INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Linie lotnicze zapłacą za zmiany w lotach. AirHelp już w Polsce!

Tomasz Kolaszyński, 2013-06-19
     

Zgodnie z Dyrektywą Unii Europejskiej pasażerowie, których lot w ciągu ostatnich trzech lat został opóźniony, odwołany lub odmówiono im wejścia na pokład, mogą otrzymać nawet 600 euro rekompensaty od linii lotniczych. W maju działalność w Polsce rozpoczęła firma AirHelp Ltd., zajmująca się skutecznym odzyskiwaniem w imieniu swoich klientów odszkodowań od przewoźników lotniczych w krajach Unii Europejskiej.

 

Polscy pasażerowie, którym przysługuje rekompensata od linii lotniczych, mogą zgłosić swoje roszczenie za pośrednictwem strony www.airhelp.pl. To pierwsza w Polsce internetowa platforma umożliwiająca zgłaszanie roszczeń do linii lotniczych. Na rynku polskim strategicznym partnerem AirHelp jest Qtravel.pl.

 

Rynek lotniczy idzie w górę

Polski rynek lotniczy na przestrzeni ostatnich lat uległ dynamicznemu rozwojowi. Wzrost ruchu lotniczego w polskich portach obserwujemy od 2004 roku. Zdecydowany wpływ na to ma fakt przystąpienia przez Polskę do Unii Europejskiej. Dzięki zmianom wprowadzonym w ustawodawstwie rynek lotniczy w Polsce zaczął się rozwijać. Już w 2006 roku liczba lotów odbywających się z naszego kraju wzrosła dwukrotnie, natomiast w roku ubiegłym niemal czterokrotnie. Co bardzo ważne, faza dynamicznego rozwoju sektora lotniczego w Polsce wciąż trwa.

 

 

Wykres 1. Liczba lotów odbywających się z Polski w latach 2004–2012.

 

 

Z danych statystycznych wynika, że rocznie największa liczba pasażerów obsługiwana jest na lotniskach w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Holandii i Hiszpanii. Polska pod tym względem plasuje się na 44. miejscu.

 

 

Wykres 2. Lotniska o największej liczbie obsługiwanych pasażerów.

 

Na wyżej wymienionych lotniskach występuje również najwięcej lotów odbywających się z ponad 3-godzinnym opóźnieniem. Cierpi na tym ogromna liczba pasażerów, co przedstawia tabela poniżej.

 

 
 Lp.
Lotnisko
Liczba opóźnionych lotów (powyżej 3h)
Liczba pasażerów opóźnionych lotów (powyżej 3h)
Liczba pasażerów opóźnionych lotów na dzień(powyżej 3h)
1
Paryż, Francja
4 318
512 153
237
2
Frankfurt, Niemcy
4 092
474 065
232
3
Londyn, Wielka Brytania
4 040
583 239
289
4
Madryt, Hiszpania
3 607
417 239
116
5
Amsterdam, Holandia
3 530
417 944
118
44
Warszawa, Polska
670
78 431
210

 

 

Tabela 1. Liczba pasażerów oraz ilość opóźnionych lotów na poszczególnych lotniskach.

 

Spośród tysięcy pasażerów, których lot opóźnił się ponad 3 godziny, zdecydowanie mniej niż 10% decyduje się na uzyskanie od linii lotniczych odszkodowania.

 

Prawa pasażerów w pigułce

Tak niskie statystyki są wynikiem braku wiedzy na temat podstawowych praw pasażera. Warto się z nimi bliżej zapoznać:

  • Podstawę prawną dla wypłaty rekompensat od linii lotniczych stanowi Dyrektywa Unii Europejskiej 261/2004. Zgodnie z dokumentem pasażer, którego lot został odwołany, opóźniony lub odmówiono mu wejścia na pokład, ma prawo do odszkodowania sięgającego nawet 600 euro.
  • Prawa określone w unijnym rozporządzeniu stosuje się w odniesieniu do wszystkich lotów odbywających się z dowolnego kraju Unii Europejskiej dowolnymi liniami lotniczymi oraz lotów przylatujących do dowolnego kraju liniami lotniczymi zarejestrowanymi w Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii i Szwajcarii.
  • W przypadku odwołania lotu w zależności od jego długości pasażerowie mają prawo do rekompensaty pomiędzy 125 euro, a 600 euro. Rekompensata nie przysługuje jednak wówczas, gdy pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu, co najmniej 14 dni przed wylotem, został przekierowany na lot bliski oryginalnemu z różnicą czasu wylotu poniżej 1 godziny, lub linia lotnicza może udowodnić, że odwołanie zostało spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności (warunki pogodowe, strajki, środki bezpieczeństwa).
  • Linie lotnicze mają wobec pasażerów także inne zobowiązania. Niezależnie od rekompensaty muszą zaoferować wybór pomiędzy: 

- zwrotem kosztów biletu w terminie siedmiu dni,

- zmianą trasy do miejsca przeznaczenia na podobnych warunkach,

- jeśli to konieczne, muszą zapewnić opiekę (telefon, napoje, jedzenie, zakwaterowanie, transport do miejsca zakwaterowania).

  • Pasażerowie, których lot został opóźniony, i którzy przybyli do miejsca przeznaczenia z opóźnieniem 3 lub więcej godzin, mają prawo do odszkodowania pomiędzy 125 euro, a 600 euro, chyba że przewoźnik udowodni, że opóźnienie było spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności. Dodatkowo, linie lotnicze mogą być pociągnięte do odpowiedzialności za szkody wynikające z opóźnienia.
  • Podróżujący samolotem mają również prawo do opieki (telefon, napoje, posiłek, nocleg, transport do miejsca zakwaterowania), jeśli opóźnienie wynosi:

- 2 godziny albo więcej w przypadku lotów do 1500 km;

- 3 lub więcej godzin w przypadku dłuższych lotów wewnątrz Unii Europejskiej lub innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 km;

- 4 lub więcej godzin w przypadku lotów o odległości ponad 3500 km poza terytorium Unii Europejskiej.

  • Jeśli opóźnienie wynosi ponad 5 godzin, a pasażer nie zdecyduje się kontynuować podróży, to ma on prawo do zwrotu kosztów biletu i transportu samolotem do miejsca, z którego rozpoczął swoją podróż.
  • Pasażerowie, którym odmówiono wejścia na pokład także mogą być uprawnieni do odszkodowania pomiędzy 125 euro, a 600 euro w zależności od odległości lotu i opóźnienia w stosunku do zaproponowanego lotu zastępczego.

 

Dyrektywa Europejska przewidziała jednak sytuacje, w których odszkodowanie nie musi zostać pasażerowi wypłacone. Opóźnienie lub odwołanie lotu nie zawsze wynika bowiem z winy linii lotniczych. Nadzwyczajne okoliczności poza skuteczną kontrolą linii lotniczych obejmują ekstremalne warunki pogodowe, niepokoje polityczne lub strajki. Jeśli jedna z tych okoliczności była powodem opóźnienia lub odwołania lotu, pasażerowi nie przysługuje prawo do rekompensaty.

 

Jak zgłosić roszczenie do AirHelp?

Zgłoszenie roszczenia za pośrednictwem strony www.airhelp.pl jest niezwykle proste. Wystarczy wypełnić formularz składający się z 3 kroków, podać informacje dotyczące lotu (lotnisko wylotowe, lotnisko przylotowe, datę i nr lotu oraz dane pasażerów) oraz określić typ roszczenia: opóźniony lot, odwołany lot, odmowa przyjęcia na pokład.

 

Warto zgłosić się do AirHelp.pl także wówczas, gdy linie lotnicze odrzuciły wcześniej roszczenie o wypłatę rekompensaty. AirHelp zbada zasadność roszczenia i jeśli odmowa wypłaty rekompensaty była bezpodstawna, wystąpi w imieniu pasażera do linii lotniczych.

 

Prawo do rekompensaty mają poszkodowani pasażerowie, których lot miał miejsce nie wcześniej niż 3 lata wstecz. Co ważne, odszkodowanie należy się pasażerowi, a nie temu, kto płacił za bilet, dlatego jeśli zmiana lotu miała miejsce podczas podróży służbowej, pasażer może domagać się odszkodowania za szkody.

 

Dlaczego AirHelp.pl?

Poszkodowani klienci linii lotniczych mogą ubiegać się o odszkodowanie samodzielnie, jednak linie lotnicze zwykle udzielają w takich przypadkach odpowiedzi odmownych. Zawiła procedura i uniki stosowane przez przewoźników sprawiają, że pasażerowie niejednokrotnie rezygnują z egzekwowania swoich praw.

 

Eksperci AirHelp.pl, dzięki swojemu doświadczeniu i doskonałej znajomości prawa lotniczego, skutecznie odzyskują odszkodowania przysługujące poszkodowanym klientom linii lotniczych. AirHelp.pl dba o dopełnienie wszystkich formalności i komunikację z liniami lotniczymi. W przypadku wątpliwości, co do rzetelności powodu podanego przez linie lotnicze, w roszczeniu klienta umieszczone zostają wszelkie informacje pogodowe z dnia wylotu oraz odpowiednie orzeczenia sądów i organów. Jeśli linie niesłusznie stwierdziły nadzwyczajne okoliczności, jako powód opóźnienia czy odwołania lotu, AirHelp.pl kwestionuje ich argumentację, a jeśli okazuje się to konieczne, kieruje wniosek na drogę sądową.

 

Co ważne AirHelp nie pobiera żadnej opłaty przygotowawczej. Prowizja za przygotowanie wniosku pobierana jest tylko i wyłącznie w przypadku wygrania roszczenia i wypłaty rekompensaty przez linie lotnicze.

 

 

Tomasz Kolaszyński

AirHelp.pl

 

 

 

 

 

Tagi:

AirHelp | Finanse | Komunikacja | Linie lotnicze | Pasażer | Połączenia | Prawo | Przepisy | Usługi


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:
2013-06-27 - kolasz
Pani Katarzyno, tak jak odpowiedzieliśmy Pani drogą mailową. Sprawa terminu jest dość skomplikowana ponieważ mamy tak naprawdę dwa terminy. Pierwszy dotyczy czasu w jakim można wystąpić z roszczeniem do linii lotniczych i ten wg naszej analizy prawnej wynosi 3 lata. Drugi dotyczy czasu w jakim można przekazać sprawę do ULC i ten wynosi 2 lata. Możliwa jest więc sytuacja, gdy wina linii lotniczych jest oczywista i nie wymaga interwencji ULC, wtedy możliwe jest uzyskanie rekompensaty nawet do 3 lat po zmienionym locie. Pozdrawiamy Zespół AirHelp.pl

2013-06-27 - kasia1412@gazeta.pl
Na początku tego artykułu wspomniano o 3 latach dochodzenia roszczeń. Mam pytanie: z jakich przepisów wynikają te 3 lata???? Ja myślałam zawsze, że chodzi o 2 a nie 3. Poproszę o wskazówkę


REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony