INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

tag: Finanse

 

Port lotniczy jako przedsiębiorstwo świadczące usługi w ogólnym interesie gospodarczym

2018-07-18

Wprowadzona w 2014 r. reforma zasad publicznego finansowania portów lotniczych i przewoźników była szeroko komentowana (także na łamach portalu Polski Rynek Transportu Lotniczego). Wielokrotnie wskazywano, że nowe reguły wymuszą na portach lotniczych i władzach publicznych zmianę stosowanych mechanizmów finansowania. Jedną z dostępnych opcji udzielania wsparcia tytułowym obiektom jest zakwalifikowanie ich jako tzw. przedsiębiorstwa świadczące usług w ogólnym interesie gospodarczym. Wówczas wsparcie finansowe uznawane jest jako rekompensata z tytułu świadczenia usługi publicznej i znajduje się poza zakresem unijnych regulacji dotyczących pomocy publicznej. Co do zasady do przedmiotowych usług znajduje zastosowanie przepis art. 106 ust. 2 TFUE, który pozwala wyłączyć wobec danego przedsiębiorstwa inne reguły prawa UE w tym dotyczące konkurencji i pomocy publicznej. Operator usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym funkcjonuje więc na właściwie dowolnych preferencyjnych warunkach, bo nie mają wobec niego zastosowanie przepisy regulujące z jednej strony co przedsiębiorstwu wolno na rynku a z drugiej co państwo może wobec takiego przedsiębiorstwa zrobić.

czytaj więcej

Port lotniczy jako przedsiębiorstwo świadczące usługi w ogólnym interesie gospodarczym

2018-07-18

Wprowadzona w 2014 r. reforma zasad publicznego finansowania portów lotniczych i przewoźników była szeroko komentowana (także na łamach portalu Polski Rynek Transportu Lotniczego). Wielokrotnie wskazywano, że nowe reguły wymuszą na portach lotniczych i władzach publicznych zmianę stosowanych mechanizmów finansowania. Jedną z dostępnych opcji udzielania wsparcia tytułowym obiektom jest zakwalifikowanie ich jako tzw. przedsiębiorstwa świadczące usług w ogólnym interesie gospodarczym. Wówczas wsparcie finansowe uznawane jest jako rekompensata z tytułu świadczenia usługi publicznej i znajduje się poza zakresem unijnych regulacji dotyczących pomocy publicznej. Co do zasady do przedmiotowych usług znajduje zastosowanie przepis art. 106 ust. 2 TFUE, który pozwala wyłączyć wobec danego przedsiębiorstwa inne reguły prawa UE w tym dotyczące konkurencji i pomocy publicznej. Operator usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym funkcjonuje więc na właściwie dowolnych preferencyjnych warunkach, bo nie mają wobec niego zastosowanie przepisy regulujące z jednej strony co przedsiębiorstwu wolno na rynku a z drugiej co państwo może wobec takiego przedsiębiorstwa zrobić.

czytaj więcej

Port lotniczy jako przedsiębiorstwo świadczące usługi w ogólnym interesie gospodarczym

2018-07-18

Wprowadzona w 2014 r. reforma zasad publicznego finansowania portów lotniczych i przewoźników była szeroko komentowana ...

czytaj więcej

Norwegian: Solidny zysk w II kwartale 2018

2018-07-16

W II kwartale 2018 Norwegian (NAS) odnotował 300 mln NOK zysku netto, pomimo najwyższego wzrostu w historii firmy. W przyszłości zgodnie z przyjętą przez przewoźnika strategią wzrost będzie spowalniać a rosnące koszty spadną.

czytaj więcej

Norwegian: Solidny zysk w II kwartale 2018

2018-07-16

W II kwartale 2018 Norwegian (NAS) odnotował 300 mln NOK zysku netto, pomimo najwyższego wzrostu w historii firmy. W przyszłości zgodnie z przyjętą przez przewoźnika strategią wzrost będzie spowalniać a rosnące koszty spadną.

czytaj więcej

Grupa Icelandair obniża prognozę zysku operacyjnego w 2018

2018-07-13

Aktualne prognozy dotyczące działalności Grupy Icelandair w 2018 są mniej korzystne od wcześniej zakładanych przez spółkę. Na podstawie bieżących założeń Grupa prognozuje tegoroczny zysk operacyjny EBITDA w przedziale od 120 do 140 mln USD. 

czytaj więcej

Grupa Icelandair obniża prognozę zysku operacyjnego w 2018

2018-07-13

Aktualne prognozy dotyczące działalności Grupy Icelandair w 2018 są mniej korzystne od wcześniej zakładanych przez spółkę. Na podstawie bieżących założeń Grupa prognozuje tegoroczny zysk operacyjny EBITDA w przedziale od 120 do 140 mln USD.

czytaj więcej

Nadużycie wykorzystania obowiązku użyteczności publicznej w portach lotniczych Sardynii

2018-07-11

Kwestia obowiązku użyteczności publicznej była wielokrotnie poruszana na łamach Polskiego Rynku Transportu Lotniczego najczęściej w kontekście publicznego finansowania połączeń lotniczych choć ostatnio także w związku z działalnością samych portów lotniczych. Z przedstawionych wcześniej rozważań wyłania się system, który daje państwom członkowskim chcącym skorzystać z preferencyjnych przepisów dotyczących finansowania bardzo duża swobodę zarówno w wskazywaniu celu jak i konstruowaniu samego mechanizmu finansowania. Dlatego sytuacja, gdzie Komisja Europejska dopatrzyła się nadużycia wykorzystania obowiązku użyteczności publicznej, jak miało to miejsce w przypadku wsparcia dla portów lotniczych w Sardynii (sprawa SA.33983), jest nietypowa i zasługuje przez to na uwagę.

czytaj więcej

Nadużycie wykorzystania obowiązku użyteczności publicznej w portach lotniczych Sardynii

2018-07-11

Nietypowa sytuacja zasługuje na uwagę ...

czytaj więcej

Nadużycie wykorzystania obowiązku użyteczności publicznej w portach lotniczych Sardynii

2018-07-11

Kwestia obowiązku użyteczności publicznej była wielokrotnie poruszana na łamach Polskiego Rynku Transportu Lotniczego najczęściej w kontekście publicznego finansowania połączeń lotniczych choć ostatnio także w związku z działalnością samych portów lotniczych. Z przedstawionych wcześniej rozważań wyłania się system, który daje państwom członkowskim chcącym skorzystać z preferencyjnych przepisów dotyczących finansowania bardzo duża swobodę zarówno w wskazywaniu celu jak i konstruowaniu samego mechanizmu finansowania. Dlatego sytuacja, gdzie Komisja Europejska dopatrzyła się nadużycia wykorzystania obowiązku użyteczności publicznej, jak miało to miejsce w przypadku wsparcia dla portów lotniczych w Sardynii (sprawa SA.33983), jest nietypowa i zasługuje przez to na uwagę.

czytaj więcej

Utair: 9,7% więcej pasażerów w 2017

2018-07-06

Walne Zgromadzenie akcjonariuszy Utair zatwierdziło 28 czerwca 2018 roczne sprawozdanie finansowe, z którego wynika, że w 2017 roku przewozy grupy wzrosły do 7,3 mln pasażerów, tj. o 9,7% więcej rdr.

czytaj więcej

Utair: 9,7% więcej pasażerów w 2017

2018-07-06

Walne Zgromadzenie akcjonariuszy Utair zatwierdziło 28 czerwca 2018 roczne sprawozdanie finansowe, z którego wynika, że w 2017 roku przewozy grupy wzrosły do 7,3 mln pasażerów, tj. o 9,7% więcej rdr.

czytaj więcej

Nordica: 0,9 mln euro zysku w 2017

2018-07-04

W drugim roku swojego istnienia estoński przewoźnik Nordica, odnotował 0,9 mln euro zysku, przede wszystkim dzięki 68% wzrostowi liczby pasażerów. Narodowa linia lotnicza Estonii założona w 2015, rozpoczęła operacje sześcioma samolotami, w 2017 dodała do floty kolejnych 10, co czyni ją jedną z najszybciej rozwijających się linii lotniczych w Europie Północnej. 

czytaj więcej

Nordica: 0,9 mln euro zysku w 2017

2018-07-04

W drugim roku swojego istnienia estoński przewoźnik Nordica, odnotował 0,9 mln euro zysku, przede wszystkim dzięki 68% wzrostowi liczby pasażerów. Narodowa linia lotnicza Estonii założona w 2015, rozpoczęła operacje sześcioma samolotami, w 2017 dodała do floty kolejnych 10, co czyni ją jedną z najszybciej rozwijających się linii lotniczych w Europie Północnej.

czytaj więcej

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony