INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr Świat


Barometr Świat - sierpień 2017. Rynkowa hossa trwa

Marek Serafin, 2017-10-31
     

W sierpniu wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie aż 7,2%. W dwóch miesiącach szczytu letniego (lipiec i sierpień) wyniósł łącznie 7,1%, a więc był aż o 1,5ppct wyższy niż w roku ubiegłym. To oznacza, że cały czas indeks wzrostu jest powyżej średniej pięcioletniej – obecnie 6,5%. Jednak trend wzrostu, w porównaniu z końcem ubiegłego roku, dość znacznie osłabł. Wtedy, po anualizacji, miał charakter dwucyfrowy obecnie zbliża się do 6%. LF był minimalnie wyższy niż rok temu, ale był minimalnie niższy niż w rekordowym sierpniu 2015.

 

Bardzo osłabł wpływ niskich cen na dodatkowe pobudzanie popytu. Po prostu zatrzymał się ich trend spadkowy. Można już mówić o delikatnym trendzie wzrostowym,. Stabilizują się też czynniki ogólno-ekonomiczne, ale na dobrym, wysokim poziomie. To wszystko wskazuje, że rok 2017 będzie okresem wzrostu przewozów pasażerskich na poziomie wyższym od średniej wieloletniej. Jednak wejdziemy w rok 2018 z trendem wzrostowym znacznie już osłabionym.

 

Po raz kolejny indeks wzrostu na połączeniach międzynarodowych był niższy niż na krajowych. To w ogromnym stopniu zasługa rynku chińskiego.

 

Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.

 

Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.

 

Dane przewozowe IATA za sierpień 2017 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z sierpniem 2016 oraz PLF.

 

Region
Sierpień 2017/2016
Narastająco 2017/2016
Zmiana
 RPK %
Zmiana ASK %
PLF
w %
Zmiana
 PLF ppct
Zmiana
RPK %
Zmiana
ASK %
PLF
w %
Zmiana
PLF ppct
Europa
7,0
5,7
88,0!!
1,1
8,7
6,6
84,0!
1,6!
Ameryka Płn.
6,0
4,7
86,1
1,0
4,5
4,1
84,0!
0,4
Azja/Pacyfik
9,0
8,6
82,6
0,3
10,2
8,3
81,1
1,4
Afryka
5,7
3,1
75,6
1,9
7,4
3,6
70,3
2,5
Ameryka Łac.
7,5
6,9
81,7
0,4
7,5
5,7
81,8
1,4
Bliski Wsch.
5,4
5,4
81,1
0,0
7,0
7,3
75,5
+0,2
Łącznie
7,2
6,3
84,5
0,7
7,9
6,5
81,7
1,1

 

 

Komentarz

I w tym miesiącu wyniki linii europejskich robią szczególne wrażenie. Ich LF jest zdecydowanie najwyższy. Po raz drugi od bardzo wielu miesięcy wyprzedziły linie północnoamerykańskie. To efekt świetnej sytuacji rynkowej, polityki otwartego nieba w UE i „okolicach” oraz szczególnej agresywności tanich linii, których udział w rynku stale rośnie. LF Ryanaira przekracza 95%!!, a indeks wzrostu przewozów jest stale dwucyfrowy. Ale, jak pokazują dane z naszych kolejnych raportów Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich wysokie indeksy wzrostu osiąga też większość linii sieciowych. W sierpniu bardzo wysokie, jak na siebie, indeksy wzrostu miał rynek północno-amerykański. Stabilnie dobre wyniki mają linie azjatyckie.

 

Linie bliskowschodnie przestały wreszcie odnotowywać spadki LF-ów, ale dzięki zdecydowanie wolniejszemu tempu wzrostu oferowania. Chyba na dość długi czas możemy zapomnieć o dwucyfrowych indeksach wzrostu. W tej sytuacji stabilnym liderem światowym, pod względem tempa wzrostu przewozów, stają się linie azjatyckie. Choć i przewoźnicy europejscy nie pozostają daleko w tyle. 

 

Przewozy międzynarodowe i krajowe: sierpień 2017 do sierpnia 2016 i narastająco.

 

 
Region
 Sierpień 2017/2016
Narastająco 2017/2016
Zmiana
 RPK %
Zmiana
ASK %
PLF
 %
Zmiana
PLF
Zmiana
RPK
Zmiana
ASK
PLF
%
Zmiana
PLF
Europa
6,9
5,5
88,3!!
1,2
8,7
6,4
84,6!
1,8!
Ameryka Płn.
5,5
   3,9
86,6
1,4
4,8
4,1
82,2
0,6
Azja/Pacyfik
8,6
8,3
81,4
0,2
9,2
7,6
79,9
1,2
Afryka
6,4
3,4
75,7
2,1
8,3
4,0
69,8
2,7
Ameryka Łac.
9,3
10,1
82,7
-0,6
10,3
8,2
82,4
1,6
Bliski Wsch.
5,5
5,1
81,4
0,3
7,3
7,2
75,7
0,1
Łączn. międz.
7,0
6,1
84,5
0,8
8,2
6,6
81,0
1,2
Brazylia
5,5
3,6
80,3
1,4
2,0
1,0
80,8
0,8
Chiny
10,0
10,4
85,6
-0,3
13,9
11,8
84,5
1,6
Indie
16,0
15,1
82,9
0,6
17,3
15,2
85,0
1,5
Japonia
9,0
2,8
78,7
4,4
6,9
1,7
70,3
3,4
Rosja
8,3
8,4
89,1!!
-0,1
11,5
12,4
80,8
-0,6
USA
6,4
5,3
85,6
0,8
4,3
4,0
85,0
0,2
Łącznie kraj.
7,6
6,9
84,5
0,6
7,5
6,4
83,0
0,8
 

Na trasach międzynarodowych i krajowych kontynuowane są trendy obserwowane w poprzednich miesiącach. Linie europejskie nadal osiągają najlepsze wyniki, jeżeli chodzi o indeks wzrostu przewozów oraz poziom LF-a, ze wszystkich rynków wysoko rozwiniętych. Ogromna w tym zasługa tanich linii. Wciąż mknie do przodu chiński rynek domestic. To on, wraz z USA ma największy zdecydowanie udział w światowych przewozach, jeżeli chodzi o trasy krajowe. USA to aż 15% rynku globalnego, a Chiny już 8,7%!!. Żaden z pozostałych rynków domestic nie zbliża się do 2%.W tym miesiącu znacznie przyspieszyła, dzięki znacznie większym wzrostom oferowania, dynamika wzrostu przewozów linii z USA i całej Ameryki Północnej. Wcześniej wzrost popytu był mocno tłumiony. Po bankructwie Transaero nadrabia teraz straty z roku 2016 rynek rosyjski.

 

Przewozy cargo

Wzrost przewozów cargo w sierpniu 2017 wyniósł aż 12,1%. Był to jeden z wielu, w tym roku, miesięcy ze wzrostem dwucyfrowym. Nadal świetne wyniki osiągają linie europejskie. Głównym generatorem wzrostu był tak jak w poprzednich miesiącach szybki wzrost wymiany towarowej. Bardzo wiele firm stara się szybko odnowić swoje zapasy.

 

Nadal znacznie poprawia się współczynnik wykorzystania pojemności frachtowej (FLF). Tym razem aż o 2,8ppct – do 43,3%. Tu ogromną rolę odgrywa ostrożny wzrost oferowania- jedynie o 4,7%.

 

Wyniki:

Linie europejskie: wzrostprzewozów aż o 11,8% przy wzroście oferowania tylko o 5,1%, FLF: 43,5%, poprawa o 2,6ppct.

Przewoźnicy azjatyccy – indeks wzrostu - 11,3%, a FLF aż 54,2% (+2,7ppct).

 

Wyniki narastająco:

Globalnie: FTK – +10,5%, FLF 44,3% (+2,7ppct)

Linie europejskie: FTK +13,2% !!, FLF 46,0% (+3,0ppct!!),

Linie azjatyckie: FTK +10,4%, FLF 54,0%!! (+2,7%).

 

 

Słowniczek

RPK - ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.

ASK - ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.

PLF - współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

Źródło: IATA, PRTL.pl

 

 

 

 

 

Tagi:

Cargo | IATA | Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Obłożenie | Oferowanie | Połączenia | Popyt | Praca | Przewozy | Rozwój


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony