INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich - wrzesień 2017

Marek Serafin, 2017-11-20
     

Trwa okres hossy na europejskim rynku lotniczym. Wrzesień to ostatni miesiąc szczytu letniego, ale i okres powrotu ruchu biznesowego. Tak, jak i w poprzednich miesiącach wyjątkowo dobre wyniki osiągają tanie linie, szczególnie w naszym regionie - patrz Wizz Air.

 

Nasz raport dotyczy, z niewielkimi wyjątkami, wszystkich najważniejszych graczy na naszym kontynencie i bardzo dobrze pokazuje najważniejsze procesy dotyczące popytu i podaży oraz trendy zmian rynkowych.

 

Wyniki września 2017 w porównaniu z wrześniem 2016

 

Linia lotnicza
Pax
[tys.]
Zmiana
[%]
RPK
[mln]
Zmiana
[%]
LF
[%]
Zmiana
[ppct]
LH Grupa
12 680
17,8
24 609
12,9
83,8
1,4
LH
6 329
4,2
14 258
1,9
84,6
1,9
LX
1 728
2,7
4 044
3,2
82,1
0,0
OS
1 323
12,9
2 021
9,7
80.7
1,3
SN + EW
3 355
77,3
4 312
108,4
84,2
0,5
AF/KL Grupa
8 901
4,8
23 966
4,2
88,4
2,1
AF
4 453
3,5
12 320
3,9
86,3
2,6
KL
2 883
6,4
8 931
3,7
90,1
1,4
HV
1 564
5,9
2 716
7,2
92,8
1,5
IAG Grupa
9 870
2,5
23 077
3,1
85,6
1,5
BA
 
 
12 942
0,9
84,5
0,7
IB
 
 
4 987
8,6
87,5
3,3
EI
 
 
2 137
7,8
84,0
-0,8
VY
 
 
3 011
0,8
88,6
3,8
SK
2 565
-3,7
3 147
0,8
76,2
-1,4
AY
1 076
10,7
2 775
16,9
84,3
4,1
FR
11 800
10,0
 
 
97,0
2,0
U2
7 719
11,0
 
 
93,6
2,5
DY
3 165
14,0
5 996
29,0
89,7
0,3
W6
2 701
26,4
 
 
92,9
1,3
 

Wyniki narastająco i porównanie z okresem styczeń - wrzesień 2016

 

Linia lotnicza
Pax
[tys.]
Zmiana
[%]
RPK
[mln]
Zmiana
[%]
LF
[%]
Zmiana
[ppct]
LH Grupa
98 428
17,5
199 177
14,6
81,4
2,1
LH
50 108
4,4
117 210
3,9
82,0
2,7
LX
14 399
5,9
34 430
8,5
82,0
1,9
OS
9 825
13,9
15 603
8,8
77,4
0,3
SN + EW
24 542
75,8
32 146
113,1
80,3
0,3
AF/KL Grupa
75 058
6,0
208 157
5,2
87,5
1,5
AF
38 660
3,1
109 813
3,3
85,9
1,5
KL
24 625
7,6
77 971
6,2
88,9
1,3
HV
11 722
12,8
20 373
12,9
90,6
0,9
IAG Grupa
80 065
3,3
191 741
3,2
82,9
0,8
BA
 
 
111 338
1,1
82,0
0,3
IB
 
 
41 283
6,7
84,1
1,9
EI
 
 
16 494
12,1
81,9
-0,4
VY
 
 
22 626
2,2
85,6
2,2
SK
21 832
3,5
28 336
8,0
76,0
0,4
AY
8 948,5
8,2
23 032
11,6
84,3
4,1
FR
98 370
11,7
 
 
 
 
U2
62 882
10,1
 
 
 
 
DY
25 080
13,4
46 513
23,2
88,4
0,4
W6
18 375
24,1
 
 
 
 
 

Uwagi:

  • tak wysokie indeksy wzrostu przy grupie LH wynikają w znacznym stopniu z faktu, że SN Brussels formalnie dołączyła do niej na początku 2017,
  • przy analizie danych narastająco należy pamiętać o efekcie roku przestępnego.

 

Okres hossy na rynku przewozów lotniczych nie kończy się. Można by powtórzyć większość uwag z poprzednich miesięcy. Dopiero listopad może przynieść jakieś istotniejsze zmiany w związku z rozpoczęciem sezonu zimowego. Wciąż liderami są ultra-tanie i tanie linie, które bardzo agresywną polityką cenową kreują nowy popyt. Dotyczy to w szczególności naszego regionu, w którym uśpiony popyt jest wciąż bardzo duży.

 

W przypadku wrześnie warto zwrócić uwagę, miedzy innymi, na:

  • dwie linie, dla których nasz region jest bardzo ważny, sieciowa (Austrian) oraz ultra-tania (Wizz Air) notują wciąż świetne wyniki. W przypadku Wizz Air-a to wyniki wręcz rekordowe. Linię tę niewątpliwie dodatkowo „napędza” bardzo ostra walka konkurencyjna z Ryanairem,
  • irlandzka tania linia odnotowała minimalnie niższy indeks wzrostu i równocześnie rekordowo wysoki LF. Istotne znaczenie miała tu konieczność ograniczenia oferowania ze względu na zbyt małą liczbę „dostępnych” pilotów,
  • KL miał znacznie niższy indeks wzrostu ruchu niż w poprzednich miesiącach. Kluczową rolę odegrała tu bariera oferowania. Przewoźnik osiągnął wyjątkowo wysoki LF,
  • dwie tanie linie wchodzące w skład globalnych grup - Eurowings i Transavia utrzymują wciąż bardzo wysokie tempo wzrostu. W przypadku tego drugiego przewoźnika ogromne znaczenie ma szybki rozwój połączeń dalekiego zasięgu,
  • w grupie IAG świetnie rozwijają się „młodsi bracia” - zrestrukturyzowana Iberia i Aer Lingus. W przypadku tej drugiej linii decydujący wpływ ma strategia odciążania LHR i kierowania istotnej części ruchu transatlantyckiego przez Dublin,
  • jak już opisywaliśmy szczegółowo Finnair świetnie wykorzystuje nowe A350 XWB, których jest pierwszym europejskim użytkownikiem i rozwija dynamicznie połączenia do Azji. Stanowią one ponad 51% całej pracy przewozowej linii mierzonej w RPK. W roku 2017 przewozy AY do Azji wzrosły aż o 15%.

 

Nadal prawie wszyscy liderzy rynkowi zdecydowanie podnoszą i tak już wysokie LF-y. To ogranicza walkę konkurencyjną i pozwala im koncentrować się na poprawianiu rentowności siatki połączeń. Według cząstkowych danych od kilku miesięcy średnie wpływy jednostkowe przestały spadać, a w przypadku wielu linii i regionów, zaczęły nieznacznie rosnąć. To świetnie rokuje z punktu widzenia wyników finansowych.

 

 

Wyjaśnienie skrótów:

  • Zmiana - zmiana w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku (w procentach).
  • Pax - liczba pasażerów (w tysiącach).
  • RPK - praca przewozowa ustalona poprzez pomnożenie liczby płatnych pasażerów przez przeleciany przez nich dystans (w kilometrach).
  • LF - współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Konkurencja | Linie lotnicze | Obłożenie | Pasażer | Popyt | Praca | Przewozy | Rozwój


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony