INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Artykuły


Dobre wyniki polskiego rynku lotniczego w roku 2010

2011-01-26
     

Według danych podanych przez ULC polskie porty lotnicze obsłużyły w roku 2010 20,47 mln pasażerów. Oznacza to wzrost o 8,1% w stosunku do roku 2009. Łączna ilość pasażerów obsłużonych w roku 2010 była nieznacznie niższa - o 0,9%, niż w rekordowym roku 2008. Warto jednak zaznaczyć, że w drugiej połowie roku 2010 wyniki miesięczne były juz lepsze niż w analogicznych miesiącach lat 2007 - 2008. Dynamika wzrostu rynku polskiego była bardzo zbliżona do rynku globalnego i znacznie wyższa od europejskiego.

 

Rynek polski na tle rynku europejskiego i światowego

Według danych podanych przez ULC polskie porty lotnicze obsłużyły w roku 2010 20,47 mln pasażerów. Oznacza to wzrost o 8,1% w stosunku do roku 2009.

 

IATA nie opublikowała jeszcze danych za cały rok 2010 ale dane za 11 miesięcy wskazują, że dynamika wzrostu rynku polskiego była bardzo zbliżona do rynku globalnego (około 8%) i znacznie wyższa od europejskiego (około 5%).

 

Warto podkreślić, że tak dobre wyniki zostały osiągnięte pomimo zakłóceń operacyjnych związanych z erupcja islandzkiego wulkanu, remontem pasa w Warszawie we wrześniu 2010 oraz anomaliami pogodowymi. Według naszych ocen zakłócenia
te obniżyły dynamikę wzrostu rynku o 2-3 punkty procentowe.

 

Łączna ilość pasażerów obsłużonych w roku 2010 była nieznacznie niższa - o 0,9%,
niż w rekordowym roku 2008. Warto jednak zaznaczyć, że w drugiej połowie roku 2010 wyniki miesięczne były juz lepsze niż w analogicznych miesiącach lat 2007 – 2008.

 

Z tego punktu widzenia możemy stwierdzić, ze polski rynek lotniczy wyszedł
już z kryzysu. 

 

Na rynku nasilały się tendencje konsolidacyjne. Dotyczyło to szczególnie rynku tanich przewozów. Udział w tym rynku dwóch tanich linii: Wizz Air i Ryanair przekroczył 85%
i w drugiej połowie roku zaczął zbliżać się do 90%. Ich udział w łącznym rynku przewozów regularnych (za trzy kwartały 2010) wyniósł odpowiednio 24,5%
oraz 22,6%. Udział LOT-u był zbliżony do udziału Wizz Air. Przewozy Lufthansy były ponad trzykrotnie niższe niż LOT-u, ale niemiecki przewoźnik umocnił swoja dominację na rynku przewozów tranzytowych, szczególnie w polskich portach regionalnych.

 

Udział tanich linii w łącznym rynku przewozów regularnych - za trzy kwartały 2010, wzrósł z 55% do 55,4%.

 

Warszawa

Lotnisko Chopina obsłużyło 8.666 tys. pasażerów.

 

Dynamika wzrostu ruchu była istotnie niższa niż całego polskiego rynku i wyniosła 4,7%.

Główny powód to ograniczanie oferty przez tanie linie, które rozwijały się przede wszystkim w polskich portach regionalnych. Dodatkowo lotnisko Chopina było wyjątkowo mocno dotknięte zakłóceniami operacyjnymi, o których wspomnieliśmy powyżej.

 

Rok 2010 był kolejnym rokiem zmniejszenia się udziału lotniska warszawskiego w całym polskim rynku. Spadł on z 43,5% do 42,3%.

 

Poprawa pozycji Warszawy na lotniczej mapie Polski może nastąpić dopiero
po uruchomieniu lotniska w Modlinie.

 

Kraków

Port obsłużył 2.839 tys. pasażerów, co stanowi wzrost o 6,8%.

 

Warto odnotować, że lotnisko osiągnęło lepsze wyniki w drugiej połowie 2010.

 

Wzrost ruchu port zawdzięcza przede wszystkim Ryanairowi, którego udział w rynku wzrósł aż o 8,4 punktów procentowych i wyniósł 35%.

 

Katowice

Pyrzowice obsłużyły 2.366 tys. pasażerów i odnotowały zdecydowanie najniższy indeks wzrostu spomiędzy wszystkich dużych portów regionalnych, tylko 2,8%. Zadecydowało o tym ograniczanie oferty przewozowej przez dominującego przewoźnika - Wizz Air. Dodatnią dynamikę wzrostu lotniska zawdzięcza liniom charterowym, które zwiększyły swoje przewozy w 2010 roku o prawie 15%.

 

Gdańsk

Port im. Lecha Wałęsy obsłużył 2.210 tys. pasażerów i miał imponujący indeks wzrostu – 16,9%. Zawdzięcza go przede wszystkim dwóm tanim liniom: Wizz Air i Ryanair, których udział w łącznym oferowaniu z i do Gdańska znacznie przekroczył 60%.

 

Wrocław

Ilość obsłużonych pasażerów to 1.599 tys.

 

Lotnisko odnotowało rekordowy indeks wzrostu - 20,7%. O tak świetnych wynikach zadecydowało założenie w porcie bazy Wizz Air. Była to już piąta baza tej linii w Polsce.

 

Zwiększył również swoją ofertę Ryanair i łączny udział w oferowaniu obu tych linii wynosił około 60%. Udział LOT-u w oferowaniu przekraczał 25% i pod tym względem Wrocław był dla LOT-u drugim po Warszawie portem polskim.

 

Poznań

Port obsłużył 1.384 tys. pasażerów a indeks wzrostu wyniósł 12%.

 

Warto zauważyć, że szczególnie dobre wyniki lotnisko odnotowało w trzecim
i czwartym kwartale 2010.

 

Poznań, podobnie jak Katowice, ma w miesiącach letnich bardzo wysoki udział ruchu charterowego, przekraczający nawet 40%.

 

Do dobrych wyników lotniska przyczyniły się przede wszystkim dwie największe tanie linie, których udział w łącznym oferowaniu przewoźników rozkładowych zbliżył się do 70% oraz przewoźnicy charterowi.

 

Ukształtowała się wyraźnie wielka piątka polskich portów regionalnych.

We wszystkich, z wyjątkiem Krakowa, zdecydowanie dominowały cztery linie.
W segmencie tanich przewozów Wizz Air i Ryanair, a na rynku przewozów tradycyjnych – LOT i Lufthansa.

 

Mniejsze porty regionalne

Rzeszów – 452 tys. pasażerów, wzrost o 18,7%.

Łódź – 414 tys. pasażerów, wzrost o 32,5%.

Szczecin – 268 tys. pasażerów, spadek o 2,9% (jedyny port, który odnotował spadek przewozów).

Bydgoszcz – 266 tys. pasażerów, wzrost o 0,7%.

 

O wynikach w tych czterech portach decydowały w olbrzymim stopniu działania jednego przewoźnika – Ryanaira.

 

Dodatkowo warto wspomnieć o ponownym uruchomieniu połączeń krajowych Warszawa – Bydgoszcz, przy wsparciu finansowym lokalnych władz oraz o zwiększeniu oferowania Lufthansy na trasie Rzeszów – Frankfurt. Będzie to miało szczególne znaczenie w lecie 2011 kiedy spodziewane jest zawieszenie przez LOT połączeń
do Nowego Jorku.

 

Łódź rozwijała się jako „tania alternatywa dla Warszawy”.

 

Rok 2011

 

Przewoźnicy rozkładowi latający do Polski pozostawili oferowanie w sezonie Zima 2011/2011 na poziomie zbliżonym do poprzedniego sezonu zimowego, co powinno skłaniać do konserwatywnych prognoz. Jednak o wynikach w całym roku 2011 zadecyduje sezon letni. Jeżeli utrzyma się mocny trend wzrostowy związany
z nie-biznesowymi wyjazdami Polaków zagranicę oraz turystycznymi przyjazdami
do Polski, które koncentrują się w miesiącach letnich to indeks wzrostu całego rynku powinien zbliżyć się do indeksu z roku 2010, w granicach 8%.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tagi:

Lotnisko | Lotnisko Chopina | Lotnisko Gdańsk | Lotnisko Katowice | Lotnisko Kraków | Lotnisko Łódz | Lotnisko Poznań | Lotnisko Rzeszów | Lotnisko Szczecin | Lotnisko Wrocław | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony