INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

tag: Lotnictwo

 

Forum Ekonomiczne w Krynicy Strategia Lotnicza – i co dalej?

2019-09-09

Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie. Jan Zamoyski (1542–1605) – polski polityk, mąż stanu, kanclerz wielki koronny i hetman wielki koronny.

czytaj więcej

Forum Ekonomiczne w Krynicy Strategia Lotnicza – i co dalej?

2019-09-09

Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie. Jan Zamoyski (1542–1605) – polski polityk, mąż stanu, kanclerz wielki koronny i hetman wielki koronny.

czytaj więcej

100-lecie Aeroklubu Polskiego

2019-07-08

Rok 2019 jest dla Aeroklubu Polskiego rokiem jubileuszowym. Dokładnie 100 lat temu powstał on w Poznaniu i stając się pierwszą instytucją formalno-prawną polskich lotników sportowych. I choć w latach 1893 – 1914 aż 140. Polaków budowało w kraju i zagranicą własne aparaty latające, wykonywało na nich loty pokazowe i pasażerskie w Polsce, we Francji, Rosji, Austrii, Niemczech, bijąc również rekordy krajowe i świata temat umocowań prawnych w nieistniejącym państwie Polskim był niewykonalny.

czytaj więcej

ROZMOWA PRTL.pl

2019-01-15

Świadomie blokuje się rozwój lotniska w Modlinie, (które jest bliżej i jest lepiej skomunikowane) na rzecz lotniska w mieście Radomiu, które przez lata nie było w stanie zbudować żadnej pozycji na rynku. Merytorycznie się tego po prostu nie da obronić. To sztuczna, polityczna decyzja wbrew rynkowi. Toczące się konsultacje w tej sprawie są dość wątpliwe merytorycznie - mówi Prezydent Grupy Pracodawców EKES, sprawozdawca Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w dziedzinie lotnictwa Jacek P. Krawczyk w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl

czytaj więcej

Wspieranie rozwoju ruchu lotniczego za pomocą środków podatkowych w świetle prawa pomocy publicznej

2018-12-12

W prawie Unii europejskiej od zawsze istniała kontrowersja czy środki podatkowe mogą w ogóle być uznane za pomoc publiczną. Przepis art. 113 TFUE umożliwia tylko harmonizację podatków pośrednich (czyli VAT) natomiast regulacja opodatkowania bezpośredniego znajduje się w sferze wyłącznych kompetencji państw członkowskich. Równocześnie pomoc publiczna w prawie UE określana jest jako tzw. obiektywna koncepcja, czyli podczas oceny środka nie patrzy się na jego prawną forma, strukturę czy cele zastosowanie tylko obiektywne, faktyczne skutki. Jeżeli więc środek podatkowy przyznaje korzyść nieosiągalną w normalnych warunkach rynkowych niektórym przedsiębiorstwom (taka jest definicja) to wówczas zostanie uznany za pomoc nawet jeżeli jej źródłem jest środek podatkowy. Widać więc, że wspomniana obiektywna pomocy jest fundamentalnie sprzeczna z przedstawionym wcześniej podziałem kompetencji w sferze podatków. Jest to problem w zasadzie nierozstrzygalny, ale w praktyce środki podatkowe są badane pod kątem zgodności z regułami pomocy publicznej co zdaje się wskazywać (chociaż z dużą ostrożnością), że pierwszeństwo daje się obiektywnej koncepcji pomocy.

czytaj więcej

Wspieranie rozwoju ruchu lotniczego za pomocą środków podatkowych w świetle prawa pomocy publicznej

2018-12-12

W prawie Unii europejskiej od zawsze istniała kontrowersja czy środki podatkowe mogą w ogóle być uznane za pomoc publiczną. Przepis art. 113 TFUE umożliwia tylko harmonizację podatków pośrednich (czyli VAT) natomiast regulacja opodatkowania bezpośredniego znajduje się w sferze wyłącznych kompetencji państw członkowskich. Równocześnie pomoc publiczna w prawie UE określana jest jako tzw. obiektywna koncepcja, czyli podczas oceny środka nie patrzy się na jego prawną forma, strukturę czy cele zastosowanie tylko obiektywne, faktyczne skutki. Jeżeli więc środek podatkowy przyznaje korzyść nieosiągalną w normalnych warunkach rynkowych niektórym przedsiębiorstwom (taka jest definicja) to wówczas zostanie uznany za pomoc nawet jeżeli jej źródłem jest środek podatkowy. Widać więc, że wspomniana obiektywna pomocy jest fundamentalnie sprzeczna z przedstawionym wcześniej podziałem kompetencji w sferze podatków. Jest to problem w zasadzie nierozstrzygalny, ale w praktyce środki podatkowe są badane pod kątem zgodności z regułami pomocy publicznej co zdaje się wskazywać (chociaż z dużą ostrożnością), że pierwszeństwo daje się obiektywnej koncepcji pomocy.

czytaj więcej

Dostęp do rynku Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej w przypadku „Twardego Brexitu”

2018-10-08

Wraz ze zbliżaniem się ostatecznego terminu wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej (koniec marca 2019 r.) rośnie nerwowość negocjacji dotyczących warunków Brexitu. Jako możliwe scenariusze przedstawia się z jednej strony tzw. twardy Brexit polegający na tym, że wyjściu z UE nie towarzyszy żadna umowa określająca dalsze współistnienie Wielkiej Brytanii z UE – zakończeniu ulegają wszystkie dotychczasowe zobowiązania i koniec. Z drugiej strony opcją jest tzw. „miękki Brexit”, który jest bardzo nieprecyzyjnym określeniem, bo obejmuje jakiegoś rodzaju umowę określająca warunki dalszej współpracy, ale nie precyzuje jakie te warunki miałyby być – co jest obecnie przedmiotem toczących się coraz gorętszych negocjacji.

czytaj więcej

Dostęp do rynku Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej w przypadku „Twardego Brexitu”

2018-10-08

Wraz ze zbliżaniem się ostatecznego terminu wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej (koniec marca 2019 r.) rośnie nerwowość negocjacji dotyczących warunków Brexitu. Jako możliwe scenariusze przedstawia się z jednej strony tzw. twardy Brexit polegający na tym, że wyjściu z UE nie towarzyszy żadna umowa określająca dalsze współistnienie Wielkiej Brytanii z UE – zakończeniu ulegają wszystkie dotychczasowe zobowiązania i koniec. Z drugiej strony opcją jest tzw. „miękki Brexit”, który jest bardzo nieprecyzyjnym określeniem, bo obejmuje jakiegoś rodzaju umowę określająca warunki dalszej współpracy, ale nie precyzuje jakie te warunki miałyby być – co jest obecnie przedmiotem toczących się coraz gorętszych negocjacji.

czytaj więcej

BREXIT a transport lotniczy w Wielkiej Brytanii

2017-11-29

BREXIT jest pierwszym przypadkiem podjęcia decyzji o wystąpieniu z Unii Europejskiej, dlatego cały proces, poza dużą drażliwością polityczną, pełen jest prawnych niewiadomych dotyczących sposobu przeprowadzenia wyjścia (do niedawna były wątpliwości, czy z UE można w ogóle wystąpić). Dominująca, przynajmniej w odbiorze publicznym, narracja zagadnień związanych z Unią skupia się na samej idei integracji europejskiej, noszeniu granic, swobodach przemieszczania się, podejmowania pracy i nauki jakie oferuje członkostwo.

czytaj więcej

Komentarz tygodnia 20-26.10.2017

2017-10-27

Nowe, uaktualnione wydanie dwudziestoletniej, globalnej prognozy pasażerskiej IATA

Globalna prognoza IATA to główny, najpoważniejszy punkt odniesienia dla innych prognoz, które można by nazwać cząstkowymi. Jest ona bardzo poważnym, godnym zaufania, profesjonalnym podsumowaniem aktualnych, wieloletnich trendów rozwojowych w lotnictwie cywilnym. Jest spojrzeniem w bliższą, ale i dość odległą przyszłość. Niewątpliwie będzie uwzględniana przy podejmowaniu kluczowych decyzji inwestycyjnych, takich jak budowy i rozbudowy portów lotniczych czy duże zamówienia na samoloty.

czytaj więcej

Lotnictwo w gorsecie regulacji antymonopolowych

2017-10-25

Konferencja CARS uwidoczniła słabości regulacji antymonopolowych w lotnictwie cywilnym. Po sesji na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego trudno mieć nadzieję na szybkie naprawienie tych mankamentów.

czytaj więcej

Lotnictwo w gorsecie regulacji antymonopolowych

2017-10-25

Konferencja CARS uwidoczniła słabości regulacji antymonopolowych w lotnictwie cywilnym. Po sesji na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego trudno mieć nadzieję na szybkie naprawienie tych mankamentów.

czytaj więcej

Przemysł lotniczy wśród branż najbardziej narażonych na ataki hakerów

2017-10-25

Według raportu amerykańskiego Departamentu Bezpieczeństwa Krajowego oraz Federalnego Biura Śledczego, przemysł lotniczy jest obok sektorów związanych z energetyką jądrową, energią, wodą i krytycznymi gałęziami przemysłu, najbardziej narażony na włamania do komputerów.

czytaj więcej

Czy pomoc publiczna dla portu lotniczego może być równocześnie pomocą dla linii lotniczej?

2017-08-31

W dyskusjach na temat konkurencji na globalnym rynku transportu lotniczego sytuacja przewoźników z regionu Zatoki Perskiej często przytaczana jest jako przykład wsparcia państwowego dającego im przewagę konkurencyjną. Jednym z elementów, na które wskazuje się w tym kontekście jest korzyść odnoszona w wyniku ulepszania i rozbudowy macierzystych portów lotniczych finansowanych z publicznych pieniędzy. Problem nie jest z resztą ograniczony do przewoźników z tego regionu, gdyż analogiczne zarzuty formułuje się obecnie w stosunku do Turkish Airlines w związku z prowadzoną na dużą skalę rozbudową portu Atatürka ale po raz pierwszy sprawę postawiono w ten sposób w związku z rozbudową małego i nikomu nieznanemu wówczas portu w Charleroi mającego służyć Ryanairowi.

czytaj więcej

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony