INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Przewozy pax


Barometr Polska październik 2012. Wciąż dobre wyniki przewozowe polskich lotnisk

Marek Serafin, 2012-11-22
     

W ostatnim miesiącu sezonu letniego zdecydowana większość polskich portów lotniczych uzyskała dobre wyniki przewozowe. Podobnie jak w poprzednich miesiącach, głównymi czynnikami wzrostu całego rynku był znaczny wzrost oferowania Ryanaira oraz uruchomienie portu w Modlinie. Nadal szybko rósł ruch krajowy.

 

Kontynuowany jest trend spadkowy na rynku przewozów charterowych.

 

 

 

Komentarz PRTL.pl

 

Cały rynek

Łączna ilość pasażerów obsłużonych w portach wyniosła i wzrosła o 9,2%. Na wyniki października największy wpływ miały:

  • bardzo duży wzrost oferowania tanich linii, a przede wszystkim Ryanaira. Irlandzki przewoźnik zwiększył ilość foteli o 53%!! (622,6 tys.). We wrześniu wzrost wynosił 51,2%. Ten kolejny skok to efekt dołożenia oferowania w Modlinie. W przypadku Wizz Air nastąpił niewielki spadek oferowania, który wyniósł 3,1% (422,6 tys.). FR zdobywa nad W6 coraz większą przewagę, gdyż węgierski przewoźnik walczy obecnie nie o pozycję rynkową, ale o poprawę rentowności.
  • dość znaczny wzrost przewozów krajowych. Nie dysponujemy pełnymi danymi, ale dane z WAW, GDN i SZZ oraz informacje o oferowaniu, które było większe o 19%, wskazują, że wzrost mógł wynieść około 20%.

 

Interpretując łączną dynamikę rynku musimy pamiętać, że pasażerowie w ruchu krajowym liczeniu są podwójnie – w porcie wylotu i przylotu. Bardzo wysoka dynamika wzrostu ruchu domestic oznaczała „nieproporcjonalnie” większą dynamikę całego rynku.

 

Łączne oferowanie linii rozkładowych wzrosło w październiku 2012 o 12,5%. We wrześniu wzrost był nieco większy i wyniósł 13,6%.

 

Łączne przewozy w portach Chopina i Modlinie wyniosły 910,9 tys. pasażerów i były wyższe od przewozów z października 2011 (w WAW) o 11,3%. Udział portów aglomeracji warszawskiej w łącznych przewozach całego rynku wzrósł do  %.

 

Jak podaliśmy w artykule Oferowanie w sezonie Zima 2012/13 w porównaniu z sezonem Zima 2010/11 części I i II łączne oferowanie w WAW i WMI linii rozkładowych, w najbliższym sezonie zimowym będzie stanowiło ponad 50% całego oferowania na rynku polskim.

 

Uwaga: nie podajemy w tym barometrze szczegółowych danych dotyczących zmian w oferowaniu. Są one bardzo zbliżone do tych, które dotyczyły września 2012 (patrz Barometr Polska wrzesień 2012). Główna zmiana to spadek oferowania W6 o 3,1% (we wrześniu miał miejsce wzrost o 4,5%).

 

Nie dysponujemy pełnymi danymi dotyczącymi przewozów charterowych, ale dane cząstkowe pochodzące między innymi z WAW, KTW i POZ pokazują, że trwa trend spadkowy na tym rynku. Pośrednio potwierdza to też znaczna różnica pomiędzy łączną dynamiką rynku (9,2%), a wzrostem oferowania linii rozkładowych - 12,5%.

 

Spadek przewozów charterowych związany jest z szeregiem bankructw polskich biur podróży oraz bankructwem OLT Express, który był również liczącym się przewoźnikiem charterowym.

 

 

 

Warszawa

 

Port Chopina

Przewozy wyniosły 740 863 pasażerów i spadły o 9,4% w porównaniu z październikiem 2011.

 

Główny powód spadku to oczywiście przeniesienie operacji W6 do Modlina.

 

Według szczegółowych danych przekazanych przez port:

  • przewozy międzynarodowe - 626 883- spadły o 12,4%,
  • przewozy krajowe - 113 980 - wzrosły o 11,4%,
  • przewozy tanich linii - 17 868 - spadły o 82,2%
  • przewozy międzynarodowe linii sieciowych - 510 376 - spadły o 0,2%,
  • przewozy charterowe 98 639 - spadły o 5,3%.

 

Zwraca uwagę stagnacja na rynku przewozów międzynarodowych linii tradycyjnych, w tym LO. LOT zwiększył oferowanie z WAW na trasach międzynarodowych tylko o 2,9%.

 

Udział LO w oferowaniu łącznym linii rozkładowychwyniósł aż 63,3% i w porównaniu z wrześniem spadł o 0,4 ppct.

 

Port Modlin

Przewozy wyniosły 170 335 pasażerów i w porównaniu z wrześniem były niższe o 6,9%.

 

Wykonano 1242 operacje - o 80 mniej niż wynikałoby ze zgłoszonych do systemów rezerwacyjnych rozkładów. Jak widać przewoźnicy kasowali rejsy najprawdopodobniej z przyczyn handlowych (niskie bookingi). Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich był, podobnie jak we wrześniu, na poziomie zbliżonym do 75%. Dla tanich linii nie jest to wartość zbyt satysfakcjonująca.

 

Najprawdopodobniej podobnie jak w sierpniu FR miał niższy współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich niż W6.

 

Nie powstrzymuje to przewoźnika przed znacznym zwiększaniem oferowania w sezonie zimowym – patrz cytowany powyżej artykuł.

 

Jak widać Ryanair jest przygotowany na „długi marsz”, albo inaczej mówiąc na znaczne inwestowanie w „bitwę o Modlin” z W6.

 

Kraków

Przewozy - 304 212 pasażerów - wzrost do rekordowego dotychczas października 2011 o 9%.

 

Lotnisko podało udziały w przewozach poszczególnych linii, w okresie I-IX 2012, w porównaniu z całym rokiem 2011.

 
Przewoźnik
Udział w %
Zmiana udziału w ppct
FR
40,7
 0
U2
12,0
-2,3
LO
11,9
-0,7
LH
10,9
 0,5
Chartery
 5,8
 0,1
 

Oceniając powyższe dane należy pamiętać o sezonowości ruchu. Oznacza to między innymi relatywny spadek udziału ruchu charterowego.

 

Jak pokazują dane dotyczące oferowania w najbliższym sezonie zimowym, KRK będzie jednym z nielicznych lotnisk polskich, które będą miały duże szanse na stabilny, duży wzrost ruchu w tym okresie.

 

Gdańsk

Przewozy wyniosły około 238 tys. pasażerów i wzrosły o 10%.

 

Główny gracz w GDN - Wizz Air oferował 123,1 tys. foteli, co stanowiło wzrost o 3,4%.  

W6 zwiększył oferowanie w GDN pomimo ogólnego spadku oferowania z rynku polskiego. W październiku jego oferowanie było tu wyższe niż w KTW - o 11,4%.

 

Przez wiele lat KTW było zdecydowanie największa bazą węgierskiego przewoźnika.  

 

Katowice

Przewozy 191 393 pasażerów - spadek o 3,1%,

Przewozy regularne 144 315 - 2,2%.

Przewozy charterowe 47 145 - spadek o 7,7%

Główny powód spadku ruchu rozkładowego to zmniejszenie oferowania przez W6 - aż o 13,3%.

 

Wrocław

Przewozy - 161 528 pasażerów wzrost o 11,6%.

Przewozy międzynarodowe linii sieciowych - wzrost o 14%

Przewozy krajowe - wzrost o 19,5%

Przewozy tanich linii (FR i W6) - wzrost o ponad 9%.

Wzrost taniego ruchu generował FR (oferowanie 96,4 tys. - wzrost aż o 36,4%), gdyż W6 zmniejszył oferowanie o 23,9% - do 25,2 tys.

Ruch charterowy wzrósł o 4,5%

 

Poznań

Przewozy wyniosły 119 074 pasażerów - + - 0.

Ruch regularny - 98 345 pasażerów - wzrost o 1,7%.

Ruch charterowy - 19 999 - spadek o 8,1%

 

Rzeszów

Przewozy - 51 tysięcy pasażerów wg szacunku PRTL.pl - wzrost o 13,7%.

 

Łódź

Przewozy łączne ( 38 115 pasażerów) wzrosły o 13,2%, a w tym:

  • na rejsach rozkładowych (36 534 tys. pasażerów) - wzrost o 14,2%.

  • na rejsach charterowych (1 581 pasażerów) - spadek 6,8%.

 

Bydgoszcz

Przewozy 34 933 pasażerów wzrosły o 21,7%.

 

Szczecin

Przewozy 29446 pasażerów - wzrost o 27,7%

Przewozy do WAW - 8983 pasażerów wzrost o 20,6% do 2011.Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich ponad 75%.

 

Przewozy do KRK 1991 pasażerów. Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich tylko około 46%.

 

Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze

Zejście z rynku OLT Express nie spowodowało dramatycznych zmian w strukturze geograficznej przewozów, choć niektóre porty (GDN, SZZ, WRO) odczuły je silniej niż inne.

 

Zwiększył się dystans pomiędzy KRK i GDN.

 

Gorsze wyniki notują też obecnie porty, w których duże znaczenie, w sezonie letnim, odgrywają operacje charterowe: KTW i POZ.

 

 

 

Podsumowanie miesiąca

Trwa ekspansja rynkowa Ryanaira, który zdobywa coraz większą przewagę nad Wizz Air-em, dokonującym obecnie konsolidacji i ograniczonej restrukturyzacji siatki połączeń.

 

W październiku W6 zmniejszył częściowo oferowanie - traktując to, jako przygotowanie do zmian planowanych na sezon zimowy.

 

Zaostrza się walka konkurencyjna o pozycję rynkową w Modlinie, a więc i o cały tani ruch w aglomeracji warszawskiej.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl

 

 

Wcześniejsze Barometry Polska dostępne są w zakładce:

Rynek lotniczy / Przewozy Pax

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tagi:

ACI | AEA | IATA | Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko Bydgoszcz | Lotnisko Chopina | Lotnisko Gdańsk | Lotnisko Katowice | Lotnisko Kraków | Lotnisko Łódz | Lotnisko Modlin | Lotnisko Poznań | Lotnisko Rzeszów | Lotnisko Szczecin | Lotnisko Wrocław | Pasażer | Połączenia | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony