INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich - sierpień 2017

Marek Serafin, 2017-10-26
     

Wyniki sierpnia, jak prawie zawsze na europejskim rynku lotniczym są bardzo podobne do lipca, a więc i tym razem bardzo dobre. Są kontynuacją świetnej wielomiesięcznej hossy rynkowej w Europie, a szczególnie w naszym regionie. Świadczą o tym wyniki większości linii rozkładowych, a w Europie Środkowo-Wschodniej Wizz Aira, LOT-u (na ile je znamy) oraz większości lotnisk - patrz kolejne raporty Barometr europejskich lotnisk oraz częściowe dane dotycząceprzewozów Ryanaira.

 

Nasz raport dotyczy, z niewielkimi wyjątkami, wszystkich najważniejszych graczy na naszym kontynencie i bardzo dobrze pokazuje najważniejsze procesy dotyczące popytu i podaży oraz trendy zmian rynkowych.

 

Wyniki sierpnia 2017 w porównaniu z sierpniem 2016

 
Linia lotnicza
Pax
[tys.]
Zmiana
[%]
RPK
[mln]
Zmiana
[%]
LF
[%]
Zmiana
[ppct]
LH Grupa
12 544
17,4
26 157
14,0
85,8
1,2
LH
6 109
3,9
14 925
3,4
85,8
1,8
LX
1 835
1,3
4 460
3,4
86,8
0,7
OS
1 328
14,7
2 236
9,7
84,1
-0,2
SN + EW
3 324
75,7
4 561
108,0
85,7
-0,1
AF/KL Grupa
9 351
5,1
26 576
3,4
90,1
1,5
AF
4 604
5,1
13 981
3,7
88,5
2,1
KL
3 019
6,4
9 480
2,6
91,4
0,7
HV
1 729
3,0
3 115
4,4
93,6
1,5
IAG Grupa
10 650
0,7
24 766
1,2
86,5
0,6
BA
 
 
13 582
-0,6
85,6
0,2
IB
 
 
5 451
6,5
86,1
0,9
EI
 
 
2 376
10,2
87,3
-1,2
VY
 
 
3 357
-5,2
90,7
3,3
SK
2 656
0,1
3 842
2,3
80,0
-2,8
AY
1 081
10,1
2 902
14,7
85,8
2,7
FR
12 700
10,0
 
 
97,0
1,0
U2
8 219
9,4
 
 
96,3
1,4
DY
3 280
14,2
6 302
25,9
91,1
1,4
W6
2 888
24,4!!
 
 
95,4
2,4

 

Wyniki narastająco i porównanie z okresem styczeń - sierpień 2016

 

Linia lotnicza
Pax
[tys.]
Zmiana
[%]
RPK
[mln]
Zmiana
[%]
LF
[%]
Zmiana
[ppct]
LH Grupa
85 545
17,1
174 610
14,9
81,0
2,1
LH
43 778
4,4
102 952
4,2
81,7
2,9
LX
12 473
4,7
30 425
9,4
81,9
2,0
OS
8 502
14,0
13 587
8,7
76,9
0,2
SN + EW
21 187
75,5
27 834
113,8
79,8
0,4
AF/KL Grupa
66 157
6,1
184 190
5,4
87,3
1,4
AF
34 207
3,0
97 493
3,2
85,9
1,4
KL
21 742
7,8
69 040
6,5
88,8
1,3
HV
10 208
13,9
17 657
13,9
90,2
0,8
IAG Grupa
70 195
3,4
168 664
3,3
82,5
0.7
BA
 
 
98 396
1,1
81,7
0,3
IB
 
 
36 296
6,5
83,7
1,7
EI
 
 
14 357
12,7
81,6
-0,3
VY
 
 
19 615
2,4
85,1
2,0
SK
19 267
4,5
25189
9,0
76,0
0,7
AY
7 873
7,9
20 257
10,9
84,2
4,0
FR
86 570
12,0
 
 
 
 
U2
55 163
10,0
 
 
 
 
DY
21 915
13,3
40 518
22,4
88,2
0,4
W6
15 674
23,7
 
 
 
 
 

Uwagi:

  • Tak wysokie indeksy wzrostu przy grupie LH wynikają w znacznym stopniu z faktu, że SN Brussels formalnie dołączyła do niej na początku 2017.
  • Przy analizie danych narastająco należy pamiętać o efekcie roku przestępnego.

 

Na całym rynku europejskim nadal trwa świetna passa europejskiego. Trendy zmian też nie zmieniają się. Wciąż liderami są ultra-tanie i tanie linie, które bardzo agresywną polityką cenową kreują nowy popyt. Dotyczy to w szczególności naszego regionu, w którym uśpiony popyt jest wciąż bardzo duży. Od dłuższego czasu nie widać bezpośrednich zagrożeń terrorystycznych dla lotnictwa cywilnego.

 

Jeżeli chodzi o wyniki sierpnia to warto zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów:

  • po długim okresie „postu” Austrian coraz aktywniej wykorzystuje świetną koniunkturę rynkową w naszym regionie,
  • w swojej grupie zdecydowanym prymusem jest KL. Jego ogromna efektywność i sprawność handlowa nie podlega wątpliwościom, szczególnie, gdy uwzględnimy, że przewoźnik ma wciąż dość przestarzałą strukturę floty dalekiego zasięgu,
  • Wśród tanich linii tylko Vueling notuje słabe wyniki, natomiast EW mknie do przodu rozwijając szczególnie aktywnie połączenia dalekiego zasięgu,
  • Finnair kontynuuje strategię bardzo szybkiego rozwoju, szczególnie połączeń dalekiego zasięgu (Azja). Świetnie wykorzystuje nowe A350 XWB, których jest pierwszym europejskim użytkownikiem,
  • wejście do grupy IAG świetnie służy EI. Wciąż korzysta na ograniczeniach LHR. Uzupełnianie tego hub-u to już jego i DUB rola strategiczna,
  • „szaleje” W6 osiągając nie tylko ultra-wysokie indeksy wzrostu, ale rekordowe, jak dla siebie, LF-y.

 

A tytułem bardzo ogólnego podsumowania warto zauważyć, że prawie wszyscy liderzy rynkowi zdecydowanie podnoszą i tak już wysokie LF-y. To ogranicza walkę konkurencyjną i pozwala im koncentrować się na poprawianiu rentowności siatki połączeń.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | Konkurencja | Linie lotnicze | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Popyt | Praca | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony