INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Dostawcy Usług

Turystyka

ANALIZY

Barometr Świat

Barometr Europa

Barometr lotniska europejskie

Barometr AEA

Barometr Polska

Raport finansowy branży

BRANŻA

Prawo

Bezpieczeństwo

Nawigacja powietrzna

Środowisko

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA



Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Informacje EKES


Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

tag: Połączenia

 

Rosja: Region kaliningradzki rozważa uruchomienie regionalnego przewoźnika

2017-02-22

Region Kaliningradu chce utworzyć nową regionalną linię lotniczą. Projekt powołania nowego przewoźnika był omawiany przez lokalne władze na spotkaniu z regionalnymi liniami Komiaviatrans Airline oraz przedstawicielami Embraera w Rosji.

czytaj więcej

LOT uruchamia połączenie z Wrocławia do Tel Awiwu

2017-02-22

PLL LOT ogłosiły uruchomienie nowego międzynarodowego kierunku z Wrocławia. Bezpośrednie połączenie do Tel Awiwu wystartuje 20 czerwca. Bilety już w sprzedaży.

czytaj więcej

Poznań: Nowe połączenie PLL LOT do Tel Awiwu

2017-02-22

Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomią w sezonie letnim nowe bezpośrednie połączenie z Poznania (POZ) do Tel Awiwu (TLV). Wyloty z Poznania (POZ) zaplanowane zostały w każdą środę począwszy od 21 czerwca bieżącego roku.

czytaj więcej

Poznań: Nowe połączenie PLL LOT do Tel Awiwu

2017-02-22

Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomią w sezonie letnim nowe bezpośrednie połączenie z Poznania (POZ) do Tel Awiwu (TLV). Wyloty z Poznania (POZ) zaplanowane zostały w każdą środę począwszy od 21 czerwca bieżącego roku.

czytaj więcej

LOT poleci z Lublina do Tel Awiwu

2017-02-22

Ruszyła sprzedaż połączenia Lublin (LUZ) – Tel Awiw (TLV), obsługiwanego przez Polskie Linie Lotnicze LOT.

czytaj więcej

Rosja: 70% wzrost ruchu międzynarodowego z Samary w styczniu 2017

2017-02-21

Międzynarodowe lotnisko Kurumoch International Airport w Samarze, Rosja obsłużyło w styczniu br. 28 tys. pasażerów w ruchu zagranicznym. Był to wzrost o 70%, w porównaniu z analogicznym miesiącem 2016 r.

czytaj więcej

Rosja: 70% wzrost ruchu międzynarodowego z Samary w styczniu 2017

2017-02-21

Międzynarodowe lotnisko Kurumoch International Airport w Samarze, Rosja obsłużyło w styczniu br. 28 tys. pasażerów w ruchu zagranicznym. Był to wzrost o 70%, w porównaniu z analogicznym miesiącem 2016 r.

czytaj więcej

Aurora Airline zwiększa liczbę oferowanych lotów

2017-02-21

Spółka zależna Aeroflotu, regionalny przewoźnik Aurora Airline obsługujący rosyjski Daleki Wschód zwiększa liczbę oferowanych połączeń z Krajem Nadmorskim w Dalekowschodnim Okręgu Federalnym.

czytaj więcej

Norwegian: nowe połączenia atlantyckie do średniej wielkości miast amerykańskich

2017-02-21

Niskokosztowe linie Norwegian planują otwarcie transatlantyckich tras do średniej wielkości miast amerykańskich, które nie mają połączeń z Europą. 

czytaj więcej

Barometr – lotniska europejskie 12.2016. Świetny koniec bardzo dobrego roku. Część I

2017-02-21

Grudzień był jeszcze lepszy od listopada, absolutnie rekordowy. Ruch w portach europejskich wzrósł aż o 10,9%. W tym miesiącu Europa była światowym liderem, wyprzedzając region Azji i Pacyfiku (+9,6%).

czytaj więcej

Barometr – lotniska europejskie 12.2016. Świetny koniec bardzo dobrego roku. Część I

2017-02-21

Grudzień był jeszcze lepszy od listopada, absolutnie rekordowy. Ruch w portach europejskich wzrósł aż o 10,9%. W tym miesiącu Europa była światowym liderem, wyprzedzając region Azji i Pacyfiku (+9,6%).

czytaj więcej

Barometr – lotniska europejskie 12.2016. Świetny koniec bardzo dobrego roku. Część I i II

2017-02-21

CZĘŚĆ I: Grudzień był jeszcze lepszy od listopada, absolutnie rekordowy. Ruch w portach europejskich wzrósł aż o 10,9%. W tym miesiącu Europa była światowym liderem, wyprzedzając region Azji i Pacyfiku (+9,6%).

 

W całym roku 2016 wzrost wyniósł 5,1%. Liczba obsłużonych pasażerów była rekordowa i przekroczyła 2 mld!!

 

W grudniu i w całym roku 2016 tak znaczny wzrost był generowany, przede wszystkim, przez porty w krajach unijnych – szczegóły patrz poniżej.

 

Oceniając wyniki w dwóch ostatnich miesiącach 2016 należy uwzględnić nieco „zaniżoną” bazę porównawczą – w listopadzie i grudniu 2015 nastąpiło znaczne osłabienie popytu ze względu na zamachy terrorystyczne w Paryżu.

 

W barometrze uwzględnione jest aż 237 lotnisk europejskich – praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 237 lotnisk reprezentuje ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego. Liczba startów i lądowań zwiększyła się w grudniu „tylko” o 5,0%. Podobny trend dotyczył całego roku 2016 – dane patrz poniżej. Pokazuje to, że istotnie zwiększa się średnia wielkość samolotów – również dzięki bardzo szybkiej ekspansji tanich linii.   

 

Porty europejskie (dane miesięczne)

 

Miesiąc

2015/14 lub 2016/15 w %

2015/13 lub 2016/14 w %

2015/12 lub 2016/13 w %

Styczeń

6,3

11,3

18,5

Luty

10,3

15,8

22,0

Marzec

7,1

12,9

15,8

Kwiecień

3,0

6,3

14,5

Maj

3,6

3,7

14,3

Czerwiec

2,3

5,6

11,7

Lipiec

3,9

11,1

16,3

Sierpień

2,0

7,4

15,1

Wrzesień

4,9

11,4

15,4

Październik

6,1

12,0

17,9

Listopad

7,1

11,7

17,5

Grudzień

10,9

15,8

22,2

ROK 2016

5,1

10,5

16,4

 

Kraje UE i poza UE oraz ruch międzynarodowy i ruch krajowy. Porównanie do 2015/14/13

 

 

Rok 2016/15

Rok 2016/14

Rok 2016/13

Porty w UE

6,7

12,5

18,0

Poza UE

-0,9

2,9

10,5

Ruch międzynarodowy

5,5

10,9

17,0

Ruch krajowy

4,8

10,2

15,1

Ruch międz. UE

7,2

13,5

19,6

Ruch międz. Non-UE

-2,3

-0,2

4,2

Ruch krajowy UE

4,7

8,6

10,6

Ruch krajowy non-UE

4,9

13,0

24,1

  

Zmiany w liczbie startów i lądowań

 

Starty i lądowania

2016/2015

2016/2014

2016/2013

Łącznie

3,2

5,4

8,1

Kraje EU

4,4

6,8

8,3

Kraje non-EU

-0,7

1,1

7,1

 

W grudniu wzrost ruchu w portach unijnych (aż 11,8%) był istotnie wyższy niż w poza-unijnych(3,9%). W listopadzie było to, odpowiednio 8,0% i 3,9%, w październiku 7,1% i 2,7%,we wrześniu 6,8%  i -1,2%!!, w sierpniu 4,5 i -6,1%, w lipcu 6,8 i -5,5%!!, czerwcu 5,1% i -6,9%, w maju 5,5% oraz -2,5%, w kwietniu 3,7 % i 0,8%, w marcu 7,6% i 5,2%,w lutym 10,4% i 9,7%, wstyczniu 6,9% i 4,3%.

 

Poprawia się, stopniowo, sytuacja w portach poza-unijnych. W Turcji - spadek „tylko” o 0,4%. W listopadzie było to -1,9%, w październiku -4,2%., a w lipcu i sierpniu około -15%!! Warto tu uwzględnić, że znaczenie ma sezonowość ruchu turystycznego, który najsilniej odczuł problemy z bezpieczeństwem w całym regionie. Coraz szybciej poprawia się sytuacja w Rosji – wzrost 15,4% (w listopadzie - 9,3%, w październiku - 5,6%, a we wrześniu tylko 1,0%). W przypadku Rosji należy pamiętać o kwestii bazy porównawczej. W listopadzie 2015 Transaero już zaprzestało operacji, czyli baza porównawcza stała się wyraźnie niższa. Ponownie nieprawdopodobny wręcz wzrost odnotowała Ukraina – 39,6%. W odróżnieniu od listopada wynik jest teraz znacznie bardziej reprezentatywny, gdyż uwzględniony jest zdecydowanie największy port kraju – Kijów/KBP.

 

Coraz lepsza sytuacja w krajach UE to zasługa, przede wszystkim, największych tanich linii, a szczególnie Ryanaira, który wciąż notuje ogromne wzrosty przewozów – w grudniu o 20%!! Z punktu widzenia geograficznego wciąż świetne wyniki mają kraje w Europie Środkowej. To, przede wszystkim, efekt coraz ostrzejszej walki konkurencyjnej FR – W6. W grudniu przewozy węgierskiej linii wzrosły w imponujący sposób – aż o 23,7%. W całym czwartym kwartale o 20,1%. W Europie Zachodniej świetne wyniki zanotowały praktycznie wszystkie kraje, na czele z Europa Południową, Irlandią i Holandią.

 

Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) w zdecydowanej większości krajów europejskich: 12.2016 do 12.2015

 

Kraj

AL

AT

BE

BG

HR

CY

ME

CZ

DK

EE

FI

FR

Indeks

31,1

9,3

9,1

42,7

11,0

21,8

13,5

18,6

8,4

19,5

8,6

9,8

 

Kraj

GR

GE

ES

NL

IE

IL

LT

LV

MD

DE

NO

PT

Indeks

14,4

-

12,6

12,1

12,5

11,5

19,5

5,3

3,1

8,4

5,3

23,1

 

Kraj

RU

RO

RS

SK

SI

CH

SE

TR

UA

HU

GB

IT

Indeks

15,4

36,9

12,1

4,8

18,9

9,7

10,0

-0,4

39,6

19,2

10,4

10,0

 

Dynamika 2016 do 2015 (cały rok)

 

Kraj

AL

AT

BE

BG

HR

CY

ME

CZ

DK

EE

FI

FR

Indeks

11,0

1,4

-3,4

21,5

12,6

17,7

13,3

7,4

8,8

2,5

3,7

3,0

 

Kraj

GR

GE

ES

NL

IE

IL

LT

LV

MD

DE

NO

PT

Indeks

9,8

-

11,0

9,2

10,6

10,1

13,2

4,6

-2,8

3,7

1,5

14,2

 

Kraj

RU

RO

RS

SK

SI

CH

SE

TR

UA

HU

GB

IT

Indeks

0,9

23,8

3,2

-

-2,3

4,9

5,3

-6,6

23,3

11,1

5,5

4,5

 

Uwaga: nie pokazujemy indeksu dla Polski, gdyż ACI nie dysponuje danymi z wielu polskich lotnisk. Szczegółowe, pełne dane dla rynku polskiego można znaleźć w naszych Barometrach Polska.

 

W grudniu, podobnie, jak w listopadzie, mniejsze znaczenie miało przesunięcie się ruchu turystycznego z krajów Afryki Północnej i Turcji do „bezpiecznych” krajów europejskich, natomiast ogromny wpływ miała aktywność tanich linii. W przypadku Holandii i Irlandii bardzo pomaga rosnąca rola bazowanych tam linii sieciowych, która odgrywają coraz większą rolę w swoich globalnych grupach. 

 

Jak pokazuje Barometr Polska 12.2016, również w Polsce miał miejsce ogromny wzrost ruchu: 21,4%, zdecydowanie najwyższy od początku roku. W całym roku 2016 wzrost ruchu w polskich portach wyniósł 11,9%, a więc był zdecydowanie wyższy, niż średnia europejska.

 

Największe huby europejskie – grudzień 2016  i cały rok (zmiany w %)

 

Lotnisko

Miejsce

mies.

Pax

(tys.)

Zmiana

2016/15

Zmiana

2016/14

Pax 2016 (tys)

2016/15

2016/14

Londyn/LHR

1

6 166

4,4

4,0

75 715

1,0

3,1

Paryż/CDG

2

5 199

7,5

3,9

65 936

0,3

3,3

Amsterdam

3

4 758

10,9

19,5

63 619

9,2

15,7

Istambuł

4

4 478

-3,4

0,4

60 011

-2,1

5,7

Frankfurt

5

4 259

3,9

6,1

60 787

-0,4

2,0

Madryt

6

4 035

10,6

20,7

50 400

7,7

20,5

Monachium

7

3 054

7,9

9,4

42 261

3,1

6,5

Rzym/FCO

10

2 895

5,4

6,5

41 739

3,3

8,4

Zurych

14

2 099

10,6

12,1

27 621

5,3

8,6

Kopenhaga

15

2 074

7,5

20,9

28 986

9,1

13,3

 

AMS idzie, jak burza. Zajął trzecie miejsce i ma duże szanse na wyprzedzenie, w roku 2017, CDG. W przypadku tego portu, podobnie jak w MAD i CPH świetne wyniki to zasługa zarówno bazowanych tam linii sieciowych, ale również ofensywy tanich linii. Wejście FR do FRA powinno też zwiększyć dynamikę wzrostu w tym porcie. IST, tak, jak i THY jest „ofiarą” sytuacji polityczno-militarnej w tamtym regionie. Powrót na ścieżkę błyskawicznego wzrostu będzie możliwy tylko wtedy, gdy nastąpi stabilizacja sytuacji. Stopniowo przyspiesza rozwój ruchu w ZRH, między innymi, dzięki wzrostowej strategii LX, jako członka grupy LH.   

 

Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – grudzień 2016 i cały rok (zmiany w %)

 

Lotnisko

Miejsce

mies.

Pax

(tys.)

Zmiana

2016/15

Zmiana

2016/14

Pax 2016 (tys)

2016/15

2016/14

Londyn/LGW

7

3 108

15,0

20,4

43 136

7,1

13,2

Barcelona

9

3000

15,3

24,5

44 131

11,2

17,6

Paryż/ORY

12

2 493

11,5

9,6

31 240

5,3

8,2

Istambuł/SAW

13

2 221

-1,2

20,9

29 650

4,8

25,5

Dublin

16

2 009

13,3

28,4

27 919

11,5

28,6

Sztokholm/ARN

18

1 886

12,7

16,8

24 723

6,7

10,1

Londyn/STN

19

1 852

8,5

18,6

24 290

7,9

21,8

Oslo

20

1 842

9,9

11,8

25 575

4,5

6,3

Manchester

21

1 820

20,0

26,5

25 703

10,8

16,5

Lizbona

22

1 753

22,8

31,7

22 450

11,7

23,7

Bruksela

24

1 682

8,3

13,4

21 789

-7,0

-0,5

Dusseldorf

25

1 647

14,6

13,8

23 522

4,7

7,6

Berlin/TXL

26

1 570

4,8

6,1

21 254

1,2

2,7

Mediolan/MXP

27

1 534

18,8

20,2

19 412

4,5

3,0

Helsinki

28

1 368

8,5

14,7

17 184

4,7

7,8

Ateny

29

1 351

14,3

27,7

19 996

10,6

31,7

Genewa

30

1 334

8,4

11,9

16 453

4,9

9,2

Tel Aviv

31

1 224

14,2

24,7

17 938

10,1

20,1

Hamburg

32

1 196

11,9

13,6

16 224

3,9

9,9

P. de Mallorca

52

721

6,7

14,5

26 252

10,6

13,6

Antalya

54

718

1,7

3,0

18 909

-32,1

-33,6

 

W portach nie-hubowych to tanie linie rozdają karty. Ich aktywność, w ogromnym stopniu, decyduje o wynikach przewozowych lotniska. 

 

W portach średniej wielkości grudzień był świetnym miesiącem. Tylko nieliczne lotniska miały dynamikę zdecydowanie poniżej 10%. W przypadku TXL to efekt ograniczeń przepustowości. Prawie cały wzrost ruchu w aglomeracji berlińskiej przejmuje SXF.

 

Bardzo szybko rosną przewozy tanich linii, będących członkami globalnych grup – Eurowings, Transavii i Vuelingu. Dynamizują one, dodatkowo, ruch w portach niemieckich, hiszpańskich i holenderskich, a niedługo, również we francuskich.

 

Mniejsze spadki ruchu w AYT to, w znacznym stopniu, efekt sezonowości ruchu turystyczno-wakacyjnego, który bardzo silnie reaguje na sprawy związane z bezpieczeństwem.

 

Coraz bardziej poprawia się sytuacja w OSL, między innymi, dzięki aktywności Norwegian, również na trasach dalekiego zasięgu.

 

Duże spadki ruchu w BRU, w całym roku, to oczywiście efekt zagrożeń terrorystycznych. Jeszcze zdecydowanie większy wpływ miały problemy związane z szeroko rozumianym bezpieczeństwem na wyniki roczne Antalyi. Z przesunięcia geograficznego ruchu turystyczno-wakacyjnego korzystały w znacznym stopniu, porty w Europie Południowej.

czytaj więcej

Air Canada: 669 mln USD zysku netto w 2016 roku

2017-02-20

Air Canada podała całoroczne wyniki za 2016 rok. , w tym dane dotyczące zysku netto który w ub.r. wyniósł 876 mln CAD (669 mln USD), w porównaniu do 308 mln CAD zysku wypracowanego rok wcześniej.

czytaj więcej

Air Canada: 669 mln USD zysku netto w 2016 roku

2017-02-20

Air Canada podała całoroczne wyniki za 2016 rok. , w tym dane dotyczące zysku netto który w ub.r. wyniósł 876 mln CAD (669 mln USD), w porównaniu do 308 mln CAD zysku wypracowanego rok wcześniej.

czytaj więcej

REKLAMA








Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony