Barometr lotniska europ.
Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w lipcu 2017 wyniosła 9,6%. Do tak ogromnego wzrostu przyczyniły się te same czynniki, co w czerwcu i całym pierwszym półroczu. Stopniowe stabilizowanie się sytuacji polityczno-militarnej w najbardziej zapalnych regionach.
Ogromne znaczenie ma tez element bazy porównawczej – niska dynamika lipca 2016 (3,9%). Wyjątkowo wysoką dynamikę miały lotniska w krajach poza-unijnych (Turcja!), która rok temu odnotowała spadek ruchu (-5,5%). Nadal świetne wyniki mają porty w naszym regionie.
W barometrze uwzględnione jest 247 lotnisk europejskich – praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 247 lotnisk reprezentuje ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego.
Porty europejskie (dane miesięczne)
Miesiąc
|
2016/15 lub 2017/16 w %
|
2016/14 lub 2017/15 w %
|
2016/13 lub 2017/14 w %
|
Sierpień
|
2,0
|
7,4
|
15,1
|
Wrzesień
|
4,9
|
11,4
|
15,4
|
Październik
|
6,1
|
12,0
|
17,9
|
Listopad
|
7,1
|
11,7
|
17,5
|
Grudzień
|
10,9
|
15,8
|
22,2
|
ROK 2016
|
5,1
|
10,5
|
16,4
|
Styczeń 2017
|
8,9
|
15,5
|
21,2
|
Luty
|
5,2
|
15,8
|
21,5
|
Marzec
|
6,6
|
14,0
|
20,3
|
Kwiecień
|
14,1!!
|
17,4
|
21,3
|
Maj
|
8,2
|
12,5
|
18,7
|
Czerwiec
|
10,1
|
13,1
|
16,7
|
Lipiec
|
9,6
|
14,4
|
22,1
|
Lipiec 2017. Kraje UE i poza UE oraz ruch międzynarodowy i ruch krajowy.
Porównanie do 2016/15/14
|
Rok 2017/16
|
Rok 2017/15
|
Rok 2017/14
|
Porty w UE
|
7,6
|
14,9
|
22,1
|
Poza UE
|
17,5
|
12,6
|
22,0
|
Ruch międzynarodowy
|
10,3
|
15,7
|
23,2
|
Ruch międz. UE
|
8,1
|
16,4
|
24,4
|
Ruch międz. Non-UE
|
20,8
|
13,0
|
18,5
|
Ruch krajowy
|
8,3
|
10,6
|
19,1
|
Ruch krajowy UE
|
5,9
|
9,1
|
13,2
|
Ruch krajowy non-UE
|
12,4
|
13,1
|
30,5
|
Zmiany w liczbie startów i lądowań
Starty i lądowania
|
2017/2016
|
2017/2015
|
2017/2014
|
Łącznie
|
5,2
|
6,8
|
9,5
|
Kraje EU
|
4,4
|
7,8
|
10,0
|
Kraje non-EU
|
8,0
|
3,6
|
7,9
|
Dane historyczne
W maju 2017 wzrost ruchu w portach unijnych (7,7%) był niższy niż w poza-unijnych (9,9%) - w kwietniu było to, odpowiednio - 14,1% i 14,2%. W marcu - 6,4% i 7,4%, w lutym - 5,5% i 4,2%, w styczniu 10,0% i 5,4%, w grudniu 2016 - 11,8% i 3,9%,w listopadzie 8,0% i 3,9%, w październiku 7,1% i 2,7%,we wrześniu 6,8% i -1,2%, w sierpniu 4,5 i -6,1%, w lipcu 6,8 i -5,5%, czerwcu 5,1% i -6,9%.
Coraz wyższa dynamika rynku tureckiego – 26,1%, a, po raz kolejny, w Rosji – 16,2% oraz na Ukrainie – 20,9.
Cały czas rozwijają się wszystkie najważniejsze segmenty ruchu, nie tylko te obsługiwane przez tanie linie. Wyniki największych graczy europejskich podajemy w Barometrach Wyniki przewozowe największych linii europejskich.
Z punktu widzenia geograficznego cały czas wręcz fantastyczne wyniki mają kraje w Europie Środkowej. To przede wszystkim efekt coraz ostrzejszej walki konkurencyjnej FR – W6. Ten drugi przewoźnik osiąga wciąż rewelacyjne wyniki przewozowe – w czerwcu indeks wzrostu ruchu – 23,6%, a współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich – 92,3%. W Europie Zachodniej prawie wszystkie kraje odnotowały bardzo wysokie lub wysokie indeksy wzrostu.
Stałym trendem jest zjawisko, iż wzrost liczby rejsów jest zdecydowanie niższy niż liczby pasażerów. Wynika to z faktu, ze tanie linie rozwijają się szybciej niż tradycyjne i przewoźnicy starają się wykorzystywać coraz większe, a więc i ekonomiczniejsze samoloty. Cały czas poprawiają się LF-y.
Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) w zdecydowanej większości krajów europejskich: 07.2017 do 07.2016
Kraj
|
AL
|
AT
|
BE
|
BG
|
HR
|
CY
|
ME
|
CZ
|
DK
|
EE
|
FI
|
FR
|
Indeks
|
26,4
|
7,1
|
9,3
|
19,0
|
20,1
|
14,4
|
26,1
|
19,2
|
1,5
|
14,8
|
8,1
|
5,7
|
Kraj
|
GR
|
GE
|
ES
|
NL
|
IE
|
IL
|
LT
|
LV
|
MD
|
DE
|
NO
|
PT
|
Indeks
|
11,9
|
58,8
|
9,5
|
11,8
|
5,1
|
18,9
|
12,6
|
14,0
|
39,3
|
6,5
|
4,5
|
18,4
|
Kraj
|
RU
|
RO
|
RS
|
SK
|
SI
|
CH
|
SE
|
TR
|
UA
|
HU
|
GB
|
IT
|
Indeks
|
16,2
|
24,1
|
14,8
|
11,9
|
14,3
|
9,5
|
9,1
|
17,8
|
24,6
|
13,6
|
5,8
|
8,2
|
Uwaga: nie pokazujemy indeksu dla Polski, gdyż ACI nie dysponuje danymi z niektórych polskich lotnisk. Szczegółowe, pełne dane dla rynku polskiego można znaleźć w naszych Barometrach Polska.
Cały czas wyjątkowo dynamicznie rośnie ruch w tych krajach europejskich, które skorzystały na niepokojach politycznych w krajach Afryki Północnej i na Bliskim Wschodzie. To, między innymi, Portugalia, Cypr, Hiszpania, niektóre kraje bałkańskie. Być może obserwujemy już pewne spowolnienie ruchu w Wielkiej Brytanii związane z BREXIT-em.
Jak pokazuje Barometr Polska lipiec 2017 również w Polsce miał miejsce bardzo duży wzrost ruchu – 18,3%.
Największe huby europejskie – lipiec 2017 (zmiany w %) i narastająco
Lotnisko
|
Miejsce w
mies.
|
Pax
(tys.)
|
Zmiana w
2017/16
|
Zmiana
2017/15
|
Narastająco
2017/16
|
Narastająco
2017/15
|
Londyn/LHR
|
1
|
7 535
|
1,2
|
3,3
|
3,4
|
4,3
|
Paryż/CDG
|
2
|
6 863
|
5,4
|
4,4
|
5,3
|
5,1
|
Amsterdam
|
3
|
6 739
|
5,6
|
13,9
|
8,2
|
18,5
|
Frankfurt
|
4
|
6 390
|
4,4
|
2,3
|
4,5
|
3,3
|
Stambuł
|
5
|
6 384
|
17,6
|
12,0
|
1,8
|
2,1
|
Madryt
|
6
|
5 086
|
3,7
|
10,7
|
6,9
|
15,7
|
Monachium
|
9
|
4 369
|
6,1
|
10,9
|
6,4
|
9,2
|
Rzym/FCO
|
10
|
4 278
|
-2,7
|
2,7
|
-0,7
|
3,7
|
Kopenhaga
|
19
|
3 009
|
0,9
|
10,4
|
2,1
|
12,9
|
Zurych
|
20
|
2 981
|
4,5
|
11,7
|
6,8
|
14,6
|
Stabilnie niskie, ze znanych względów, są indeksy LHR. Zwolnił AMS, ale indeks do 2015 nadal bardzo wysoki. Przyśpiesza IST (i THY). Notuje już spore wzrosty również do 2015. FCO coraz silniej odczuwa praktyczne bankructwo „Alitalii Nr2”.
Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – lipiec 2017 i narastająco
Lotnisko
|
Miejsce
mies.
|
Pax
(tys.)
|
Zmiana
2016/15
|
Zmiana
2016/14
|
Narastająco
2017/16
|
Narastająco
2017/15
|
Barcelona/BCN
|
7
|
5 038
|
8,0
|
18,4
|
8,4
|
21,6
|
Londyn/LGW
|
8
|
4 750
|
2,8
|
9,8
|
8,1
|
15,1
|
Palma De Mallorca
|
12
|
4 157
|
5,2
|
18,7
|
6,6
|
19,0
|
Antalya
|
13
|
4 118
|
64,2
|
-4,0
|
38,2
|
-10,0
|
Paryż/ORY
|
15
|
3 162
|
1,9
|
8,7
|
4,1
|
9,5
|
Dublin
|
16
|
3 121
|
5,9
|
15,8
|
6,1
|
19,4
|
Manchester
|
17
|
3 039
|
7,5
|
18,7
|
11,6
|
22,1
|
Stambuł/SAW
|
18
|
3 024
|
12,7
|
8,6
|
3,5
|
13,0
|
Lizbona
|
21
|
2 709
|
17,2
|
30,8
|
21,3
|
31,1
|
Oslo
|
22
|
2 656
|
9,4
|
10,7
|
7,7
|
11,6
|
Sztokholm/ARN
|
23
|
2 582
|
9,5
|
17,4
|
9,5
|
16,2
|
Londyn/STN
|
24
|
2 580
|
10,4
|
17,8
|
6,1
|
15,1
|
Bruksela
|
25
|
2 562
|
6,9
|
3,5
|
20,0
|
5,8
|
Ateny
|
26
|
2 559
|
7,8
|
19,7
|
8,2
|
18,3
|
Dusseldorf
|
27
|
2 557
|
5,0
|
11,3
|
10,7
|
13,9
|
Mediolan/MXP
|
29
|
2 300
|
16,2
|
22,4
|
15,0
|
18,6
|
Tel Awiw
|
30
|
2 220
|
12,7
|
22,2
|
16,3
|
26,1
|
Berlin/TXL
|
32
|
2 125
|
4,0
|
7,7
|
1,9
|
2,6
|
Helsinki
|
34
|
1 768
|
10,4
|
13,9
|
8,9
|
14,2
|
Hamburg
|
35
|
1 760
|
8,6
|
15,4
|
9,6
|
13,0
|
Genewa
|
38
|
1 644
|
5,3
|
10,8
|
5,4
|
11,1
|
W portach nie-hubowych największy wpływ na wyniki mają cały czas tanie linie. Ich aktywność w ogromnym stopniu decyduje o wynikach przewozowych lotnisk. Ważne wyjątki to HEL, gdzie dynamiczny rozwój AY ma ogromny wpływ na wyniki oraz LIS i TAP.
Coraz dynamiczniej wraca ruch do Antalyi, ale dynamika do 2015 jest wciąż ujemna. Jeżeli sytuacja w Turcji i regionie będzie nadal w miarę stabilna to w przyszłym roku (dopiero) możemy spodziewać się wzrostów do 2015.
Wysoki indeks w HEL to efekt „przyśpieszenia” AY, który wykorzystuje nową flotę A350. Bardzo dobre wyniki ARN to, w znacznym stopniu, zasługa SAS, który rozwija tam połączenia nie-hubowe.
Po okresie osłabienia rośnie dynamika wzrostu ruchu w STN.
W aglomeracji berlińskiej cały, ogromny wzrost ruchu przejmuje południowe lotnisko Schonefeld. Tam skokowo rośnie oferowanie tanich linii, a głównie FR. Indeks do 2015 jest imponujący.
TLV i cały Izrael korzystają na szybkim rozwoju ofert tanich i ultra-tanich linii. Choć nie tylko (na przykład LOT).
Koniec części pierwszej.
Opracował na podstawie danych ACI-Europe - i innych źródeł
Marek Serafin
ACI | Komunikacja | Lotnisko | Oferowanie | Operacje lotnicze | Pasażer | Popyt | Praca | Przepustowość | Przewozy | Rozwój
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.