspomniana obiektywna pomocy jest fundamentalnie sprzeczna z przedstawionym wcześniej podziałem kompetencji w sferze podatków. Jest to problem w zasadzie nierozstrzygalny, ale w praktyce środki podatkowe są badane pod kątem zgodności z regułami pomocy publicznej co zdaje się wskazywać (chociaż z dużą ostrożnością), że pierwszeństwo daje się obiektywnej koncepcji pomocy.

czytaj więcej

>>>

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony