INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Przewozy pax


Barometr Polska wrzesień 2012. Nadal znaczny wzrost ilości obsługiwanych pasażerów

Marek Serafin, 2012-10-30
     

Podobnie jak w sierpniu rynek odnotował dość dużą dynamikę wzrostu przewozów, głównie dzięki znacznemu wzrostowi oferowania tanich linii, m.in. z aglomeracji warszawskiej (efekt Modlina) oraz istotnemu wzrostowi przewozów krajowych. Kontynuowany jest trend spadkowy na rynku przewozów charterowych.

 

 

Komentarz PRTL.pl

 

Cały rynek

Łączna ilość pasażerów obsłużonych w portach wyniosła 2 491 266 i wzrosła o 6,1%. Na wyniki września największy wpływ miały:

  • bardzo duży wzrost oferowania tanich linii, a przede wszystkim Ryanaira. Irlandzki przewoźnik zwiększył ilość foteli o 51,2%!! (609,7 tys.). W sierpniu wzrost wynosił 38,5%. Ten kolejny skok to efekt dołożenia oferowania w Modlinie. W przypadku Wizz Air wzrost oferowania wyniósł tylko 4,5% (467,1 tys.). FR zdobywa nad W6 coraz większą przewagę.
  • dość znaczny wzrost przewozów krajowych. Nie dysponujemy pełnymi danymi, ale dane przybliżone oraz informacje o oferowaniu wskazują, że wzrost mógł wynieść nawet około 20%.

 

Interpretując łączną dynamikę rynku musimy pamiętać, że pasażerowie w ruchu krajowym liczeniu są podwójnie - w porcie wylotu i przylotu. Bardzo wysoka dynamika wzrostu ruchu domestic oznaczała „nieproporcjonalnie” większą dynamikę całego rynku.

 

Łączne oferowanie linii rozkładowych wzrosło we wrześniu 2012 o 13,6%. W sierpniu wzrost był nieco mniejszy i wyniósł 12,8%.

 

Łączne przewozy w portach Chopina i Modlinie wyniosły 1 077,1 tys. pasażerów i były wyższe od przewozów z września 2011 (w WAW) o 8%. Udział portów aglomeracji warszawskiej w łącznych przewozach całego rynku wzrósł do 43,1%.

 

Jak podaliśmy w artykule Oferowanie w sezonie Zima 2012/13 w porównaniu z sezonem Zima 2010/11 części I i II łączne oferowanie w WAW i WMI linii rozkładowych, w najbliższym sezonie zimowym będzie stanowiło ponad 50% całego oferowania na rynku polskim.

 

Nie dysponujemy pełnymi danymi dotyczącymi przewozów charterowych, ale dane cząstkowe pochodzące między innymi z KTW i POZ pokazują, że trwa trend spadkowy na tym rynku.

 

Związany jest on z szeregiem bankructw polskich biur podróży oraz bankructwem OLT Express, który był również liczącym się przewoźnikiem charterowym.

 

 

 

Warszawa

 

Port Chopina

Według wstępnych danych przewozy we wrześniu wyniosły około 894 tys. pasażerów i spadły o 10% w porównaniu z wrześniem 2011.

 

Główny powód spadku to oczywiście przeniesienie operacji W6 do Modlina. We wrześniu 2011 oferowanie W6 w łącznym oferowaniu linii rozkładowych w Warszawie stanowiło 11,8%.

 

Oferowanie innych linii niż W6 było we wrześniu 2012 praktycznie na tym samym poziomie, co rok wcześniej - 899,6 tys. foteli - spadek o 0,3%.

 

Oferowanie LO wzrosło o 4,9% a udział przewoźnika wzrósł aż do 63,7%!!

 

Pozostałe linie rozkładowe zmniejszyły oferowanie w Warszawie o 8,3%.

 

Istotną rolę odegrało tu miedzy innymi zawieszenie połączenia WAW-MXP przez Lufthansę Italia i zmniejszenie oferowania przez DY.

 

Modlin

Przewozy wyniosły 183 113 pasażerów i w porównaniu z sierpniem były większe o 6,9%.

 

Oferowanie łączne W6 i FR - to 243,9 tys. foteli - wzrost aż o 16,1% w porównaniu z sierpniem. Udział w oferowaniu FR wzrósł do 44,9%.

 

Spadł znacznie, bo aż o 6 ppct. współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich, który wyniósł około 75%.

 

Najprawdopodobniej podobnie jak w sierpniu FR miał niższy współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich niż W6.

 

Nie powstrzymuje to przewoźnika przed znacznym zwiększaniem oferowania w sezonie zimowym - patrz cytowany powyżej artykuł.

 

Jak widać Ryanair jest przygotowany na „długi marsz”, albo inaczej mówiąc na znaczne inwestowanie w „bitwę o Modlin” z W6.

 

Kraków

Przewozy - 340 385 - wzrost do września 2011 o 11,7%, jak również do rekordowego dotychczas września 2007 - o 11,6%.

 

Oferowanie rozkładowe wzrosło o ponad 20% i wyniosło 381,5 tys. foteli.

 

Dominujący przewoźnik to FR - 156,5 tys. foteli - wzrost o 21%.

 

Według danych portu przewozy linii tradycyjnych wzrosły o 16%.

 

Jak pokazują dane dotyczące oferowania w najbliższym sezonie zimowym, KRK będzie jednym z nielicznych lotnisk polskich, które będą miały duże szanse na stabilny, duży wzrost ruchu w tym okresie.

 

Gdańsk

Przewozy wyniosły około 264 tys. pasażerów i wzrosły o 6%. Wzrost do 2010 wyniósł aż 19,4%.

 

Przewozy charterowe to 36 433 pasażerów.

 

Oferowanie rozkładowe wyniosło 298,3 tys. co oznacza wzrost o 13% w porównaniu z 2011.

Główny gracz w GDN - Wizz Air oferował 133,9 tys. foteli, co stanowiło wzrost o 9,8%.  

Oferowanie FR to 43,8 tys. foteli - wzrost o 7,4%.

  

Katowice

Przewozy 277 424 pasażerów - spadek o 6,8%,

Przewozy regularne 160 910 - +1,6%.

Przewozy charterowe 115 578 - spadek o 16,7%!!

 

Jak widzimy znacznie słabsze wyniki niż w sierpniu były związane ze większym spadkiem ruchu charterowego, który w sierpniu wyniósł 11,9% oraz znacznie mniejszym wzrostem ruchu regularnego - w sierpniu 8,5%.

 

Łączne oferowanie rozkładowe wyniosło 201,4 tys. foteli i wzrosło o 1,5%.

Współczynnik wykorzystania miejsc wyniósł niecałe 80% - linie rozkładowe.

„Dominator” - W6 oferował 135 tys. foteli - spadek o 2,2%.

 

Wrocław

Przewozy  198 493 pasażerów wzrost o 11,3%.

Łączne oferowanie linii rozkładowych wyniosło 200,5 tys. foteli - wzrost o 18,7%.

FR - oferowanie 97,1 tys. - wzrost aż o 39,5%.

W6 - oferowanie 26,6 tys. - spadek o 22,2%.

 

Tak duża różnica pomiędzy dynamikami wzrostu przewozów i oferowania linii rozkładowych wskazywałaby, ze spadły dość znacznie przewozy charterowe.

 

Ryanair zdecydowanie umacnia pozycję w swojej pierwszej polskiej bazie. Jego udział w oferowaniu zbliża się do 50%.

 

Poznań

Przewozy wyniosły 168 461 pasażerów - spadek o 2,4%.

Ruch regularny - 106 959 pasażerów - wzrost o 7,2%.

Ruch charterowy - 60 891 pasażerów - spadek aż o 15,6%.

Oferowanie wyniosło 144,5 tys. foteli i wzrosło o 14,2%.

FR- oferowanie 50,6 tys. - wzrost aż o 26,2%.

W6 - oferowanie 37,8 tys. - spadek o 6,2%.

Dane wskazują, że znacznie obniżył się współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich przez linie regularne. To najprawdopodobniej główny powód redukcji oferowania przez te linie w sezonie zimowym - patrz cytowany już artykuł.

 

Rzeszów

Przewozy - 54 606 pasażerów - wzrost o 7%.

Oferowanie - 58,9 tys. foteli - wzrost o 5,5%.

Oferowanie FR - 37,4 tys. foteli - bez zmian.

 

Szczecin

Przewozy 31 408 pasażerów  wzrost o 41,3%!!

 

Przewozy do WAW - 8825 pasażerów wzrost o 18,5% do 2011.Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich aż 82,1%!!

 

Przewozy do KRK 1975 pasażerów. Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich tylko około 52%.

 

Przewozy charterowe (4675) spadły o 13,1%.

 

Łódź

Przewozy łączne (44 443 pasażerów) wzrosły o 8,2%, a w tym:

  • na rejsach rozkładowych (36 291 tys. pasażerów) - wzrost o 16,6%.
  • na rejsach charterowych (8 152 pasażerów) - spadek 18,5%.

 

Bydgoszcz

Przewozy 34 933 pasażerów wzrosły o 21,7%.

 

Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze

Zejście z rynku OLT Express nie spowodowało dramatycznych zmian w strukturze geograficznej przewozów, choć niektóre porty (GDN, SZZ, WRO) odczuły je silniej niż inne. Zwiększył się znowu dystans pomiędzy KRK i GDN.

 

Gorsze wyniki notują też obecnie porty, w których duże znaczenie, w sezonie letnim, odgrywają operacje charterowe: KTW i POZ.

 

Łącznie przewozy w aglomeracji warszawskiej wzrosły o 8%. W sierpniu wzrost ten był większy: 11,2%.

 

 

 

Podsumowanie miesiąca

Trwa ekspansja rynkowa Ryanaira, który zdobywa coraz większą przewagę nad Wizz Air-em, który dokonuje obecnie konsolidacji i ograniczonej restrukturyzacji siatki połączeń.

 

Jak zwykle bardziej stabilnym i przewidywalnym segmentem rynku są przewozy linii tradycyjnych.

 

Trwa kryzys na rynku charterowym Można mieć tylko nadzieje, że sezon zimowy zostanie wykorzystany przez Tour Operatorów i biura podróży do „restrukturyzacji i konsolidacji” tego sektora.

 

Musza one pamiętać, że dla rosnącej liczby pasażerów alternatywą dla pakietów turystycznych zawierających przeloty charterowe są samodzielnie „organizowane” wakacje z wykorzystaniem przelotów tanimi liniami oraz indywidualnym rezerwowaniem hoteli przez Internet.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl

 

 

Wcześniejsze Barometry Polska dostępne są w zakładce:

Rynek lotniczy / Przewozy Pax

 

 

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko Bydgoszcz | Lotnisko Chopina | Lotnisko Gdańsk | Lotnisko Katowice | Lotnisko Kraków | Lotnisko Łódz | Lotnisko Modlin | Lotnisko Poznań | Lotnisko Rzeszów | Lotnisko Szczecin | Lotnisko Wrocław | Połączenia | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony