INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


LOT ma godnego rywala w Europie Środkowej - to Ukraine International Airlines

Bartosz Czajka, 2018-03-28
     

Przylot pierwszego samolotu Boeing 787-9 do PLL LOT wzbudził niedawno ogromne zainteresowanie mediów i fanów branży lotniczej w Polsce. Na początku sezonu lato 2019 LOT zwiększy flotę samolotów długodystansowych do dwunastu egzemplarzy oferując najbardziej rozbudowaną siatkę połączeń w „Nowej Europie”. Ale konkurencja w naszym regionie nie śpi…

 

Ukraińskie Linie Lotnicze Ukraine International Airlines (UIA) kilka tygodni wcześniej odebrały pierwszy z czterech samolotów Boeing 777-200ER. Nowy typ samolotu we flocie UIA może zabrać na pokład aż 361 pasażerów, tj. o ponad 20 procent więcej niż 787-9 użytkowany przez LOT. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem flota ukraińskiego przewoźnika w 2019 przekroczy liczbę 50 egzemplarzy, czyli tyle ile obecnie liczy flota LOT!

 

 

Boeing 777 wchodzi do gry

 

Dwusilnikowe samoloty Boeing 777 miały w swoim założeniu wypełnić lukę pomiędzy samolotami Boeing 767 i 747 oraz wygrać konkurencję z czterosilnikowym Airbusem 340. Z perspektywy czasu można stwierdzić, że oba założenia sprawdziły się w stu a nawet dwustu procentach, bo samoloty 777 w wersji X będą na tyle duże i efektywne operacyjnie oraz ekonomicznie, że kontynuowanie przez amerykańskiego producenta programu 747 powoli przestaje się opłacać. 

 

Samolot Boeing 777-200ER to starszy i mniejszy brat 777-300ER, czyli samolotu, którym linie Emirates regularnie latają z Warszawy do Dubaju. Był on produkowany w latach 1996-2013 i zdobył uznanie wśród największych linii lotniczych na świecie: American Airlines, United Airlines, British Airways, Air France czy Singapore Airlines. W ostatnich kilku latach jego popularność gwałtownie spadła. Na światowym niebie pojawiły się nowe, bardziej oszczędne generacje samolotów: Boeing 787 oraz Airbus 350. Poza tym amerykański producent wprowadził na rynek samolot 777 w wersji 300ER, który okazał się bardziej efektywny zarówno z punktu widzenia zasięgu, jak i kosztów jednostkowych.

 

 

Czy Boeing 777 może być konkurentem dla 787? 

 

Na pierwszy rzut oka wydaje się to niemożliwe - średnie zużycie paliwa 777-200ER jest wyższe o 35% a maksymalna masa startowa (287 ton) jest większa o ponad 30 ton od 787-9… Przeprowadzona poniżej analiza kosztów pokazuje, że pod pewnymi warunkami to 777-200ER może być bardziej ekonomiczny niż najnowszy model Dreamliner’a, którego właśnie odebrał LOT.

 

 

W zasadzie wszystkie koszty operacyjne przelotu samolotem 777-200ER są wyższe od 787-9. Dwanaście lat eksploatacji ma negatywny wpływ na już wysokie parametry zużycia paliwa. Koszty obsługi technicznej używanego 777 są również zdecydowanie wyższe. Co zatem wpłynęło na decyzję UIA o pozyskaniu 777 w miejsce 787 lub podobnej wielkości Airbusa 330 lub 350, aby móc skutecznie konkurować z LOT?

 

W mojej ocenie są dwa kluczowe powody. Po pierwsze koszty wynajmu w przypadku używanego 777-200ER są zdecydowanie niższe. Wspomniany wcześniej spadek popularności tego typu wymusił na firmach leasingowych obniżenie cen wynajmu. Według specjalistycznych firm dokonujących wyceny samolotów za wynajem używanego Boeinga 777-200ER z 2005 roku linie lotnicze powinny zapłacić około 400 tysięcy dolarów miesięcznie. Dla porównania nowy samolot 787-9 to wydatek rzędu jednego miliona dolarów. Po drugie, UIA postawił na dużą gęstość siedzeń w klasie ekonomicznej, czego efektem jest liczba oferowanych miejsc w tej klasie wyższa o 30% w porównaniu z Dreamlinerem LOT.

 

 

Poniższy wykres przedstawia koszt rejsu w jedną stronę z czasem przelotu wynoszącym 10 godzin, czyli zbliżonym do czasu przelotu z Kijowa do Nowego Jorku. Pomimo dużo niższych kosztów wynajmu pełny koszt rejsu 787-9 jest wciąż niższy od 777-200ER (o około siedem procent), ale jeżeli porównamy koszty jednostkowe obu typów sprzętu to samolot 777-200ER linii UIA jest o 13 procent bardziej efektywny!

 

 

Warto w tym miejscu podkreślić, że ustawienie 7 foteli w rzędzie w klasie biznes, 8 foteli w klasie ekonomicznej premium oraz 10 foteli w rzędzie w klasie ekonomicznej to jednak niższy komfort w porównaniu z Dreamlinerem. Kadłub 777 jest wprawdzie szerszy o około 0,5 metra, ale kształt koła w miejsce owalnego przekroju kadłuba 787 nie pomaga… Mniejszy hałas, większa wilgotność powietrza oraz większe okna to kolejne elementy na korzyść samolotów użytkowanych przez LOT.

 

Jak pokazują poniższe zdjęcia wyposażenie kabiny, odległość pomiędzy rzędami wyrażona w calach (tzw. seat pitch), system oświetlenia oraz system rozrywki pokładowej w samolocie 777-200ER UIA oraz 787-9 LOT są bardzo podobne.

 

 

LOT ma godnego rywala na Ukrainie

 

Ukraina to strategicznie ważny rynek dla LOT. Siatka połączeń LOT z Polski na Ukrainę w ostatnim czasie dynamicznie rośnie a rynek ukraiński ma dla LOT ogromny potencjał zarówno w odniesieniu do ruchu bezpośredniego jak i tranzytowego. Bliska odległość między krajami powoduje, że koszty „dowiezienia” pasażera do portu przesiadkowego, czy to w Kijowie, czy w Warszawie są relatywnie niskie.

 

Przedstawione na początku niniejszego tekstu porównanie struktury floty obu przewoźników wskazuje na to, iż prywatni właściciele UIA dbają w coraz większym stopniu o efektywność kosztową użytkowanej floty. Mniejsza liczba typów samolotów, wysoka gęstość siedzeń oraz podobne lub niższe koszty pracy w porównaniu z Polską stwarzają możliwości realnego konkurowania cenowego z LOT oraz liniami nisko-kosztowymi.

 

Obecnie realizowana strategia LOT polegająca na dynamicznym rozwoju siatki połączeń długodystansowych i zdominowanie rynku tzw. Nowej Europy napotkała właśnie na pierwszą dużą barierę.

 


Bartosz Czajka

 

 

 

Tagi:

Boeing | LOT


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony