Barometr lotniska europ.
Lipiec był kolejnym, wspaniałym miesiącem sezonu letniego. Szczególnie imponujące były wyniki większości portów w naszym regionie.
Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej – lipiec 2017 (zmiany w %) oraz narastająco.
Lotnisko
|
Miejsc
mies.
|
Pax
(tys.)
|
Zmiana
2017/16
|
Zmiana
2017/15
|
Narastająco
2017/16
|
Narastająco
2017/15
|
Moskwa/SVO
|
11
|
4 220
|
22,9
|
24,9
|
18,7
|
26,0
|
Moskwa/DME
|
14
|
3 512
|
5,8
|
-4,6
|
9,2
|
-0,2
|
Wiedeń
|
28
|
2 542
|
4,5
|
7,5
|
6,4
|
7,4
|
St. Petersburg
|
33
|
1 917
|
23,6
|
14,4
|
25,5
|
21,6
|
Warszawa
|
36
|
1 716
|
24,7
|
41,0
|
24,7
|
36,0
|
Praga
|
37
|
1 703
|
17,1
|
25,4
|
20,2
|
28,5
|
Budapeszt
|
46
|
1 328
|
15,4
|
22,9
|
14,6
|
27,0
|
Bukareszt
|
49
|
1 281
|
16,7
|
35,3
|
19,7
|
39,4
|
Kijów
|
54
|
1 143
|
20,2
|
43,5
|
27,6
|
46,6
|
Soczi
|
74
|
766
|
-3,0
|
28,0
|
9,1
|
-
|
Ryga
|
85
|
646
|
16,2
|
16,7
|
10,1
|
15,7
|
Belgrad
|
87
|
631
|
6,9
|
11,7
|
8,9
|
8,9
|
Jekaterynbyrg
|
88
|
630
|
30,9
|
19,5
|
26,4
|
23,7
|
Sofia
|
89
|
623
|
36,0
|
58,5
|
33,7
|
62,5
|
Kraków
|
98
|
553
|
13,3
|
28,4
|
16,6
|
35,7
|
Nowosybirsk
|
99
|
553
|
16,8
|
28,0
|
23,9
|
31,8
|
Katowice
|
100
|
539
|
23,9
|
26,2
|
19,0
|
24,0
|
Tbilisi
|
118
|
371
|
41,9
|
71,9
|
42,5
|
71,8-
|
Zagrzeb
|
121
|
350
|
14,1
|
25,7
|
10,3
|
17,7
|
Kiszyniów
|
124
|
334
|
34,8
|
26,1
|
27,5
|
23,5
|
Wrocław
|
128
|
311
|
22,5
|
23,3
|
19,2
|
22,3
|
Bratysława
|
129
|
304
|
18,4
|
21,0
|
6,8
|
47,8
|
Tirana
|
131
|
293
|
31,2
|
37,2
|
24,1
|
30,8
|
Kluż
|
132
|
285
|
45,3
|
74,8
|
59,9
|
81,3
|
Tallinn
|
136
|
271
|
19,1
|
17,2
|
16,6
|
17,5
|
Kowno
|
144
|
236
|
236,2
|
205,3
|
55,3
|
101,7
|
Prisztina
|
145
|
234
|
12,0
|
20,3
|
5,8
|
19,3
|
Poznań
|
146
|
227
|
1,5
|
8,7
|
1,6
|
9,0
|
Skopje
|
152
|
202
|
16,2
|
22,7
|
7,7
|
29,8
|
Ljubljana
|
153
|
198
|
21,4
|
15,3
|
21,0
|
15,4
|
Timiszoara
|
159
|
161
|
58,5
|
68,9
|
62,0
|
74,4
|
Podgorica
|
162
|
146
|
18,5
|
43,5
|
22,2
|
40,1
|
Sarajewo
|
164
|
140
|
28,3
|
56,8
|
12,3
|
18,8
|
Wilno
|
166
|
136
|
-63,8
|
-58,2
|
-0,3
|
14,7
|
Brno
|
178
|
95
|
16,1
|
2,1
|
14,3
|
-3,6
|
Charków
|
181
|
87
|
26,3
|
106,1
|
45,3
|
137,0
|
Lublin
|
202
|
46
|
16,2
|
28,4
|
24,9
|
183,2
|
Połąga
|
209
|
36
|
34,5
|
110,1
|
38,5
|
113,4
|
Uwaga:
Świetne wyniki mają wielkie i średniej wielkości porty rosyjskie, z tym, że DME nie odrobił jeszcze w pełni strat związanych głównie z bankructwem Transaero. Ogromny w tym udział mają tanie linie oraz SU – głównie SVO.
Utrzymująca się stabilna sytuacja na Ukrainie zdecydowanie sprzyja rozwojowi ruchu. NIewątpliwie kolejnym bardzo silnym impulsem jest wprowadzenie ruchu bezwizowego do UE.
Cały czas wspaniałe wyniki mają wszystkie duże porty. Nie tylko WAW i PRG, walczące o pozycję lidera w naszym regionie, ale i BUD, BUH i KBP. W przypadku aglomeracji warszawskiej musimy pamiętać, że obsługują ją dwa porty – WAW i WMI. W lipcu czerwcu obsłużyły one o 16,6% pasażerów więcej niż PRG. W czerwcu różnica wyniosła 18,9%, w maju 21,7%, w kwietniu - 14,2. W całym roku 2016 różnica wyniosła 20,1%, i była istotnie wyższa niż w 2015 - 14,6%. Rozwój PRG przyspiesza dzięki ekspansji tanich linii (FR). Jest bardzo prawdopodobne, że różnica będzie malała również dlatego, iż oba porty warszawskie mają coraz większe problemy z przepustowością, a szczególnie modliński. Piszemy o tym w Komentarzu tygodnia 08-14.09.2017.
Wciąż ogromną dynamikę mają prawie wszystkie rynki bałkańskie korzystające na równoległej ekspansji W6 i FR.
Cały region korzysta na szybkim rozwoju ofert tanich linii, gdyż kreowany jest nowy ruch turystyczny.
Wybrane porty regionalne – lipiec 2017 i narastająco (zmiany w %)
Lotnisko
|
Miejsce
mies.
|
Pax
(tys.)
|
Zmiana
2017/16
|
Zmiana
2017/15
|
Narastająco
2017/16
|
Narastająco
2017/15
|
Malaga
|
31
|
2 184
|
11,2
|
28,2
|
13,1
|
29,9
|
Alicante
|
39
|
1 632
|
11,5
|
30,5
|
13,5
|
31,9
|
Nicea
|
40
|
1 697
|
9,1
|
12,7
|
4,8
|
9,7
|
Ankara
|
41
|
1 578
|
42,2
|
43,6
|
14,2
|
19,2
|
Birmingham
|
42
|
1 438
|
17,6
|
34,2
|
16,3
|
31,3
|
Edynburg
|
43
|
1 412
|
6,2
|
16,2
|
8,9
|
20,6
|
Izmir
|
47
|
1 303
|
14,8
|
7,5
|
4,3
|
3,7
|
Kolonia
|
48
|
1 288
|
3,9
|
22,1
|
4,3
|
24,5
|
Mediolan/BGY
|
50
|
1 253
|
15,5
|
23,6
|
11,9
|
19,5
|
Faro
|
51
|
1 195
|
12,0
|
32,0
|
16,8
|
38,4
|
Berlin/SXF
|
52
|
1 175
|
14,1
|
61,4
|
16,5
|
62,8
|
Wenecja
|
53
|
1 162
|
5,4
|
17,7
|
6,5
|
17,3
|
Stuttgart
|
55
|
1 139
|
6,8
|
6,0
|
3,3
|
5,8
|
Keflavik
|
56
|
1 091
|
22,2
|
66,0
|
35,3
|
82,3
|
Gran Canaria
|
57
|
1 087
|
10,2
|
32,3
|
6,6
|
22,6
|
Glasgow
|
58
|
1 083
|
6,0
|
13,2
|
7,0
|
15,7
|
Porto
|
59
|
1 071
|
14,6
|
30,2
|
17,8
|
35,3
|
Larnaka
|
60
|
1 056
|
12,6
|
37,3
|
20,0
|
45,3
|
Lyon
|
61
|
1 046
|
6,8
|
22,1
|
7,9
|
17,1
|
Marsylia
|
65
|
951
|
8,1
|
12,9
|
5,7
|
8,1
|
Mediolan/LIN
|
66
|
946
|
-0,7
|
-2,6
|
-0,1
|
0,3
|
Tuluza
|
70
|
856
|
19,7
|
23,7
|
15,9
|
19,6
|
Bolonia
|
71
|
837
|
7,2
|
20,8
|
6,7
|
20,7
|
Bazylea
|
72
|
820
|
9,5
|
11,9
|
6,0
|
10,5
|
Charleroi
|
73
|
799
|
10,8
|
12,9
|
4,4
|
12,0
|
Walencja
|
76
|
717
|
14,3
|
30,9
|
15,1
|
30,5
|
Goeteborg
|
78
|
684
|
10,3
|
15,5
|
6,3
|
10,7
|
Malta
|
79
|
677
|
15,4
|
22,7
|
19,2
|
30,1
|
Hanower
|
81
|
660
|
14,9
|
17,4
|
6,8
|
6,7
|
East Midlands
|
93
|
588
|
3,1
|
9,2
|
4,4
|
10,1
|
Bergen
|
95
|
565
|
5,0
|
3,4
|
1,5
|
1,0
|
Eindhoven
|
96
|
561
|
11,7
|
26,7
|
28,0
|
29,5
|
Rzym/CIA
|
103
|
517
|
4,8
|
-17,9
|
5,9
|
-1,7
|
Sewilla
|
113
|
432
|
5,3
|
9,3
|
6,9
|
15,6
|
Londyn/LCY
|
115
|
408
|
-3,3
|
0,2
|
0,0
|
5,3
|
Stavanger
|
119
|
364
|
-0,1
|
-11,4
|
-0,9
|
-8,1
|
Luksemburg
|
120
|
356
|
19,5
|
30,9
|
18,6
|
34,9
|
Trondheim
|
122
|
348
|
-0,8
|
-1,8
|
0,4
|
2,2
|
Girona
|
130
|
302
|
17,5
|
19,7
|
16,4
|
10,2
|
Cork
|
135
|
273
|
6,1
|
12,6
|
2,1
|
10,6
|
Brema
|
139
|
266
|
-2,0
|
1,2
|
-4,1
|
-5,7
|
Sztokholm/NYO
|
141
|
249
|
5,4
|
17,6
|
2,9
|
19,6
|
Malmoe
|
156
|
172
|
-2,8
|
-7,5
|
-0,8
|
3,6
|
Sztokholm/BMA
|
158
|
164
|
6,9
|
13,1
|
1,9
|
3,0
|
Szczególnie w szczycie sezonu letniego porty położone w regionach turystycznych – Półwysep Iberyjski (Portugalia!), Cypr, Malta osiągają, ze znanych powodów (kryzys w krajach Afryki Północnej i częściowy w Turcji) świetne wyniki. Prawie wszystkie mają dynamikę wzrostu do 07.2015 powyżej 30%!!
Po latach głębokiego kryzysu zaczyna rosnąć ruch w GRO.
W portach regionalnych, prawie zawsze, liderami wzrostu są tanie linie. Tam gdzie mają one ograniczoną aktywność (wiele portów w Niemczech i Francji) wyniki są relatywnie słabe. W Niemczech rozwija się konkurencja FR-EW. ma ona coraz większy wpływ na rynek. Kolejne zmiany przyniosą efekty bankructwa AB.
Icelandair (i Keflavik) idą „jak burza” wciąż rozwijając tranzytowe przewozy transatlantyckie, szczególnie w szczycie przewozów północnoatlantyckich.
W Norwegii rozwój ruchu w większości portów „dusi” specjalny podatek od podróży lotniczych i powiązany z nich częściowy bojkot rynku ze strony FR.
Niezłe wyniki miała znaczna część portów brytyjskich, ale tu coraz ważniejsze pytanie dotyczy „warunków rozwodu”, dotyczących transportu lotniczego, które dopiero będą negocjowane przez UE i UK.
Czytaj także:
Barometr lotniska europejskie - lipiec 2017. Kolejny wspaniały miesiąc
Marek Serafin
PRTL.pl
Główne źródło danych: ACI Europe
ACI | Komunikacja | Konkurencja | Linie lotnicze | Lotnisko | Odprawa pasażerska | Pasażer | Połączenia | Popyt | Praca | Przepustowość | Przewozy
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.